A OFICINA DE VIVÊNCIA CINEMA E EDUCAÇÃO: UMA VISÃO INTERDISCIPLINAR NA ESCOLA
DOI:
https://doi.org/10.5965/198431781112015167Abstract
O artigo desenvolve reflexões a partir da oficina de vivência cinema e educação: uma visão interdisciplinar na escola realizada no contexto do projeto de iniciação à docência subprojeto interdisciplinar com vistas à uma construção coletiva e interdisciplinar da oficina. A concepção da oficina surgiu de observações/participantes em uma escola de Florianópolis, de um exercício audiovisual na Usina de Cinema e dos escritos de Nielson Ribeiro Modro (2008) sobre o projeto de extensão Cineducação na Univille, bem como as discussões advindas do PIBID Interdisciplinar da UDESC a partir do desejo de veicular o cineclube Presença nas escolas participantes. A vivência volta-se para a equipe de cinema e a produção de uma narrativa audiovisual como eixo interdisciplinar passível de aplicação em diversos campos do saber no ensino fundamental quando o professor se apodera de elementos tecnológicos como ferramentas didáticas. A oficina possibilitou como resultados dessa experiência um treino de instrumentalização a partir de mídias disponíveis no cotidiano; a iniciação à linguagem cinematográfica por meio de um exercício de imagem e movimento; e a apresentação da produção com discussão sobre possibilidades de uso em sala de aula.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.