The Fashion Being between body and technology: a phenomenology of portable

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x14342021216

Keywords:

fashion, technology, phenomenology of portable

Abstract

This paper presents the concept of Fashion Being as the whole relationship of a body dressed or adorned, without clothes or in clothes without bodies. The development of technology is presented as an essential human relationship: man as an inseparable entity of technique, the maker of his body artifacts, which define him as a producer and user of his tools and ornaments. Examples of wearable technology are provided from discovered archaeological forms to contemporary mechanisms linking industrial revolution, arts, fashion and medicine. The intrinsic use of equipment, from the primitive bags for hunting and transporting objects to modern smartphones, provoke a reflection on reality and phenomenology of portable contemporary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Carolina Cruz Acom, State University of West Paraná

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Sociedade, Cultura e Fronteiras da UNIOESTE, Foz do Iguaçu. Mestre em Educação pela UFRGS, na linha de Filosofias da Diferença. Especialista em Moda, Criatividade e Inovação pelo SENAC/RS e Graduada em Filosofia pela UFRGS. Grupo de Pesquisa: História da Arte e Cultura de Moda/CNPq (Instituto de Artes da UFRGS).

Denise Rosana da Silva Moraes, State University of West Paraná

Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá. Professora Adjunta da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. UNIOESTE - Centro de Educação, Letras e Saúde -Campus de Foz do Iguaçu. Docente do Curso de Pedagogia e do Programa de Mestrado e Doutorado Acadêmico Interdisciplinar em Sociedade, Cultura e Fronteiras.

References

ACOM, Ana Carolina. A Moda se diz de muitos modos: o campo da Moda entre ontologia e estética. Tese de Doutorado. Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Centro de Educação Letras e Saúde, Programa de Pós-Graduação em Sociedade, Cultura e Fronteiras, Foz do Iguaçu, 2021.

ACOM, Ana Carolina; BOSAK, Joana, MORAES, Denise. Uma investigação sobre o Ser da Moda: a filosofia das roupas em Thomas Carlyle. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [s. l.], v. 12, n. 25, p. 184–198, 2019. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/860. Acesso em: 7 mar. 2023.

ARENDT, Hannah. A Condição Humana. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

AVELAR, Suzana. El futuro de la moda: una discusión posible. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, [s. l.], n. 58, p. 1-10, jul. 2016. Disponível em: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1853-35232016000300026. Acesso em: 7 mar. 2023.

AVELAR, Suzana; PIRES, Beatriz. Corpos permeados e Incisos: Moda e Tecnologias Cotidianas no Início do Século XXI. Anais do 7º Colóquio de Moda. Centro de Ensino Superior de Maringá (Cesumar), Maringá, 2011. Disponível em: www.coloquiomoda.com.br/coloquio2017/anais/anais/edicoes/7-Coloquio-de-Moda_2011/GT07/Comunicacao-Oral/CO_89312Corpos_permeados_e_incisos.pdf. Acesso em: out. 2020.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: UFMG, 2009.

BRUNO, Flavio da Silveira. A quarta revolução industrial do setor têxtil e de confecção: a visão de futuro para 2030. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2016.

CHILDE, V. Gordon. Introdução à arqueologia. Lisboa: Publicações Europa-América, 1961.

CHILDE, V. Gordon. O que aconteceu na História. Rio de Janeiro: Zahar, 1977.

CRANE, Diana. A Moda e seu papel social: Classe, gênero e identidade das roupas. São Paulo: Editora Senac, 2006.

DELEUZE, Gilles. Spinoza e o problema da expressão. São Paulo: Editora 34, 2002.

FLÜGEL, John Carl. A psicologia das roupas. São Paulo: Mestre Jou, 1966.

FOUILLET, Aurélien. Épistémologie et méthode d’une sociologie des objets. Sociétés, [s.l.], v. 144, n. 2, p. 9-26, jun. 2019. Disponível em: https://www.cairn.info/revue-societes-2019-2-page-9.htm. Acesso em: 7 mar. 2023.

GARRET, Filipe. Impressora 3D pode criar armas? TechTudo. Ago. 2018. Disponível em: www.techtudo.com.br/listas/2018/08/impressora-3d-pode-criar-armas-veja-perguntas-e-respostas-sobre-o-tema.ghtml. Acesso em: out. 2019.

GOMES, Juliana Neves et al. Impressão 3D para vestuário: novos paradigmas de design e consumo. Modapalavra e-periódico, Florianópolis, v. 13, n. 29, p. 136-156, 2020. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/16064. Acesso em: 7 mar. 2023.

HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo: parte I. Petrópolis: Vozes; Universidade São Francisco, 2005.

LA ROCCA, Fabio. L’infiltration technologique dans l’espace urbain. Logos 29: Tecnologias e Socialidades. Ano 16, 2º sem. 2008.

LA ROCCA, Fabio; TRAMONTANA, Antonio. Avant-propos : la matière de l'imaginaire. les objets comme symboles de la vie quotidienne. Sociétés, [s. l.], v. 144, n. 2, p. 5. Disponível em: https://www.cairn.info/revue-societes-2019-2-page-5.htm. Acesso em: 7 mar. 2023.

LAVER, James. A Roupa e a Moda: uma história concisa. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

MARÍAS, Julian. Antropología Metafísica: La estructura empírica de la vida humana. Madri: Ediciones de La Revista de Occidente, 1970.

MERLINI, Fabio; LAROCCA, Fabio. Les dimensions esthétiques des objets. Sociétés, [s. l.], v. 144, n. 2, p. 39, 2019. Disponível em: https://www.cairn.info/revue-societes-2019-2-page-39.htm?ref=doi. Acesso em: 7 mar. 2023.

MORAES, Denise Rosana da Silva. O Programa de Mídias na Educação e na Formação de Professores/as: limites e possibilidades. Tese de Doutorado. Departamento de Educação, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2013.

OLIVEIRA, Diego Viana de. A técnica como modo de existência em Gilbert Simondon: tecnicidade, alienação e cultura. Doispontos, [s.l.], v. 12, n. 1, p. 83-98, 28 abr. 2015. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/doispontos/article/view/36861. Acesso em: 7 mar. 2023.

PAGANO, Jacob. Sewing Needles Reveal the Roots of Fashion. Sapiens: Antropology|Everything Human. Califórnia, jan. 2019. Disponível em: www.sapiens.org/archaeology/fashion-history-sewing-needles/. Acesso em: mar. 2019.

PINTO, Álvaro Vieira. O conceito de tecnologia. v. I Rio de Janeiro: Contraponto, 2008.

PRECIOSA, Rosane; AVELAR, Suzana. Moda sob a ótica da disciplina e do controle: algumas considerações. Ciência e Cultura, Campinas, v. 62, n. 2, p. 26-28, 2010. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252010000200012. Acesso em: 7 mar. 2023.

RABAY, João. Essa máquina de tricô é como uma impressora 3D que permite que você crie e imprima suas roupas. Hypeness. 2017. Disponível em: www.hypeness.com.br/2017/04/essa-maquina-de-trico-e-como-uma-impressora-3d-que-permite-que-voce-crie-e-imprima-suas-roupas/. Acesso em: out. 2020.

SEABROOK, John. Dressing for the Surveillance Age. The New Yorker, mar. 2019. Disponível em: https://www.newyorker.com/magazine/2020/03/16/dressing-for-thesurveillance-age. Acesso em out. 2020.

SENNET, Richard. O Artífice. Rio de Janeiro: Record, 2009.

SIMONDON, Gilbert. Du mode d’existence des objets techniques. Paris: Aubier, 1958.

VALVERDE, Monclar. Corpo e sensibilidade. In: CABEDA, Sonia; CARNEIRO, Nadia; LARANJEIRA, Denise. O corpo ainda é pouco: seminário sobre a contemporaneidade. Feira de Santana: NUC/UEFS, 2000.

WU, Zuxuan; LIM, Ser-Nam; DAVIS, Larry; GOLDSTEIN, Tom. Making an Invisibility Cloak: Real World Adversarial Attacks on Object Detectors. In: arXiv.org, out. 2019. Disponível em: https://arxiv.org/pdf/1910.14667.pdf. Acesso em out. 2020.

Published

2021-09-30

How to Cite

ACOM, Ana Carolina Cruz; MORAES, Denise Rosana da Silva. The Fashion Being between body and technology: a phenomenology of portable. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 14, n. 34, p. 216–246, 2021. DOI: 10.5965/1982615x14342021216. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/18943. Acesso em: 26 sep. 2024.

Issue

Section

Variata