Wabi-sabi and Self-cultivation in the process of creating the Yuba Community fashion design collection

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x14342021161

Keywords:

fashion design, Fernanda Yamamoto, Yuba Communit

Abstract

This article aims to discuss the presence of traditional Japanese wabi-sabi aesthetic in the Yuba Community collection, by the Japanese-Brazilian fashion designer Fernanda Yamamoto. The experience with this agricultural community formed by Japanese-Brazilians, located in the city of Mirandópolis, São Paulo, supported by the tripod "cultivate the land, love the arts and pray" and refers to the processes of creation and production of the pieces of the parade and the photos which encompass the core of the presentation of this work. The wabi-sabi aesthetic relates to the beauty that erupts from simplicity and the course of time, variables that are identified in the processes of the work in question.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Watanabe Barbosa, Anhembi Morumbi University

Mestre em design pela Universidade Anhembi Morumbi, Psicóloga pela Universidade Estadual Paulista. É psicóloga clínica e desenvolve intervenções que articulam arte, moda e clínica.

Cristiane Ferreira Mesquita, Anhembi Morumbi University

Psicanalista, professora e pesquisadora do programa de pós graduação em design da Universidade Anhembi Morumbi. Doutora e mestre pelo programa de pós graduação em Psicologia Clínica da PUC-SP.

References

GUATTARI, Félix; DELEUZE, Gilles. Mil platôs. Editora 34, 2000. V. 1.

GREINER, Christine. Fabulações do Corpo Japonês. São Paulo: N-1 edições, 2017.

GREINER, Christine. Leituras do Corpo no Japão. São Paulo: N-1 edições, 2015.

JONES, Sue Jenkyn. Fashion design. Laurence King Publishing, 2005.

JUNIPER, Andrew. Wabi sabi: The Japanese art of impermanence. Tuttle Publishing, 2011.

MENDES, Eduardo Roberto; DE ALMEIDA, Rosemeire Aparecida. Algumas considerações sobre o geógrafo anarquista Piotr Kropotkin e a comunidade rural Yuba em Mirandópolis (SP). Revista NERA, [s.l.], v. 10, n. 11, p. 109-121, jul./dez. 2007. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/nera/article/view/1411. Acesso em: 7 mar. 2023.

OKAKURA, Kakuzo. O livro do chá. Editora Pensamento, 2017.OKANO, Michiko. Ma: entre-espaço da arte e comunicação no Japão. São Paulo: Annablume, 2012.

OKANO, Michiko. A estética wabi-sabi: complexidade e ambiguidade. ARS, São Paulo, v. 16, n. 32, p. 173-195, abr. 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/142233. Acesso em: 7 mar. 2023.

RICHIE, Donald. A tractate on Japanese aesthetics. Stone Bridge Press, 2007.

SALLES, Cecilia. Redes da criação-a construção da obra de arte. Horizonte, 2016.

SATOMI, Alice Lumi. Música japonesa transterritorial: atitude ética ou estética? In: SHIODA, Cecília Kimie Jo et al. Dô-caminho da arte: do belo do Japão ao Brasil. São Paulo: Editora Unesp, 2013.

Published

2021-09-30

How to Cite

BARBOSA, Mariana Watanabe; MESQUITA, Cristiane Ferreira. Wabi-sabi and Self-cultivation in the process of creating the Yuba Community fashion design collection. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 14, n. 34, p. 161–190, 2021. DOI: 10.5965/1982615x14342021161. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/17002. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Variata