Service design and fashion: relationships for the development of colaborative platforms
DOI:
https://doi.org/10.5965/1982615x14342021111Keywords:
innovation, sustainable development, creative economyAbstract
The impact generated by excessive consumption has brought, not only to the environment, but also to society and economy, consequences that question the longevity of the human species. In search of new practices for sustainable development, there are movements around the world, and more recently in Brazil, instigated by the contemporary context of innovation and technology, with consequences for change in processes and products. In fashion, which lacked a national identity for many decades, there is the emergence of collaborative service platforms that are disruptive to the sector. Thus, the objective is to understand the relationship of service design in the development of collaborative platforms for the Brazilian fashion sector. For this purpose, we proceed with exploratory research, with a qualitative approach and, as a method of data collection, bibliographical and documentary research. Thus, the potential of the Brazilian fashion market for innovation is observed, when approached by service design.
Downloads
References
ABIT - Associação Brasileira da Indústria Têxtil e de Confecção. Conheça o Lab Moda Sustentável, plataforma de colaboração e inovação do setor. 2019. Disponível em:https://www.abit.org.br/noticias/conheca-o-lab-moda-sustentavel-plataforma-de-colaboracao-e-inovacao-do-setor. Acesso em: 11 dez. 2020.
ALVESSON, M.; HARDY, C.; HARLEY, B. Reflecting on reflexivity: reflexive textual practices in organization and management theory. Journal of Management Studies, v. 45, n. 3, p.480-501, abr. 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.2007.00765.x. Acesso em: 11 dez. 2020.
ANTHONY, S. The little black book of innovation: how it works, how to do it. Boston: Harvard Business Review Press, 2012a.
ANTHONY, S. The new corporate garage. Harvard Business Review, v. 90, n. 9, p. 44-53, 2012b.
BARCELLOS, L. Novos modelos de negócio de moda sustentável, estudo de caso da plataforma colaborativa: malha. 2018. Dissertação (Mestrado) - Universidade do Minho, Escola de Engenharia, Programa de Pós-Graduação em Design Têxtil, Guimarães, 2018. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/60373. Acesso em: 11 dez. 2020.
BAREGHEH, A.; ROWLEY, J.; SAMBROOK, S. Towards a multidisciplinary definition of innovation. Management Decision, v. 47, n. 8, p.1323-1339, set. 2009. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1108/00251740910984578. Acesso em: 11 dez. 2020.
BERLIM, L. Moda e sustentabilidade: uma reflexão necessária. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2016.
BOFF, L. Sustentabilidade: o que é: o que não é. Petrópolis: Vozes, 2017.
BRIEDE, J.; CABELLO, M.; PÉREZ, C.; ARRIAGADA, A. Plataforma colaborativa para la gestión de proyectos de diseño industrial. Formácion Universitaria, v. 9, n. 3, p.61-74, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.4067/s0718-50062016000300008. Acesso em: 11 dez. 2020.
BUENO, B.; BALESTRIN, A. Inovação colaborativa: uma abordagem aberta no desenvolvimento de novos produtos. Revista de Administração de Empresas, v. 52, n. 5, p.517-530, set./out. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rae/v52n5/a04v52n5.pdf. Acesso em: 11 dez. 2020.
CEGLIA, D. Uma análise complexa e rizomática da indústria da moda: em direção a uma economia criativa circular. 2020. 221 p. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Escola de Administração, Programa de Pós-Graduação em Administração, Rio Grande do Sul, 2020. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/207039. Acesso em: 12 jun. 2021.
CHERNS, A. Principles of sociotechnical design revisted. Human Relations, v. 40, n. 3, p.153-161, mar. 1987. Disponível em: https://doi.org/10.1177/001872678704000303. Acesso em: 11 dez. 2020.
CIDREIRA, R. Os sentidos da moda: vestuário, comunicação e cultura. São Paulo: Annablume, 2005.
DORST, K. Design problems and design paradoxes. Design Issues, v. 22, n. 3, p.4-17, jul. 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1162/desi.2006.22.3.4. Acesso em: 11 dez. 2020.
ELKINGTON, J. Canibais com garfo e faca. São Paulo: Makron Books, 2001.
FELIPPE, A.; RECH, S.; SILVEIRA, I.; ROSA, L. Fashion lab como fator de inovação no design autoral de moda. ModaPalavra, v. 13, n. 30, p.9-39, out./dez. 2020. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/18768/12047. Acesso em: 23 jun. 2021.
FLETCHER, A. Applying critical realism in qualitative research: methodology meets method. International Journal of Social Research Methodology, v. 20, n. 2, p.181-194, fev. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1080/13645579.2016.1144401. Acesso em: 11 dez. 2020.
FLETCHER, K., GROSE, L. Moda & sustentabilidade: design para mudança. São Paulo: Senac, 2011.
FLETCHER, K. Sustainable fashion and textiles. London: Routledge, 2014.
GIL, A. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
GWILT, A. Moda sustentável: um guia prático. São Paulo: Gustavo Gili, 2014.
HELKKULA, A. Characterising the concept of service experience. Journal of Service Management, v. 22, n. 3, p.367-389, jun. 2011. Disponível: https://doi.org/10.1108/09564231111136872. Acesso em: 11 dez. 2020.
HETHORN, J., ULASEWICZ, C. Sustainable fashion: why now? A conversation about issues, practices, and possibilities. New York: Fairchild Books, 2008.
KELLEY, T.; LITTMAN, J. The art of innovation: lessons in creativity from IDEO, America’s leading design firm. New York: Doubleday, 2011.
KOTLER, P.; KELLER, K. L. Administração de marketing. 14. ed. São Paulo: Pearson Education, 2012.
LEE, M. Eco chic: o guia de moda ética para a consumidora consciente. São Paulo: Larousse do Brasil, 2009.
LEIS, H. A modernidade insustentável: as críticas do ambientalismo à sociedade contemporânea. 2 ed. Montevideo: Coscoroba, 2004.
LEITÃO, D. Brasil à moda da casa: imagens da nação na moda brasileira contemporânea. 2007. 373 p. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Rio Grande do Sul, 2007. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/10252. Acesso em: 11 dez. 2020.
LIPOVETSKY, G. O império do efêmero: a moda e seus destinos nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
LIPOVETSKY, G. A sociedade da sedução: democracia e narcisismo na hipermodernidade liberal. Barueri: Manole, 2020.
MALHA. História. 2020. Disponível em:https://www.malha.cc/historia. Acesso em: 11 dez. 2020.
MOZOTA, B.; KLÖPSCH, C.; COSTA, F. Gestão do design: usando o design para construir valor de marca e inovação corporativa. Porto Alegre: Bookman, 2011. 343p.
MYHREN, P.; WITELL, L.; GUSTAFSSON, A.; GEBAUER, H. Incremental and radical open service innovation. Journal of Services Marketing, v. 32, n. 2, p.101-112, abr. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1108/JSM-04-2016-0161. Acesso em: 11 dez. 2020.
NEIRA, L. A invenção da moda brasileira. Caligrama, v. 4, n. 1, abr. 2008. Disponível em: http://dx.doi.org/10.11606/issn.1808-0820.cali.2008.68123. Acesso em: 11 dez. 2020.
SALCEDO, E. Moda ética para um futuro sustentável. São Paulo: Gustavo Gili, 2014.
SANT`ANNA, M. Teoria de moda: sociedade, imagem e consumo. São Paulo: Estação das Letras, 2007.
SCHUMPETER, J. The explanation of the business cycle. Economica, v. 21, n. 21, p.286-311, dez. 1927.
SCHULTE, N. Reflexões sobre moda ética: contribuições do biocentrismo e do veganismo. Florianópolis: Editora da UDESC, 2015. 160 p.
SCMC - Santa Catarina Moda e Cultura. Página inicial. 2020. Disponível em: https://www.scmc.com.br. Acesso em: 11 dez. 2020.
WILDEN, R.; AKAKA, M.; KARPEN, I.; & HOHBERGER, J. The evolution and prospects of service-dominant logic: an investigation of past, present, and future research. Journal of Service Research, v. 20, n. 4, p.345-361, jul. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1094670517715121. Acesso em: 11 dez. 2020.
WDO - World Design Organization. Definition of industrial design. 2020. Disponível em: https://wdo.org/about/definition/. Acesso em: 11 dez. 2020.
YU, E.; SANGIORGI, D. Service design as an approach to implement the value cocreation perspective in new service development. Journal of Service Research, v. 21, n. 1, p.40-58, mai. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1094670517709356. Acesso em: 11 dez. 2020.
UNCTAD - United Nations Conference on Trade and Development. Relatório de economia criativa 2010, 2010. Disponível em: https://unctad.org/pt/docs/ditctab20103_pt.pdf. Acesso em: 11 dez. 2020.
VEIGA, J. Desenvolvimento sustentável: o desafio do século XXI. Rio de Janeiro: Garamond, 2010.
VEIGA, J. Para entender desenvolvimento sustentável. São Paulo: Editora 34, 2015.
VERGANTI, R. Design, meanings, and radical innovation: a metamodel and a research agenda. Journal of Product Innovation Management, v. 25, n. 5, p.436-456, set. 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1111/j.1540-5885.2008.00313.x. Acesso em: 11 dez. 2020.
VINK, J.; TRONVOLL, B.; EDVARDSSON, B.; WETTER-EDMAN, K.; AGUIRRE, M. Service ecosystem design: doing institutional work through service design. Proceedings of the Naples Forum on Service, p.1-15, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Maicon Douglas Livramento Nishimura, Sr. Ricardo Triska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When submitting an article for publication in ModaPalavra e-periodico, the author (s) agree (s) with the following terms:
- Authors maintain the copyright in their manuscripts and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International, which allows sharing the work with the acknowledgment of authorship and the initial publication in the journal without payment ;
- Authors may use the same results in other publications after the first publication, provided that they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are authorized to take additional contracts, separately, only after the original publication in ModaPalavra e-journal, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page), only after the editorial process and the first publication, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- To indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium, authors should use the following text template: "This article was originally published by ModaPalavra e-periodical, under a CC BY NC license, in its volume [insert volume] number [insert number] in the year of [insert year], and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/ ";
- The opinions expressed in the articles are the author’s sole responsibility, not necessarily reflecting the journal’s opinion. The publication of any material that is owned and held in copyright by a third party, including – but not limited to - articles, photos or drawings was previously authorized by their representatives to be published in ModaPalavra e-journal.