Challenges and inclusive practices in technical and technological education in Fashion Design: a pedagogical perspective
DOI:
https://doi.org/10.5965/25944630912025e6346Keywords:
inclusion, apparel, teachingAbstract
This study was conceived with the aim of examining the challenges and methods of inclusive teaching, with a particular emphasis on technical and technological education in clothing and fashion. The investigation analyzes how inclusion is being integrated into this domain and suggests pedagogical approaches to encourage inclusive teaching. The research is applied in nature, utilizing a qualitative approach and developed through an exploratory-descriptive lens. A bibliographic review was conducted alongside the administration of questionnaires to teachers in this field, resulting in the proposal of an inclusive practical activity. The primary results demonstrate the need for teacher training and the adoption of approaches that cater to the diverse needs of students, ensuring a more accessible educational environment.
Downloads
References
ALBORNOZ, Suzana. O que é trabalho. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1988.
ANTUNES, Ricardo. Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. São Paulo: Boitempo Editorial, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Conselho Nacional de Educação (CNE). RESOLUÇÃO CNE/CP Nº 1, DE 5 DE JANEIRO DE 2021. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional e Tecnológica. 2021. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/resolucao-cne/cp-n-1-de-5-de-janeiro-de-2021-297767578. Acesso em: 10 jun. 2024.
BRITO, Sônia Christo Aleixo Alves; LOPES, Talisson de Sousa. Importância do ensino técnico profissional para o mercado de trabalho: estudo de caso da E. E. Padre Menezes em Lagoa Santa/MG. [Anais]. VII CONEDU - Conedu em Casa. Campina Grande: Realize Editora, 2021. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/80596. Acesso em: 13 jun. 2024.
BONONI, Juliana; DOMICIANO, Cássia Leticia Carrara; BAMONTE, Joedy Luciana Barros Marins. Vestuário pedagógico e inclusivo como recurso de aprendizagem infantil. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 1–12, 2022. DOI: 10.5965/25944630622022e1806. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/21806. Acesso em: 14 jun. 2024.
FREIRE, Sofia. Um olhar sobre a inclusão. Revista da Educação, [S.L], v. 16, n. 1, p. 5-50, 2008. Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/5299. Acesso em: 12 jun. 2024.
GOODMAN, L. A. Snowball sampling. The Annals of Mathematical Statistics. v. 32, 1961. p. 148-170. Disponível em: https://projecteuclid.org/euclid.aoms/1177705148. Acesso em: 06 jun. 2024.
IBGE. Educação 2023: PNAD contínua. Brasília: Ministério do Planejamento e Orçamento, 2024. 16 p. Disponível em: https://static.poder360.com.br/2024/03/PNAD_Educacao_2023-1.pdf. Acesso em: 10 jun. 2024.
IBGE. Pessoas com deficiência têm menor acesso à educação, ao trabalho e à renda. 2025. PNAD Contínua. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/37317-pessoas-com-deficiencia-tem-menor-acesso-a-educacao-ao-trabalho-e-a-renda. Acesso em: 20 jun. 2024.
KELLER, Daniel; SCHEMES, Claudia. Design e transformação social: educação superior e ações extensionistas inclusivas no Museu Nacional do Calçado. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. 1–23, 2024. DOI: 10.5965/25944630822024e5151. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/25151. Acesso em: 14 jul. 2024.
LIMA JÚNIOR, Geraldo Coelho. A inclusão da pessoa com deficiência visual no ensino superior: Design de Moda e o Método SEE BEYOND. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 2, n. 1, p. 029–056, 2018. DOI: 10.5965/25944630212018029. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/11990. Acesso em: 14 jul. 2024.
MACHADO, Aline. Os termos de moda na Língua Brasileira de Sinais. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 7, n. 15, p. 108–119, 2014. DOI: 10.26563/dobras.v7i15.79. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/79. Acesso em: 14 jul. 2024.
MANFREDI, Silvia Maria. Educação profissional no Brasil: atores e cenários ao longo da história. São Paulo: Paco Editorial, 2017.
MARTINS, Fernanda Cristina Castelo de Lima; TEIXEIRA, Maria Fabíola Fonseca Mourão; FILGUEIRAS, Araguacy Paixão Almeida. Práticas inclusivas: seminário moda inclusiva Fortaleza – relato de experiência. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 3, n. 2, p. 080–095, 2019. DOI: 10.5965/25944630322019080. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/14572. Acesso em: 14 jul. 2024.
MARX, Karl. O capital: crítica da economia política; livro primeiro - o processo de produção
do capital. Tradução Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo Editorial, 2011.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.
PRODANOV, C.C.; FREITAS, E.C. de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 6. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. Disponível em: https://www.feevale.br/Comum/midias/0163c988-1f5d-496f-b118-a6e009a7a2f9/E-book%20 Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf. Acesso em: 15 jun. 2024.
QUEIROZ, Francisco Alves; SOUZA, Laumar Neves de. A evolução do conceito de trabalho e sua relação com o desenvolvimento econômico. Cadernos de Ciências Sociais Aplicadas, [S. l.], v. 17, n. 29, p. p. 146-160, 2020. DOI: 10.22481/ccsa.v17i29.6647. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/ccsa/article/view/6647. Acesso em: 13 jul. 2024.
RITTER, Julia Ramona; SCHEMES, Claudia; FRATTON NORONHA, Renata. Deficiência visual e a percepção da arte: coleção de moda inspirada em Vincent Van Gogh. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 7, n. 3, p. 1–25, 2023. DOI: 10.5965/25944630732023e3636. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/23636. Acesso em: 14 jul. 2024.
SCOZ, Emanuella; ARRUDA, Niguelme Cardoso. Ensino da inclusão na moda: uma proposta pedagógica. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 3, n. 1, p. 123–134, 2019. DOI: 10.5965/25944630312019123. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/14323. Acesso em: 14 jul. 2024.
SOLINO, Lívia Juliana Silva; SOARES, Moally Janne de Brito; DANTAS, Ítalo José de Medeiros. Núcleo de extensão e prática profissional na área da moda: formação complementar e inclusão social. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. 1–19, 2023. DOI: 10.5965/25944630712023e2831. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/22831. Acesso em: 14 jul. 2024.
SOUSA, Jailson Oliveira; SILVEIRA, Icléia; MACIEL, Dulce Maria Holanda. Design inclusivo: recursos assistivos para um modelo de camisa social para pessoa com deficiência visual. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 7, n. 3, p. 1–24, 2023. DOI: 10.5965/25944630732023e3880. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/23880. Acesso em: 14 jul. 2024.
VIEIRA PINTO, Álvaro. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2007.
VINUTO, J. A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas, Campinas, SP, v. 22, n. 44, 2014. DOI: 10.20396/tematicas.v22i44.10977. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/10977. Acesso em: 06 jun. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Glauber Soares Junior, Fabiano Eloy Atílio Batista, Érika Rodrigues Coelho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Plagiarism, in all its forms, constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. This magazine uses iThenticate similarity control software.