Contributions of visual management to trend analysis
DOI:
https://doi.org/10.5965/1982615x14312021143Keywords:
trend analysis, visual management, literature reviewAbstract
This text, an integral fragment of the ongoing master's research, has as main theme the theoretical-conceptual approach between trends and visual management, aiming to qualify the trend analysis method proposed by Dragt (2017) from principles and tools of visual management . In methodological terms, the article is designed in the moments of conceptualizing important terms through the Bibliographic Review, as well as the collection, reduction, categorization and interpretation of data via Qualitative Data Analysis. Furthermore, the text is classified as being of a basic, qualitative nature and with descriptive objectives. The results achieved demonstrate that the principles and tools of visual management add different advantages to the process, such as innovation, agility and encouraging the collaboration of the participants of those involved in the analysis of trends.
Downloads
References
AMARAL, D. et al. Gerenciamento ágil de projetos: aplicação em produtos inovadores. São Paulo: Saraiva, 2011.
BAXTER, M. Projeto de produto: guia prático para o design de novos produtos. 3. ed. São Paulo: E. Blucher, 2011.
BONA, S. F. Método de Projeto de Coleção em Design de Moda: uma configuração para micro e pequenas empresas. 2019. 136p. Dissertação (mestrado) –Universidade do Estado de Santa Catarina, Centro de Artes, Programa de Pós-Graduação, Florianópolis, 2019.Disponível em: https://www.udesc.br/arquivos/ceart/id_cpmenu/6295/Disserta__o_Sheila_Fernanda_Bona_15816930311845_6295.pdf. Acesso em: 25 jul. 2020.
BUCK, A. Diretrizes para a gestão de tendências: inovação e estética como fundamento para o sucesso profissional/ Alex Buck, Christoph Herrmann, Dirk Lubkovitz. Curitiba: PUCPRESS, 2019.
BURDEK, B.E. Design: história, teoria e prática do design de produtos. São Paulo: E. Blucher, 2006.
CAMPOS, A. Q. Taxonomia dos tipos de tendências: uma proposta concisa. Dat journal Design Art and Technology, v. 5, p. 313-328, 2020.Disponível em: https://doi.org/10.29147/dat.v5i2.209. Acesso em: 20 jul. 2020.
CAMPOS, A. Q; RECH, S. R. Método para pesquisa de tendências: uma revisão do modelo Futuro do Presente. In: ModaPalavra e-periódico. v. 9, n.17, jan-jun, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.5965/1982615x09172016027. Acesso em: 12 jul. 2020.
CAMPOS, A. Q.; WOLF, B. O Conceitode Tendência na Moda: significado, histórico, conotação. ModaPalavra e-Periódico. n.6, n.11, p. 11-30, jul./dez. Dossiê Estudos de Tendências e Branding de Moda, 2018. Disponível em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/11754. Acesso em: 20 jul. 2020.
CASTELLS, M. A Sociedade em rede. 12. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2009.
DENNIS, P. The remedy: bringing lean thinking out of the factory to transform the entire organization. United States of America: John Wiley & Sons, Inc., 2010.
DRAGT, E. How to research trends: move beyong trend watching to kickstart innovation. BIS Publishers, 2017.
EPPLER, M.; PLATTS, K. Visual Strategizing: the systematic use of visualization in the strategic-planning process. Long Range Planning, [s.l], v. 42, n. 1, p. 42-74, 19 jan. 2009. Disponível em: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0024630108001180. Acesso em: 26 jul. 2020.
ERNER, G. Sociologia das Tendências. São Paulo: Editora G. Gili, 2015.
FINOCCHIO JÚNIOR, F. Project Model Canvas: gerenciamento de projetos sem burocracia. Rio de Janeiro: Elsevier, 2013.
FLORES, A. M. M. Jornalismo de inovação: os Estudos de Tendências como ferramenta de pesquisa. 2019. 237 p. Tese (doutorado) – Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós Graduação em Jornalismo, Florianópolis, 2019. Disponível em: https://readymag.com/Miuxapop/jornalismo/. Acesso em: 13 jul. 2020.
GALSWORTH, G. Visual Workplace: visual thinking. Portland: Visual-lean Enterprise Press, 2005.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GLOOR, P. A. Coolfarming: turn your great ideas into the big thing. New York, NY, 2011.
GOMES, N. P.; FLORES, A. M. M., COHEN, S. Estudos de Tendências -contributo para uma abordagem de análise e gestão da cultura. In: ModaPalavra e-periódico, v. 11, n. 22, 2018. Disponível em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/11824. Acesso em: 20 jul. 2020.
LEAN ENTERPRISE INSTITUTE, (Comp.). Léxico Lean: glossário ilustrado para praticantes do Pensamento Lean. 2. ed. São Paulo: LEAN INSTITUTE BRASIL, 2007.
MAIOLI, F. M; PRESOTTO, J; PALMA, C. Coolhunting: Métodos e Práticas/ Maioli, Presotto & palma: Milão, 2012.
MARCONI, M. de A; LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
OSTERWALDER, A; PIGNEUR, Y. Business Model Generation: inovação em modelos de negócios. Atlas Books, 2010.
RAYMOND, M. Tendencias: que son, como identificarlas, en qué fijarnos, cómo leerlas. London: Promopress, 2010.
RECH, S. R.; CARDIM, V.C. O Processo da Pesquisa Qualitativa na Investigação de Tendências. In: ITALIANO, Isabel Cristina et. al. (org.). Pesquisas em design, gestão e tecnologia de Têxtil e Moda. São Paulo: USP, 2016.
RECH, S. R. Estudos do Futuro & Moda: uma abordagem conceitual. ModaPalavra e-Periódico. v. 6, n. 11, p. 93-100. Jul./dez 2013. Disponível em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/3477. Acesso em: 30 jul. 2020.
RECH, S. R; GOMES, N. P. Anatomia das tendências e o desenvolvimento de produtos de moda. In: 12° Colóquio de Moda – 9° Edição Internacional. 3° Congresso de Iniciação Científica em Design de Moda, 2016. Disponível em: http://www.coloquiomoda.com.br/anais/Coloquio%20de%20Moda%20-%202016/GT/GT04-DESIGN-E-PROCESSOS-DE-PRODUCAO-EM-MODA/GT-04_ANATOMIA-DAS-TENDENCIAS.pdf. Acesso em: 30 jul. 2020.
RECH, S. R; SILVEIRA, I. Abordagem terminológica dos estudos de tendências. Anais... 13° Colóquio de Moda-UNESP Bauru, São Paulo, 2017. Disponível em: https://www.academia.edu/35337128/ABORDAGEM_TERMINOL%C3%93GICA_DOS_ESTUDOS_DE_TEND%C3%8ANCIAS. Acesso em: 14 jun. 2020.
SANCHES, M. C. F. Moda e projeto: estratégias metodológicas em Design. São Paulo: Estação das letras e Cores, 2017.
SANTOS, J. Sobre tendências e o espírito do tempo. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017.
SILVEIRA, I. Procedimentos metodológicos de pesquisa: ciência e conhecimento. Florianópolis: 2018. (Apostila do Programa de Pós-Graduação em Moda, Mestrado Profissional em Design de Vestuário e Moda, PPGMODA/UDESC).
SEIVEWRIGHT, S. Pesquisa e design. Porto Alegre: Bookman, 2009.
TEZEL, A: KOSKELA, L; TZORTZOPULOS, P. The functions of Visual Management. Salford, UK: International Research Symposium. 2009.
TEIXEIRA, J. M. Gestão visual de projetos: Um modelo que utiliza o design para promover maior visualização ao processo de desenvolvimento de projetos. 2015. 330 p. Proposta de Tese (Doutorado em Engenharia de Produção). Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, UFSC. Florianópolis, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/132982. Acesso em 30 jul. 2020.
TEIXEIRA, J. M. Gestão visual de projetos: utilizando a informação para inovar/ Júlio Monteiro Teixeira. Rio de Janeiro: Atlas Books, 2018.
TEIXEIRA, J; SCHOENARDIE R.; MERINO, E. Design Management: management levels and project development relations. In: Proceedings. Design Management: Toward a new era of innovation, Hong Kong, 2011, p. 194-201.
TEZEL, A.; KOSKELA, L.; TZORTZOPULOS, P. The functions of Visual Management. Salford, UK: International Research Symposium. 2009.
TRENDWATCHING. Luciana Stein. Online, 2018. Disponível em: https://trendwatching.com/pt/about/luciana/. Acesso em: 28 jul. 2020.
WEBB, A. The Signals are Talking: why today’s fringe is tomorrow’s mainstream. New York: Public Affairs, 2016.
ZAMBERLAN, L. et al. Pesquisa em ciências sociais aplicadas/ org. Luciano Zamberlan. Ijuí: Ed. Unijuí, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Alessandro Mateus Felippe, Sandra Regina Rech, Icléia Silveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When submitting an article for publication in ModaPalavra e-periodico, the author (s) agree (s) with the following terms:
- Authors maintain the copyright in their manuscripts and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International, which allows sharing the work with the acknowledgment of authorship and the initial publication in the journal without payment ;
- Authors may use the same results in other publications after the first publication, provided that they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are authorized to take additional contracts, separately, only after the original publication in ModaPalavra e-journal, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page), only after the editorial process and the first publication, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- To indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium, authors should use the following text template: "This article was originally published by ModaPalavra e-periodical, under a CC BY NC license, in its volume [insert volume] number [insert number] in the year of [insert year], and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/ ";
- The opinions expressed in the articles are the author’s sole responsibility, not necessarily reflecting the journal’s opinion. The publication of any material that is owned and held in copyright by a third party, including – but not limited to - articles, photos or drawings was previously authorized by their representatives to be published in ModaPalavra e-journal.