An Immersion to Appreciate a Hilma af Klint Art Using Kids Playfulness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630922025e6840

Keywords:

Art, Education, Hilma af Klint

Abstract

This article present a pedagogical activity developed for art classes, applied to two classes of the first full year of elementary school, initial years, in two schools in the municipality of Indaial, in Santa Catarina state, Brazil. One being a rural school with eight students and a central school with 25 students. The article present the format for preparing and applying the activity, from a playful perspective, seeking to broaden students' focus on the appreciation of works of Art, deepening the generation of knowledge and children's affective experience with Art. Hilma af Klint was selected for the activity, due to the breadth of visual elements in her works. From the application of the activity, it was observed that the most appropriate method for applying the activity would be the “SIR” approach. And the analysis of the results was carried out using participant observation methodology. The results obtained demonstrated that the children were immersed, their focus was expanded by their own curiosity, expanding their affections.

Downloads

Author Biography

Emanuella Scoz, Universidade do Estado de Santa Catarina

Dra. em Design (UDESC, 2024), Me. em Educação (FURB, 2018), Especialista em Políticas Culturais de Base Comunitária (FLACSO, 2019), licenciada em Artes Visuais e professora na rede municipal de Indaial, Santa Catarina. 

References

CRUZ, Ana Carolina Cheles. Hilma Af Klint: Do Espírito à Matéria. Revista Palíndrono. V.11, n.24, maio de 2019. p. 42-58. DOI: http://dx.doi.org/10.5965/2175234611242019042. Acesso em: 20.02.2025. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/13326/10126.

FRANÇA, Isabel Xará; LOPES, Andiara Valentina de Freitas. Encontro da obra de Hilma Af Klint com a Geometria Projetiva: Perspectiva Estético-Homológica. Revista Geometria Gráfica. V.6, n.1, 2022. p. 60-86. Acesso em: 20.02.2025. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/geometriagrafica/article/view/256824/42979.

IAVELBERG, Rosa. Para gostar de aprender arte. Sala de aula e formação de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010. Acesso em 20.02.2025. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=BCALtgYz4yIC&printsec=frontcover&hl=pt-BR#v=onepage&q&f=false.

LEMONCHOIS, Myriam; FRANCEZ, Letícia (trad.); SANT¹ANNA, Mara Rúbia (Rev.). Abordagem “SIR” (Sensível, imaginativa e racional) para apreciar uma obra. Revista Palíndrono, v.10, n.38, p.01-19. Fevereiro de 2024. Acesso em: 20.02.2025. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/24689.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.); DESLANDES, Suely Ferreira; NETO, Otávio Cruz; GOMES, Romeu. Pesquisa social. Teoria, Método e criatividade. 21ª edição. Petrópolis: Vozes, 1994. Acesso em 20.02.2025. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/franciscovargas/files/2012/11/pesquisa-social.pdf.

PROENÇA, Wander de Lara. O método da observação participante: contribuições e aplicabilidade para pesquisas no campo religioso brasileiro. Revista Aulas. N.4, abril a junho de 2007. Acesso em 20.02.2025. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/geometriagrafica/article/view/256824/42979.

INDAIAL. Secretaria de Educação. Proposta Curricular do Município de Indaial. Ensino Fundamental Anos Iniciais. Não publicado, (s.a.), Indaial.

FERNANDES, Calos Jorge da Silva Correia; PEREIRA, Bruno Michael da Silva; JUNIOR, Wilmo Ernesto Francisco. Representações artísticas e científicas: os Átomos de Hilma af Klint. Revista Ciência e Educação. Bauru, n.29, 2023. DOI https://doi.org/10.1590/1516-731320230054. Acesso em 20.02.2025. Disponível em https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/geometriagrafica/article/view/256824/42979.

Published

2025-06-01

How to Cite

SCOZ, Emanuella. An Immersion to Appreciate a Hilma af Klint Art Using Kids Playfulness. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 1–25, 2025. DOI: 10.5965/25944630922025e6840. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/26840. Acesso em: 29 jul. 2025.