Creative economy of Fashion in Santa Catarina: understandings of a target audience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x15362022197

Keywords:

Creative economy, Fashion, Itajaí Valley

Abstract

This article is the result of applied research with students from the first and third semesters of the Technical Course in Modeling at a Federal institution in Santa Catarina, located in the Itajaí Valley, in order to understand their understanding of the creative economy of Fashion in the region. The contact with the students was made previously by one of the authors, as a teacher of the curricular unit of Manual Modeling and, perceived interest of the students in undertaking business after graduation, they were understood as a possible public of creative economy actions. Information on local perceptions about the creative economy of Fashion are of interest to the Municipal Councils of Cultural Policies, and can assist in the construction of public policies for the region. The research took place via an online questionnaire with 35 students. The method of analysis used was content analysis by Bardin (2016), which allowed us to observe the predominance of the discourse of entrepreneurship, whose impediments were the investment in time and money. The research reveals the understanding of the creative economy of Fashion linked to fairs and handicrafts, to the detriment of industrial development policies applied in the region.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emanuella Scoz, Santa Catarina State University

Designer de Moda, Especialista em Negócios da Moda, Mestranda em educação, Professora e Pesquisadora.

Lauro Roberto Lostada, Santa Catarina State University

Doutor e Mestre em Educação (UFSC), Especialista em Mídias na Educação (FURG), Especialista em Práticas Pedagógicas Interdisciplinares (FACVEST), Filósofo (UFSC). Integrante do Grupo de Pesquisa Edumídia . dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/7358330050350194

References

ANTUNES, Ricardo. Adeus ao trabalho? Ensaio sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho. 16ª ed. São Paulo: Cortez, 2015.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BRASIL. Ministério da Cultura. Decreto n. 7.566. Rio de Janeiro, 23 de setembro de 1909. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf3/decreto_7566_1909.pdf. Acesso em: 27.05.2020.

BRASIL. Presidência da República, Casa Civil. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 20 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em 27.05.2020.

BRASIL. Ministério da Cultura. Programa Cultural para o Desenvolvimento do Brasil. Brasília: MinC, 2006. Disponível em: http://rubi.casaruibarbosa.gov.br/bitstream/20.500.11997/6837/1/119.pdf. Acesso em: 27.05.2020.

COSTA, Suéllen Mota Marques et al. Aplicando as bases da Economia Criativa: Metodologias ativas na aprendizagem. In: MENDONÇA, Rosângela Míriam L. O.; FIGUEIREDO, Márcia Câmara Bandeira de. (Orgs.). Economia Criativa [recurso eletrônico]: práticas para inovação e desenvolvimento. Belo Horizonte: EdUEMG, 2019.

HALL, Stuart. Cultura e representação. Tradução de Daniel Miranda e William Oliveira. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio, Apucari, 2016.

HILL, Manuela Magalhães; HILL, Andrew. A construção de um questionário. Lisboa: Dinâmia'Cet-IUL, 1998.

MINC. Programa Cultural para o Desenvolvimento do Brasil. Brasília- DF: 2006.

PEDEM. Plano estratégico de desenvolvimento econômico municipal de Blumenau. 2018. Disponível em https://www.blumenau.sc.gov.br/governo/secretaria-de-desenvolvimento-economico/pagina/plano-desenvolvimento-economico-sedec. Acesso em 11.05.2020.

PROJETO PEDAGÓGICO. Projeto pedagógico do curso técnico em Modelagem do Vestuário de nível médio condomitante ao Ensino Médio. 201?. disponível em < https://sig.ifsc.edu.br/sigaa/public/curso/ppp.jsf?lc=pt_BR&id=2400447>. Acesso em 22.03.2022.

PSM. Plano Setorial de Moda.[s.d]. Disponível em < http://Moda.cnpc.cultura.gov.br/plano-setorial/>. Acesso em 11.05.2020.

REDECIM. Força empreendedora é destaque em Gaspar. 17/12/2019 às 15:43. Disponível em https://www.gaspar.sc.gov.br/noticias/index/ver/codNoticia/595074/codMapaItem/20033. Acesso em 11.05.2020.

REDECIM. Prefeitura de Gaspar tem crescimento econômico de 17,2%. 11/02/2020 às 13:08. Disponível em https://www.gaspar.sc.gov.br/noticias/index/ver/codMapaItem/20033/codNoticia/601129. Acesso em 11.05.2020.

SANTOS, Heloísa. Moda e Economia Criativa: Perspectivas globais e relações locais. 10º Colóquio de Moda. 7ª Edição Internacional. 1 º Congresso Brasileiro de Iniciação Científica em Design e Moda, 2014.

SCOZ, Emanuella. Moda e Memórias no Vale do Itajaí: Registros mnésicos de moradoras do Vale. Revista do Ensino de Artes, Moda e Design, 2021, v. 5 n. 2, pp. 224 – 239.

SCOZ, Emanuella; SCOZ, Tatiane, FAVERO, Juliana. Ensino de Moda no Brasil com ênfase em Santa Catarina: análise construída pelos paradigmas da educação da sociologia clássica. Ensinarmode, , fev-mai 2020, Vol. 4, n. 1, p.046 – 068.

SCOZ, Emanuella; MELCHIORETTO, Albio Fabian. Reterritorialização como um dos fatores relevantes para políticas públicas culturais de base comunitária em Blumenau. Iberoamérica Social, (XVI), pp. 60-87.

SCOZ, Emanuella; HEINZLE, Márcia Regina Selpa; LENZI, Gabriela Poltronieri. Influências do Ensino de Moda sobre o currículo de um curso de Moda de Santa Catarina. Anais do 14º Forum das escolas de Moda Doroteia Baduy Pires e Congresso de Iniciação Científica em design e Moda, 15º Colóquio de Moda. Porto Alegre, setembro de 2019.

SCOZ, Emanuella. Relações entre a formação superior em Moda e os campos de atuação dos egressos. Dobras, vol. 14, n.29, maio-agosto de 2020, pp. 396-418.

SCOZ, Emanuella. Características e influências de um currículo de Moda de uma Universidade de Santa Catarina. Teias, vol.21, agosto de 2020, pp. 149-166.

SEBRAE. Perfil do MEI. 2019. Disponível em < https://datasebrae.com.br/perfil-do-microempreendedor-individual/#infografico>. Acesso em 18.06.2020.

Published

2022-04-18

How to Cite

SCOZ, Emanuella; LOSTADA, Lauro Roberto. Creative economy of Fashion in Santa Catarina: understandings of a target audience. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 15, n. 36, p. 197–220, 2022. DOI: 10.5965/1982615x15362022197. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/18006. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Variata

Most read articles by the same author(s)