Perception and Expression in the Universe of Fashion Illustrations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x12232019251

Keywords:

fashion illustation, reading image, design tools

Abstract

In the fashion universe, illustrations are very important to publicize products or brands and the fashion illustrations are the beginning to building a product. In the fashion illustration, the graphic elements as dot, line, surfaces and blots are the basis to represent the figures from this universe. In this sense, expressivity and perception occur both through the aesthetic and formal aspects, as well as the symbolic ones, which are organized in a certain way, become quite relevant, since its main objective is to promote an idea or concept and to establish an impact On the viewer. For this, the present article makes a synthesis on the concepts of visual syntax, aesthetic-formal elements and symbolic associations and seeks to apply this theory in the reading of an illustration by Laura Laine, perfecting the understanding about the image to which it refers and making analogies Of this image with others it mentions.This article aims to present na analysis of the early stages of the product development process in fashion and clothing, seeking to outline how the information is used by the designer, as a professionalresponsible for creating. With the lócus of Recife city, Brazil, and as an object of research in creative companies of Fashion Design.

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Author Biographies

Gabriela Kuhnen, Santa Catarina State University

Mestre em Design pela UDESC (2016-2018),  pós Graduada em Moda: Produção e Criação pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2002 e 2006) e graduada em Bacharelado em Moda (1998-2002). Atuou no mercado de trabalho como Estilista por mais de 10 anos. De 2013 a 2017 começou a lecionar na UDESC como professora colaboradora nas áreas de Desenho, Ergonomia e Estilo. Hoje é professora no Centro Universitário Estácio de Sá (2018) na graduação em Design de Moda e ministra oficinas de arte no DAC na Universidade Federal de Santa Catarina. Em 2017 foi selecionada no Edital Estação cultural que promoveu duas oficinas: Pintura em Aquarela e Cadernos de Arte ministradas pela professora.

Célio Teodorico dos Santos, Santa Catarina State University

Bacharel em Desenho Industrial pela Universidade Federal da Paraíba (1983). Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (1998), na área de Gestão do Design e do Produto. Doutorado em Engenharia Mecânica, na área de Projeto de Sistemas Mecânicos pela UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina em 10 de dezembro de 2009. É professor Adjunto do Departamento de Design da Universidade do Estado de Santa Catarina. Tem experiência na área de Desenho Industrial, com ênfase em Desenho Industrial, atuando principalmente nos seguintes temas: Pesquisa em Design, Design Industrial, Design Thinking, Ergonomia, consultoria no desenvolvimento de produtos eletro eletrônicos, equipamentos hospitalares, projetos especiais e mobiliário. Pesquisador em Prospecções Metodológicas em Design, linguagem do Produto, Design Thinking, Tecnologia Ubíqua e Perfasiva e Tecnologia Assistiva, Pesquisas Ergonômicas, Métodos Representacionais para o Ensino de Design. Pesquisas em Design de interações. É professor permanente do Programa de Pós Graduação em Design (PPG Design) da UDESC. Foi Coordenador da Comissão Setorial de Avaliação Institucional (CSA) do CEART/UDESC. Foi Chefe do Departamento de Design- UDESC entre 17/03 de 2011 a 16/03 de 2013. Foi Curador Adjunto da 5ª Bienal de Design 2015 em Florianópolis - Exposição Design para Todos. É Vice Coordenador do PPGDesign - Programa de Pós Graduação em Design CEART UDESC. É Coordenador do Laboratório de Pesquisas em Design de Interações LPDI UDESC.

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Published

2019-01-01

How to Cite

KUHNEN, Gabriela; SANTOS, Célio Teodorico dos. Perception and Expression in the Universe of Fashion Illustrations. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 12, n. 23, p. 251–293, 2019. DOI: 10.5965/1982615x12232019251. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/13217. Acesso em: 20 dec. 2024.