Articulating the Shape: transversal pedagogical actions for the construction of the visual syntax knowledge
DOI:
https://doi.org/10.5965/1982615x13272020200Keywords:
fashion design, visual syntax, projectAbstract
The article emphasizes the development of the ability to articulate visual / formal syntax as a fundamental way for the consolidation of project thinking among fashion design students. From exploratory approach, integrates two research focus: the first stu dies the self - regulation of learning in project teaching; the second one addresses methodological strategies for the development of the ability compositional synthesis. Thus, the study examines practices for Visual Methodology learning at the Bachelor of t he Fashion Design at State University of Londrina, searching effective contributions the experimental creative manipulation and decomposition of visual messages. To that occurs, a combined pedagogical action is analyzed, aiming at the proof of its didactic scholarship. The results confirm the potential of action and self - regulated learning strategies as facilitators of the ability to generate expressive and configurable concepts of artifacts in the field of fashionDownloads
References
ARNHEIM, Rudolf. Arte e Percepção Visual: uma psicologia da visão criadora (edição revista). São Paulo: Cengage Learning, 2016.
AUSUBEL, David P. Aquisição e Retenção do Conhecimento: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano Ed. Técnicas, 2003.
BOMFIM, Gustavo Amarante. Morfologia dos Objetos de Uso: uma contribuição para o desenvolvimento de uma teoria do design. In COUTO, R.M.; FARBIARZ, J.; NOVAES, L. (Orgs.) Gustavo Amarante Bomfim: uma coletânea. Rio de Janeiro: Rio Books, 2014 a. p. 23-32.
CARDOSO, Rafael. Design para um mundo complexo. São Paulo: Cosac Naify, 2012.
DONDIS, Donis. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
GOMES, João F. Gestalt do Objeto: sistema de leitura virtual da forma João Gomes Filho. São Paulo: Escrituras Editora, 2003.
FABRIZ, Sabine et al. Fostering self-monitoring of university students by means of a standardized learning journal—a longitudinal study with process analyses. European Journal of Psychology of Education, v. 29, n. 2, p. 239-255, ago 2013.
FLAVELL, John H. Speculations about the nature and development of metacognition. In: Weinert, F.; Kluwe, R. (Ed.) Metacognition, motivation and understanding. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, 1987, p. 21-29.
JOU, Graciela Inchausti de; SPERB, Tania Mara. A metacognição como estratégia reguladora da aprendizagem. Psicologia: reflexão e crítica. Porto Alegre. Vol. 19, n. 2, p. 177-185. 2006.
KHAIDZIR, Khairul Anwar Mohamed; LAWSON, Bryan. The cognitive construct of design conversation. Research in engineering design, v. 24, n. 4, p. 331-347, 2013.
LAWSON, Bryan. Como arquitetos e designers pensam. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.
LEBORG, Christian. Visual grammar. New York: Princeton Architectural Press, 2006.
LESSA, Washington Dias. Linguagem da forma/linguagem visual no âmbito do ensino de design: balizamentos teóricos; tópicos de pesquisa. Arcos Design, Rio de Janeiro, ESDI-UERJ, n. 5, ano 4, n. 2, p. 69-91, dez. 2009.
LUPTON, Ellen; PHILIPS, Jennifer Cole. Novos fundamentos do design. São Paulo: Cosac Naify, 2008.
NIEMEYER, Lucy. Elementos de semiótica aplicados ao design. Rio de Janeiro: 2AB, 2003.
OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. Petrópolis: Vozes, 1999.
ROAM, Dan. Tu mundo en una servilleta. Barcelona: Planeta, 2010.
PALLASMAA, Juhani. La mano que piensa, sabiduría existencial y corporal en la arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili, 2015.
SALTZMAN, Andrea. El cuerpo diseñado. Buenos Aires: Paidos, 2004.
SALTZMAN, Andrea. O design vivo. In: PIRES, D. (Org.) Design de moda: olhares diversos. Barueri, SP: Estação das Letras e Cores Editora, 2008. v. 1, Parte III, p. 305-318.
SANCHES, Maria Celeste; SILVA, Maria Antonia Romão da. Project thinking in fashion design: strategies for facilitating cognitive and metacognitive processes. In: Ana Cristina Broega et al. (org) Reverse Design: A Current Scientific Vision From the International Fashion and Design Congress. Leiden – Netherlands: CRC Press - Taylos & Francis Group, 2018. v., p.551-559.
SANCHES, Maria Celeste de Fátima. Moda e Projeto: estratégias metodológicas em design. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017.
SANCHES, Maria Celeste de Fátima; MARTINS, Sérgio Regis Moreira. Projetando mensagens visuais: a contribuição das ferramentas de síntese imagética no design de moda. Estudos em Design, v. 23, n. 1, p. 108-117, 2015. Disponível em: <https://estudosemdesign.emnuvens.com.br/design/article/view/200>. Acesso em: 25 mai. 2019.
SANTOS, Aline Guilherme Maciel et al. Autorregulação da aprendizagem: revisão internacional dos estudos sobre intervenção no ensino superior. In: II Congresso Internacional de Ensino, 2019, Cornélio Procópio. Anais Desafios Educacionais Contemporâneos, Cornélio Procópio: Universidade Estadual do Norte do Paraná, 2019. p. 247-256
SILVA, Maria Antonia Romão da; ALLIPRANDINI, Paula Mariza Zedu. Aprendizagem autorregulada por alunos do curso de Design de Moda: um estudo exploratório. Cadernos de Educação, n. 60, p. 3-19, jul/dez. 2018. Disponível em: <https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/11904/8985>. Acesso em: 25 mai. 2019.
SILVA, Maria Antônia Romão et al. A importância da decodificação de informações para a construção de produtos vestíveis: da concepção a produção da modelagem. In: COLÓQUIO DE MODA, 13., 2017, Bauru. Anais... Bauru: UNESP, 2017. P. 1-15.
SOUZA, Patrícia de Mello; SILVA, Maria Antônia Romão da. A Concepção da Forma no Processo Projetual de Design: uma ação pedagógica coletiva. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, v. 1, n. 2, p. 116-130, 2018. Disponível em: <http://www.revistas.udesc.br/index.php/Ensinarmode/article/view/11678>. Acesso em: 28 mai. 2019
SOUZA, Patrícia e Mello. A moulage, a inovação formal e a nova arquitetura do corpo. In: PIRES, D. (Org.) Design de moda: olhares diversos. Barueri, SP: Estação das Letras e Cores, 2008. v. 1, Parte III, p. 337-345.
WHITEBREAD, David et al. The development of two observational tools for assessing metacognition and self-regulated learning in young children. Metacognition and Learning, v. 4, n.1, p. 63–85, 2009. Disponível em: <https://link.springer.com/article/10.1007/s11409-008-9033-1>. Acesso em: 30 mai. 2019
WONG, Wucius. Princípios de forma e desenho. 2.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Maria Celeste de Fatima Sanches, Maria Antonia Romão da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When submitting an article for publication in ModaPalavra e-periodico, the author (s) agree (s) with the following terms:
- Authors maintain the copyright in their manuscripts and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International, which allows sharing the work with the acknowledgment of authorship and the initial publication in the journal without payment ;
- Authors may use the same results in other publications after the first publication, provided that they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are authorized to take additional contracts, separately, only after the original publication in ModaPalavra e-journal, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page), only after the editorial process and the first publication, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- To indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium, authors should use the following text template: "This article was originally published by ModaPalavra e-periodical, under a CC BY NC license, in its volume [insert volume] number [insert number] in the year of [insert year], and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/ ";
- The opinions expressed in the articles are the author’s sole responsibility, not necessarily reflecting the journal’s opinion. The publication of any material that is owned and held in copyright by a third party, including – but not limited to - articles, photos or drawings was previously authorized by their representatives to be published in ModaPalavra e-journal.