The moon is the light of the sky: relationship between child and nature in Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723825572024109Keywords:
child, nature, immediate worldAbstract
This work is part of an investigation into the school routine of Early Childhood Education in which we seek to discuss the relationship between children and nature, it was carried out in a municipal school in the city of Miracema/RJ, with 5-year-old children from Pre-School I, in the year of 2022. During the research, we were presented with drawings made by the children, on scraps of paper, in the Barrosian style. The theoretical discussion is inspired by Paulo Freire and the immediate world that surrounds the daily journey of children; in Manoel de Barros who has in Bernardo the sensitization of the look that sees the details of living and shifts that look to traverse the possibilities that constitute the creative imagination; and Léa Tiriba, who discusses the concepts of children and nature, bringing play as a child's language. As a methodological approach, we used ethnographic research.
Downloads
References
BARROS, Manoel de. Memórias Inventadas: as infâncias de Manoel de Barros. São Paulo: Editora Planeta do Brasil, 2010.
BARROS, Manoel de. Menino do mato. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 2015.
BARROS, Manoel de. Meu quintal é maior que o mundo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2015.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil, 1988. Diário Oficial da União, Brasília, DF, p. 01, 05 out. 1988.
BRASIL. Lei 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe Sobre a Educação Ambiental, Institui a Política Nacional de Educação Ambiental e Dá Outras Providências. Diário Oficial da União, p. 01, Brasília, 28 abr. 1999.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 1, 30 de maio de 2012. Estabelece Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos. Diário Oficial da União, Brasília, p. 48, 31 maio 2012a.
BRASIL. Resolução nº 2, 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Diário Oficial da União, Brasília, p. xx, 18 jun. 2012b.
BRASIL. Resolução nº 5, de 22 de junho de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Indígena na Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília, p. xx, 25 jun. 2012c.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília, DF: MEC, SEB, 2010.
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. 10. ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1986.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. 1989.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. 10. ed. Rio de Janeiro: civilização brasileira, 2012.
RINALDI, Carla. Diálogos com Reggio Emilia; escutar, investigar e aprender. São Paulo: Paz e Terra, 2012.
SÓ DEZ POR CENTO É MENTIRA. A desbiografia oficial de Manoel de Barros. Produzido por Artezanato Eletrônico. 2008. 1 vídeo. Disponível http://www.sodez.com.br/. Acesso em: Agosto 2023.
TIRIBA, Léa. Crianças da natureza. In: Anais do I SEMINÁRIO NACIONAL: Currículo em Movimento: perspectivas atuais, v. 1, 2010, Belo Horizonte. Anais [...]. [S. l.]: FFCLRP-USP; ISE Vera Cruz, 2010. p. 6.
TIRIBA, Léa; PROFICE, Christiana. O direito humano à interação com a natureza. In: SILVA, Aida; TIRIBA, Lea (org.). Direito ao ambiente como direito à vida: desafios para a educação em direitos humanos. São Paulo: Cortez, 2014. p. 47-77.
VECCHI, Vea. I linguaggi poetici come contrapposizione alla violenza. In: REGGIO CHILDREN (org.). Bambini arte artisti. Reggio Emilia: Reggio Children, 2007. p. 138-139.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Linhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.
A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.