Illustrated Sustainability
DOI:
https://doi.org/10.5965/1982615x15352022185Keywords:
fashion illustration, textile materials, zero waste disposalAbstract
Brazil is a strong representative of world production in the textile sector. The fashion industry has economic benefits for the country, however it is responsible for negative impacts on the environment. In the search for sustainable alternatives, concepts and techniques emerge that aim to mitigate the impacts caused by the growing demand, including zero waste disposal. Fashion illustration is an area of fashion that has gained greater visibility, and presents concepts, meanings and symbologies through graphics. This article approaches fashion illustration as a way to disseminate reflections on the zero disposal of textile waste. Thus, it presents illustrations that give new meaning to waste, inserting in its graphic composition textile elements arising from the construction of fashion artifacts. Therefore, the illustrations can be explored through reflective symbologies providing contributions to a cleaner and more sustainable fashion.
Downloads
References
ABIT - Associação Brasileira da Indústria Têxtil e de Confecção. Perfil do setor. 2020. Disponível em: http://www.abit.org.br/cont/perfil-do-setor. Acesso em: 20 jun. 2020.
ANICET, Anne; BESSA, Pedro; BROEGA, Ana Cristina. Ações na área da moda em busca de um design sustentável. In: COLÓQUIO DE MODA, 7., 2011, Maringá, PR. [Anais eletrônicos...]. Maringá: [s.n.], 2011. Disponível em: http://www.coloquiomoda.com.br/anais/Coloquio%20de%20Moda%20-%202011/GT11/GT/GT89897_Acoes_na_area_da_moda_em_busca_de_um_design_sustentavel.pdf. Acesso em: 20 ago. 2020.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: DUARTE, Rodrigo (org.). O Belo Autônomo: Textos clássicos de estética. Belo Horizonte. Autêntica, 2017.
BOGDANOVA, Olga. Trabalho único de Louise Gardiner: uma combinação incomum de bordados à máquina, apliques e cores. Livemaster. Rússia, 20 ago. 2015. Disponível em: https://www.livemaster.ru/topic/1362629-unikalnye-raboty-louise-gardiner-neobychnoe-sochetanie-mashinnoj-vyshivki-applikatsij-i-krasok. Acesso em: 20 jun. 2021.
BRAHIC, Marylene. A tecelagem. Lisboa: Estampa, 1998. 192 p.
CAVALCANTE, Nathalia C. de Sá. Ilustração: uma prática passível de teorização. 285 f. 2010. Tese (doutorado) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Artes e Design, 2010.
DUARTE, Carla S. de Góis. A Ilustração de moda e o Desenho de moda. ModaPalavra e-periódico, n. 6, jul. – dez., 2010, pp. 50-58. Universidade do Estado de Santa Catarina - Florianópolis, Brasil. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/5140/514051717006.pdf. Acesso em 25 mar. 2021.
GRAGNATO, Luciana. O desenho no design de moda. 2008. 85 f. Dissertação - (Mestrado em Design) - Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo, 2008. Disponível em: https://www.livrosgratis.com.br/ler-livro-online-128836/o-desenho-no-design-de-moda. Acesso em: 27 mar. 2021.
HAN, Byung-Chul. A salvação do Belo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.
LOUISE GARDINER. Biography. Inglaterra. 2017. Disponível em: https://www.lougardiner.co.uk/biography.php. Acesso em 16 jun. 2021.
LUCIETTI, T. J. et al. O upcycling como alternativa para uma moda sustentável. In: INTERNATIONAL WORKSHOP - ADVANCES IN CLEANER PRODUCTION NETWORK- ACADEMIC WORK, 7., 2018, Barranquilla, CO. [Anais eletrônicos...]. Barranquilla: [s.n.], 2018. Disponível em: http://www.advancesincleanerproduction.net/7th/files/sessoes/6A/3/lucietti_tj_et_al_academic.pdf . Acesso em: 20 ago. 2020.
LUGLI, Daniele. A retomada da ilustração como um recurso para a construção de identidades na moda contemporânea. Revista Educação Gráfica, v. 18, n. 02. 2014. Bauru – SP: UNESP - Universidade Estadual Paulista. 14 f. Disponível em: http://www.educacaografica.inf.br/artigos/a-retomada-da-ilustracao-como-um-recurso-para-a-construcao-de-identidades-na-moda-contemporanea. Acesso em: 27 mar. 2021.
MORRIS, Bethan. Fashion illustrator: manual do ilustrador de moda. Título original: Fashion Illustrator. Tradução: Iara Biderman. 2. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2009. 240 p.
OLIVEIRA, Jociele L. de. Interface arte-moda: tecendo um olhar crítico-estético do professor de artes visuais. 2005. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação – Pesquisa em Educação e Artes, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/6796/JOCIELE%20DE%20OLIVEIRA.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 11 out. 2020.
PAULA SANZ CABALLERO. Illustration on paper. Espanha, 2018. Disponível em: https://paulasanzcaballero.com/illustration-on-paper/. Acesso em: 16 jun. 2021.
REIS, Ana Paola dos. Sentidos desenhados no intangível: um olhar sobre ilustração de moda e visualidades. 2013. 103 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura visual) – Faculdade de Artes Visuais, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2013.
ROCHA, Lara Dahas; HELD, Maria S. B. de. Ilustração de Moda: uma reflexão sobre sua origem. ModaPalavra e-periódico, v. 12. n. 26, p. 92 - 116, 2019. Universidade do Estado de Santa Catarina. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/13487/10597. Acesso em: 26 abr. 2021.
SARAIVA, C. V. M. Modelagem: Zero-waste. 2014. 78 f. Dissertação (Mestrado em Design de Moda) – Universidade da Beira Interior. Covilhã, Portugal, 2014. Disponível em: https://ubibliorum.ubi.pt/bitstream/10400.6/5556/1/3914_7554.pdf. Acesso em: 23 ago. 2020.
SILVA, Luiz C. Teixeira; NAKATA, Milton Koji. Parâmetros para produção de ilustração: uma abordagem metodológica dos processos de criação. Blucher Design Proceedings, v. 9, n. 2, out. 2016. Belo Horizonte. Disponível em: http://pdf.blucher.com.br.s3-sa-east-1.amazonaws.com/designproceedings/ped2016/0126.pdf. Acesso em: 25 mar. 2021.
ZEEGEN, Lawrence. Fundamentos de ilustração. Porto Alegre: Bookman, 2009.
ZONATTI, W. F. Geração de Resíduos Sólidos da Indústria Brasileira Têxtil e de Confecção: materiais e processos para reuso e reciclagem. 2016. 250 p. Tese (Doutorado em Sustentabilidade). Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo. São Paulo/SP, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Alberto Ricardo Pessoa, Cássia Cristina Dominguez Santana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When submitting an article for publication in ModaPalavra e-periodico, the author (s) agree (s) with the following terms:
- Authors maintain the copyright in their manuscripts and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International, which allows sharing the work with the acknowledgment of authorship and the initial publication in the journal without payment ;
- Authors may use the same results in other publications after the first publication, provided that they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are authorized to take additional contracts, separately, only after the original publication in ModaPalavra e-journal, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page), only after the editorial process and the first publication, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- To indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium, authors should use the following text template: "This article was originally published by ModaPalavra e-periodical, under a CC BY NC license, in its volume [insert volume] number [insert number] in the year of [insert year], and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/ ";
- The opinions expressed in the articles are the author’s sole responsibility, not necessarily reflecting the journal’s opinion. The publication of any material that is owned and held in copyright by a third party, including – but not limited to - articles, photos or drawings was previously authorized by their representatives to be published in ModaPalavra e-journal.