IMAGENS FANTASMAS EM UM MUSEU IMAGINÁRIO
DOI:
https://doi.org/10.5965/198431781122015087Keywords:
Imagens fantasma, Museu imaginário, Noções operatórias, Detalhe, Montagem.Abstract
Calcado nos estudos de Didi-Hubermann, apresentamos uma análise warburguiana dos repertórios artísticos armazenados na memória dos sujeitos ao longo da vida. Para tal análise, partimos de uma coletânea pessoal de cinco imagens fantasma impregnadas de possíveis ausências, acreditando haver um mecanismo estrutural comum no processo de coleta de imagens realizada por outros sujeitos. Partimos do pressuposto que uma coleção de ausências só se faz possível no âmbito de um museu imaginário, na acepção atribuída por André Malraux ao termo. A partir das noções operatórias de ampliação do detalhe e do processo de montagem como estratégia de avizinhamento não cronológico de imagens, buscamos mostrar as possibilidades de sobrevivência psíquica nas imagens artísticas.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.