Arte relacional num livro de arte para crianças
desafios da mediação cultural para o Museu de Arte de Blumenau – SC, Brasil
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984317820120240184Keywords:
Arte Catarinense;, Livros de arte para crianças; , Mediação Cultural; , Museu; , Arte relacional.Abstract
The theme of this research is the visual arts book, the book as a know-object, aesthetic and artistic. The focus is on the elaboration of the art books with visual art themes from Santa Catarina, because in the last years, investigating Blumenau Art Museum (Museu de Arte de Blumenau – MAB), it has been acknowledged the fragility of the original art materials. The objective is to comprehend the relations between the images and the words that can be used on children’s art books elaboration process that aims the aesthetic formation in cultural mediation processes. It is presented a book proposal based on the work “Como fazer um pote” from the Artist Roseli Moreira. The art book for children elaboration is based on a few aspects: the meeting with a local artist; the material exploration; the contact of the reader with the work of art; the concepts of the relational art present on the chosen work; the choice of an accessible source - all challenges to the book creation process.
Downloads
References
ACEDO, R.; ARANHA, C.; Encontro com Segall. São Paulo: Minden, 1999. (Encontro com a Arte Brasileira).
ARBAT, C. El Sueño de Dalí. Valência: Brosquil, 2006
BOURO, A. B.; KOK, B,; AITHÉ, E. A. De Sol a Sol: A Arte e o Trabalho em Obras de Eugênio Sigaud, Djanira da Motta e Silva e Sebastião Salgado. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2008.
BOURRIAUD, N. Estética relacional. Trad.: Denise Bottmann. São Paulo: Martins, 2009.
CANTON, K. Tempo e Memória. São Paulo: Wmf Martins Fontes, 2009. (Temas da Arte Contemporânea)
______________. Corpo, Identidade e Erotismo. São Paulo: Wmf Martins Fontes, 2009. (Temas da Arte Contemporânea)
______________. Da Política às Micropolíticas. São Paulo: Wmf Martins Fontes, 2009. (Temas da Arte Contemporânea)
______________. Do Moderno ao Contemporâneo. São Paulo: Wmf Martins Fontes, 2009. (Temas da Arte Contemporânea)
______________. Espaço e Lugar. São Paulo: Wmf Martins Fontes, 2009. (Temas da Arte Contemporânea)
______________. Narrativas Enviesadas. São Paulo: Wmf Martins Fontes, 2009. (Temas da Arte Contemporânea)
LEONI, J.; CARVALHO, C.. MEDIAÇÃO CULTURAL: REFLEXÕES ACERCA DO MUSEU DE ARTE DE BLUMENAU In: O Campo Teórico-metodológico-epistemológico da Educação no Fomento da Questão Política da Atualidade 2, ed.1. Ponta Grossa: Atena, 2021, p. 256 - 268.
LEITE, M. I. Livros de arte para crianças: um desafio na apropriação de imagens e ampliação de olhares. In: ANPED, 2004, Caxambu/MG. Sociedade, Democracia e Educação - caderno do GT Comunicação e Educação. Caxambu/MG : ANPEd, 2004. v. 1. Disponível em:< http://www.anped.org.br/reunioes/27/gt16/t169.pdf> Acesso em: 20 nov. 2020.
MACHADO, J. Mistério da Página 19. Rio de Janeiro: Agir, 2003.
MARTINS, A; WEIZZ, L. Goeldi: História de Horizonte. São Paulo: Paulinas, 1995.
MAYHEW, J. Érica e os Girassóis. São Paulo: Moderna, 2001.
MOREIRA, R. K. Como Fazer um Pote? 2019. Disponível em: https://roselimoreiraceramicas.com.br/. Acesso em: 09 dez. 2020.
MUSEU DE ARTE DE BLUMENAU - MAB. Temporadas de Exposições: de 8 de março a 25 de abril, Blumenau: Museu de Arte de Blumenau, 2018.
______________. Temporadas de Exposições: de 3 de maio a 17 de junho, Blumenau: Museu de Arte de Blumenau, 2018.
______________. Temporadas de Exposições: de 5 de julho a 26 de agosto, Blumenau: Museu de Arte de Blumenau, 2018.
______________. Temporadas de Exposições: de 13 de setembro a 21 de outubro, Blumenau: Museu de Arte de Blumenau, 2018.
______________. Temporadas de Exposições: de 8 de novembro a 17 de fevereiro, Blumenau: Museu de Arte de Blumenau, 2018.
______________. Temporadas de Exposições: de 14 de março a 5 de maio, Blumenau: Museu de Arte de Blumenau, 2019.
______________. Temporadas de Exposições: de 16 de maio a 23 de junho, Blumenau: Museu de Arte de Blumenau, 2019.
______________. Temporadas de Exposições: de 4 de julho a 25 de agosto, Blumenau: Museu de Arte de Blumenau, 2019.
______________. Temporadas de Exposições: de 5 de setembro a 24 de outubro, Blumenau: Museu de Arte de Blumenau, 2019.
______________. Temporadas de Exposições: de 7 de novembro a 16 de fevereiro, Blumenau: Museu de Arte de Blumenau, 2019.
PERIC, T. Se o Jardim Voasse Não Seria Jardim, Seria Avião. São Paulo: Edições Serviços Educativos do MASP, 1997.
SANT’ANNA, R. T. N. Páginas de história: a criança, o livro e a arte. São Paulo, 2000. 205 f. Dissertação (Mestrado em Comunicações e Artes) Universidade de São Paulo.
SANT’ANNA, R. Para Comer Com os Olhos. São Paulo: Panda Books, 2011.
SELLIER, M. Mi Pequeño Orsay. Paris: MAME, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carla Carvalho, Joanna Leoni

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.