Who Influences Digital Influencers? Communication, trends and fashion forecast on Instagram

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x12242019007

Keywords:

fashion, digital influencers, instagram

Abstract

This article seeks to describe and analyze the fashion digital influencers, famous characters on social media that uses their influence on people to promote fashion items. We will oppose the idea of fashion sense as a personal thing and talk about it as a coercive process imposed by the society we live in. We will highlight how the computer-mediated communication changes the way fashion itemsare sold for the ones that follow those Instagram celebrities and how fashion brands are using them to advertise. Despite using a well known way to advertise –photography –we cannot deny that the consumers see those in a different way, as influencers are not famous people (models, actresses or singers) and the publicity is done on social media (not a fashion magazine). Some of the consumers don’t even notice that they are advertising those things. We associate this phenomenon to the theory of “micro-celebrity” (BRAGA, 2008), to comprehend the relation between digital influencers and fashion production chain.

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Author Biographies

Olívia Blanc Gomes Coelho Gentil, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro

Graduada em Design pela PUC - Rio de Janeiro, hoje é mestranda na mesma instituição

Alberto Cipiniuk, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro

Possui Licenciatura com Habilitação Plena em História da Arte pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1978), mestrado em Filosofia Estética pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1985) e doutorado em Filosofia e Letras - Université Libre de Bruxelles (1990). Professor Associado e aposentado do Departamento de Teoria e História da Arte do Instituto de Artes da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Atualmente é Professor Assistente da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Desenho Industrial, com ênfase em Desenho de Produto e Comunicação Visual, atuando principalmente nos seguintes temas: campo do design, design, historia social da arte, comunicação visual e representação social da imagem. Lider de grupo de pesquisa registrado no Diretório do CNPq.

http://lattes.cnpq.br/3763621130181471

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Published

2019-03-31

How to Cite

GENTIL, Olívia Blanc Gomes Coelho; CIPINIUK, Alberto. Who Influences Digital Influencers? Communication, trends and fashion forecast on Instagram. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 12, n. 24, p. 7–22, 2019. DOI: 10.5965/1982615x12242019007. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/11928. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

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