The codesign for value creation and innovation in the development of clothing products

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x14322021204

Keywords:

clothing industry, codesign, innovation

Abstract

This article approaches the innovation processes in clothing industry in order to analyse how collaboration among stakeholders may generate value and innovation. At first, a Bibliographic Review outlines the theoretical framework on which the subject is based and empirically proved through a Case Study held in a Brazilian company. The results presented and discussed herein disclose new aspects on facts which give rise to value and innovation. This study lead to the conclusion of two casual relationships in clothing product development: the creative and collaborative process between different stakeholders, in this study denominated codesign, is essential for value generation as relationship management is for innovation.

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Author Biographies

Luciana da Silva Bertoso, Federal University of Paraná

Docente no curso de Moda da UniCesumar. Especialista em Produção de Moda e Styling, pela Universidade Positivo (UP). Pós-graduanda em Docência no Ensino Superior: Tecnologias Educacionais e Inovação, pela UniCesumar. Mestre em Design, pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) (2017), Membro do grupo de pesquisa Design Colaborativo e Co-criação (UFPR). Possui graduação em Design de Moda, pela Universidade Estadual de Londrina (UEL) (2014).

Adriano Heemann, Federal University of Paraná

Graduado em Design de Produto (UFPR), Especialista em Design (CDG, Alemanha bolsa CDG), Mestre em Tecnologia (Cefet-PR bolsa CAPES), Doutor em Engenharia Mecânica com ênfase em Desenvolvimento de Produto (TU Braunschweig bolsa DAAD/CNPq). Atua como professor Associado do Departamento de Design, professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Design da UFPR.

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Published

2021-04-19

How to Cite

BERTOSO, Luciana da Silva; HEEMANN, Adriano. The codesign for value creation and innovation in the development of clothing products. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 14, n. 32, p. 204–227, 2021. DOI: 10.5965/1982615x14322021204. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/15428. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Variata