Elements of emotional design and semantics in the tablecloth conception to activate affective memory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x14342021191

Keywords:

emotional design, semantics, product

Abstract

Traditionally, around the table adorned with a towel, the family gathers for meals and build emotional moments. From these moments, affective memory holds images, flavors and smells, which survive time and table cloths are responsible for these references. In this sense, the objective of this research was to identify the performance of the elements of emotional design and the dimensions of the product's semantics to activate the affective memory in the conception of the tablecloth. Qualitative and descriptive research was chosen to obtain theoretical data. The results suggest applying Jordan's (1999) contributions to the design methodology, bringing the emotional benefits that give pleasure during the use of Norman's (2004) contributions, which link emotions to three levels of brain processing: visceral (does the user to feel), behavioral (helps the user to do) and reflective (says about the user), as well as the application of semantics bringing to the product the pragmatic dimension and the emotional dimension, creating syntactic elements that have the ability  evoke meanings emotions in the minds of consumers.

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Author Biographies

Ricardo de Moura Mendonça, Santa Catarina State University

Mestrando em Design de Vestuário e Moda (UDESC). Possui graduação em arquitetura e urbanismo pela Faculdade Barddal de Artes Aplicadas (2011) e pós graduação pelo Instituto de Pós Graduação e Graduação - IPOG (2015). Tem experiência na área de Arquitetura e Urbanismo, com ênfase em Arquitetura e Urbanismo. Atualmente atua como arquiteto, atuando principalmente nos seguintes temas: arquitetura e arquitetura de interiores. Professor da Faculdade Cesusc, mantida pelo Complexo de Ensino Superior de Santa Catarina.

Icléia Silveira, Santa Catarina State University

Doutora em Design pela Pontíficia Universidade Católica do Rio de Janeiro PUC/RIO. Mestre em Engenharia de Produção Universidade Federal de Santa Catarina UFSC. Especialista em Moda Universidade do Estado de Santa Catarina UDESC. Especialista em Atuação para Docente em Nível Superior Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Licenciada em Geografia - Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Professora Efetiva da Universidade do Estado de Santa Catarina UDESC.

Dulce Maria Holanda Maciel, Santa Catarina State University

Doutora em Engenharia de pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professora da Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc)

Lucas da Rosa, Santa Catarina State University

Doutor em Design (Ano 2012) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Atualmente é professor efetivo na UDESC, trabalhando no Bacharelado em Moda e no Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional de Design de Vestuário e Moda (PPGModa).

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Published

2021-09-30

How to Cite

MENDONÇA, Ricardo de Moura; SILVEIRA, Icléia; MACIEL, Dulce Maria Holanda; ROSA, Lucas da. Elements of emotional design and semantics in the tablecloth conception to activate affective memory. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 14, n. 34, p. 191–215, 2021. DOI: 10.5965/1982615x14342021191. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/17333. Acesso em: 20 dec. 2024.

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