Video production in environmental education teaching: analysis of papers published in Brazil (2013 to 2022)
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723825572024144Keywords:
digital videos, digital technologies, educational ambience, environmentAbstract
The aim of this study was to highlight which elements of Brazilian scientific papers about video production (by students) in Environmental Education teaching are closer and which are farther from each other. The literature review used normative documents such as the National Curriculum Guidelines (Brazil, 2013) and the National Common Curriculum Base (Brazil, 2018), as well as authors who discuss the research topic. The methodology was a qualitative meta-synthesis, based on six stages presented by Matheus (2009). Scielo and Google Scholar platforms were used for data search using two descriptors: "digital videos" AND "environmental education" and "video production" AND "teaching" AND "environmental education". The period analyzed was between 2013 and 2022 (10 years). Those papers showed that video production integrated with Environmental Education had a positive impact on raising awareness of issues such as conservation, preservation and sustainability, helping to prepare critical citizens, including their responsibility as social actors.
Downloads
References
ALVES, Clarice Gonçalves Rodrigues; MELO, Lana Cristina Barbosa de; SANTOS, Virgínia Marne da Silva Araújo dos. Educação do campo e educação ambiental: interconexões possíveis para a construção de um ensino crítico e transformador. Debates em Educação, [s. l.], v. 9, n. 18, p. 87-97, 2017. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/2418. Acesso em: 30 nov. 2022.
ANTUNES, Adriana; OLIVEIRA, Mayara; DUTRA, Minéia Fabiano. Educação ambiental e novas tecnologias: o uso de vídeos em sala de aula para sensibilização da comunidade escolar. Enciclopedia Biosfera, [s. l.], v. 6, n. 10, p. 01-12, 2010. Disponível em: https://conhecer.org.br/ojs/index.php/biosfera/article/view/4645. Acesso em: 30 nov. 2022.
ARRUDA, Juliana; CASTRO FILHO, José Aires de C; SIQUEIRA, Liliane Maria Ramalho Castro; HITZSCHKY, Rayssa; BEZERRA, Ellen. Atividades interativas com o uso de tecnologias digitais como mediadoras da aprendizagem no ensino fundamental. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 24, 2018, Fortaleza, CE. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2018. p. 440-450. Disponível em: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2018.440. Acesso em: 27. nov. 2022.
BONZANINI, Taitiâny Kárita; NUNES, Alessandra Barbarrosa. O uso de vídeos em trabalhos com educação ambiental na educação básica. Revista Científica Galego-lusófona de Educación Smbiental, [s. l.], v. 2, n. 20, p. 1309-1409, 2015. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6138270. Acesso em: 30 nov. 2022.
BORBA, Marcelo de Carvalho; OECHSLER, Vanessa. Tecnologias na educação: o uso de vídeos em sala de aula. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia (RBECT), Ponta Grossa, v. 11, n. 2, p. 391-423. 2018. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/8434. Acesso em: 3 dez. 2022.
BRANCO, Emerson Pereira; ROYER, Marcia Regina; BRANCO, Alessandra Batista de Godoi. A abordagem da educação ambiental nos PCNs, nas DCNs e na BNCC. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 29, n. 1, p. 185-203. 2018. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/5526. Acesso em: 30 nov. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. 595 p.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Diretrizes curriculares nacionais gerais da educação básica. Brasília, DF: MEC/SEB/DICEI, 2013. 562 p.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: meio ambiente, saúde. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998. 128p.
CAMPOS, Carlos Roberto Pires; GONÇALVES, Mariana Aguiar Correia Lima. Vamos ao manguezal? Produção de um vídeo-documentário para a conscientização da comunidade escolar sobre a preservação da biodiversidade. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental – REMEA, [s. l.], v. 37, n. 3, p. 283-304, 2020. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11343. Acesso em: 27 nov. 2022.
CONTE, Giulia; SALEK, Julia Faria; MATSUGUMA, Karina Yuki; VIEIRA, Tainara Kelly Leite; FARIA, Victor Teixeira. A relação entre a utilização dos vídeos digitais e as diversas experiências no ambiente educacional. Revista InovaEduc, Campinas, n. 6, p. 1-16, 2021. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/inovaeduc/article/view/15322. Acesso em: 4 dez. 2022.
COOPER, Aline de Fátima Santos Camara; ANJOS, Maylta Brandão dos. Sequência didática como produto educacional: em foco os recursos audiovisuais e a educação ambiental crítica. Revista de Educação Ciências e Matemática, Rio de Janeiro, v. 10, n. 2, p. 236-245, 2020. Disponível em: http://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/recm/article/view/5173/3308. Acesso em: 27. nov. 2022.
COSTA, Samuel; PIRES, Larissa do Nascimento; SILVA, Taynara Martins. Possibilidades de incorporação de questões ambientais nas aulas de física do ensino básico. Revista Técnico-Científica do IFSC, Florianópolis, v. 2, n. 9, p. 32-39, 2019. Disponível em: https://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/rtc/article/view/2559. Acesso em: 27. nov. 2022.
FINFGELD, Deborah L. Metasynthesis: the state of the art -- so far. Qualitative Health Research, [s. l.], v. 13, n. 7, p. 893-904, 2003. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14502956/. Acesso em: 03 dez. 2022.
FRANÇA, Fabiane Freire; COSTA, Maria Luisa Furlan; SANTOS, Renata Oiveira dos. As novas tecnologias de informação e comunicação no contexto educacional das políticas públicas: possibilidades de luta e resistência. Educação Temática Digital – ETD, [s. l.], v. 21, n. 3, p. 645-661, 2019. DOI: 10.20396/etd.v21i3.8654687. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654687. Acesso em: 1 dez. 2022.
FUJIOKA, Bárbara Mitsuko Zukeram; CRUZ, Luciana Aparecida Nogueira da; OLIVEIRA, Edilson Moreira. A educação ambiental apresentada na BNCC e no PCN: uma breve análise. Cadernos de Educação, São Paulo, v. 20, n. 40, p. 147-166, 2021. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/cadernosdeeducacao/article/view/1036266. Acesso em: 1 dez. 2022.
GIBBS, Graham. Análise de dados qualitativos. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
GUEDES, Francisca Araujo Costa. O uso de vídeo de caráter regional como instrumento didático para a Educação Ambiental. 2015. 121 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Territorial Sustentável) – Universidade Federal do Paraná, Matinhos, 2015. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/43259. Acesso em: 30 nov. 2022.
KARAT, Marinilde Tadeu; GIRALDI, Patrícia Montanari; CASSIANI, Suzani. Autoria em discursos sobre resíduos sólidos em dois audiovisuais produzidos por estudantes de ensino médio. Revista de Comunicación y Ciudadanía Digital – Commons, Cádiz, v. 9, n. 1, p. 89-118, jan./jun. 2020. Disponível em: http://doi.org/10.25267/COMMONS.2020.v9.i1.4. Acesso em: 27 nov. 2022.
MATHEUS, Maria Clara Cassuli. Metassíntese qualitativa: desenvolvimento e contribuições para a prática baseada em evidências. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 22, p. 543-545, 2009. Número especial. Disponível em: https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4802. Acesso em: 3 dez. 2022.
MELO, Gleidson André Pereira de.; CAVALCANTE, Letícia Barbosa da Silva; ALENCAR, Beatriz Aparecida. Educomunicação socioambiental: resíduos de equipamentos eletroeletrônicos e a produção da informação em um curso técnico do IFMS. Revista Brasileira de Educação Ambiental – RevBEA, [s. l.], v. 17, n. 4, p. 289-302, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.12740. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12740. Acesso em: 27 nov. 2022.
MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos Tarciso; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 3. ed. Campinas: Papirus, 2000.
MOURA, Jeani Delgado Paschoal; PASCHOAL, Wilson Aparecido. Percepção e conscientização do ambiente escolar através de fotografias e produção documental. Geosaberes, Fortaleza, v. 9, n. 17, p. 1-10, dez. 2017. ISSN 2178-0463. Disponível em: http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/609. Acesso em: 27 nov. 2022.
ROCHA, Marcelo Borges; FREIRE, Eduardo; COSTA, Pedro Miguel Marques da. Produção de documentários socioambientais: contribuições para a formação de estudantes do ensino superior. Tecnologias na Educação, [s. l.], ano 10, n. 25, jul. 2018. Disponível em: https://tecedu.pro.br/ano10-numerovol25/. Acesso em: 27 nov. 2022.
SANTOS, Hercules Pimenta. O professor diante da demanda do aluno do XXI: trabalhando com tecnologias e mídias de potencial educativo. Debates em Educação, [s. l.], v. 11, n. 24, p. 245-258, 2019. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/7030. Acesso em: 1 dez. 2022.
SCHWARZ, Betje; CLAROS-SALINAS, Dolores; STREIBELT, Marco. Meta-synthesis of qualitative research on facilitators and barriers of return to work after stroke. Journal of Occupational Rehabilitation, [s. l.], v. 28, n. 1, p. 28-44, 2018. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28536888/. Acesso em: 3 dez. 2022.
SILVA, Barbara Aparecida Nunes; ROCHA, Marcelo Borges. Produção de documentário socioambiental: contribuições na formação discente do curso técnico em controle ambiental. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 35, n. 112, p. 239-258, 2020. DOI: 10.21527/2179-1309.2020.112.239-258. Disponível em: https://revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/10155. Acesso em: 27 nov. 2022.
SQUARCINI, Camila Fabiana; ROCHA, Saulo Vasconcelos; SANTOS, Hugo Evangelista dos. Metassíntese e metanálise: limites e possibilidades de encontro na educação física. Arquivos de Ciências da Saúde da UNIPAR, Umuarama, v. 24, n. 3, p. 179-185, 2020. Disponível em: https://revistas.unipar.br/index.php/saude/article/viewFile/7654/4017. Acesso em: 3 dez. 2022.
ZAMPIERON, Sônia Lúcia Modesto; RICARDINO, Luciana Grilo. Educomunicação como subsídio ao resgate cultural da população de São Roque de Minas – MG. Atos de Pesquisa em Educação, [s. l.], v. 15, n. 1, p. 209-225, abr. 2020. ISSN 1809-0354. Disponível em: https://bu.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/7345. Acesso em: 27 nov. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Linhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.
A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.