Discourses on inclusion in scientific productions that address experimentation in the teaching of Chemistry: an analysis from ENEQ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431781820232187

Keywords:

chemistry teachin, experimentation, diversity, inclusion

Abstract

Theoretical investigation from a bibliographic and qualitative perspective, which sought to understand and problematize the discourses produced on inclusion in the context of research published in the 18th and 19th National Meeting of Teaching Chemistry (ENEQ) addressing experimental activities. In the analysis undertaken, it was possible to perceive that the dialogues between experimentation and inclusion bring ideas that cause misunderstandings, generate doubts and signal thoughts of uncertainty. However, it was also realized how much the experimental activities need to be problematized in the various contexts that go through the Teaching of Chemistry. Experimental practices need to be reframed, to break barriers on the beliefs that solidify the discourse of the experiment that foresees results that have not even been built yet. It is understood that the experimental activities need to be interpreted as didactic actions that contribute to the construction of chemical knowledge of social and cultural relevance for the coexistence of male and female students in our schools, considering that this can be a connection between understanding the inclusion and Chemistry Teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thanielle Souza Silva, Federal University of Maranhão

Mestra em Ensino de Ciências e Matemática (PPECEM) pela Universidade Federal do Maranhão (2019), na linha de pesquisa Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores em Ciências e Matemática, atuando em pesquisa com foco na avaliação de atividades experimentais sobre a perspectiva docente. Graduada em Licenciatura em Ciências com Habilitação em Química, pela Universidade Estadual do Maranhão (2015).

Jackson Ronie Sá da Silva, State University of Maranhão

Pós-Doutor em Educação pela Faculdade de Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS, Rio Grande do Sul). Atua no ensino, pesquisa e extensão nas seguintes áreas: Práticas Curriculares - dimensão político-social; dimensão educacional; dimensão escolar; Didática e Metodologia das Ciências Naturais; Ensino de Biologia; História da Biologia; Filosofia da Biologia; História da Medicina; Saúde Coletiva; Doenças Tropicais; Parasitologia; Metodologia da Pesquisa Qualitativa; Pesquisa Documental; Sexualidade; Educação Sexual. Tenho me dedicado à escrita e ao aprofundamento teórico das seguintes linhas de pensamento: estudos gays e lésbicos, teoria queer, pós-estruturalismo, estudos foucaultianos e estudos culturais.

Clara Virgínia Vieira Carvalho Oliveira Marques, Federal University of Maranhão

Concluiu o doutorado em Química pela Universidade Federal de São Carlos- SP em 2010. Atualmente é docente adjunta IV da Universidade Federal do Maranhão - Campus de Codó. É coordenadora do grupo de pesquisa em ensino de ciências naturais - GPECN e pesquisadora na linha de Educação, Ensino de Ciências e Ensino de Química, com ênfase na Formação de Professores de Ciências - Química e Ensino-Aprendizagem. Professora do quadro permanente do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPECEM) e do Programa de Pós-Graduação em Gestão de Ensino na Educação Básica (PPGEEB). 

References

CARDOSO, L. R.; PARAÍSO, M. A. Álbum fotográfico: um mapa de cenários discursivos na produção acadêmica brasileira sobre aulas experimentais de ciências. Ciênc. Educ., Bauru, v. 20, n. 1, p. 83-115, 2014.

FERRARO, J. L. S. Currículo, experimento e experiência: contribuições da Educação em Ciências. Educação (Porto Alegre), v. 40, n. 1, p. 106-114, jan.-abr, 2017.

GIL-PÉREZ, D. et al.. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, v.7, n.2, p.125-153, 2001.

GONÇALVES, F. P. O Texto de Experimentação na Educação em Química: Discursos Pedagógicos e Epistemológicos. Florianópolis, SC, 2005.168f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, 2005.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, v. 19, n. 1, 2002.

LOPES, M. C. In/exclusão escolar: a invenção de tipos específicos de alunos. Revista Colombiana de Educación, n. 54, p. 96-119, jan./jun., 2008.

LOPES, M. C.; FABRIS, E. T. H. Inclusão & Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora/ Edição do Kindle, 2013.

LOPES, M. C; RECH, T. L. Inclusão, biopolítica e educação. Educação (Porto Alegre, impresso), v. 36, n. 2, p. 210-219, maio/ago, 2013.

RAMIN, L. Z; LORENZETTI, L. A experimentação no ensino de química como uma ferramenta para a inclusão social. In: XVIII Encontro Nacional de Ensino de Química, 2016, Santa Catarina. Anais: Santa Catarina: UFSC, 2016.

SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Trad. Ernani F. da F. Rosa _ 3. ed. _ Porto Alegre: Artmed, 2000.

SANTANA, L. C. et al. Inclusão e a prática pedagógica no ensino de química: aproximações e distanciamentos da aprendizagem. Scientia Naturalis, v. 1, n. 4, p. 135-149, 2019.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. - 3. Ed.; 11. reimp. - Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

THOMA, A. S. Sobre a proposta da Educação Inclusiva: notas para ampliar o debate. Cadernos de Educação Especial, Santa Maria (RS), n.23, p. 45-52, 2004.

VEIGA-NETO, A.; LOPES, M. C. Inclusão e Governamentalidade. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 947-963, out, 2007.

ZANON, L. B.; MALDANER, O. A. A Química escolar na inter-relação de saberes constitutivos da educação básica para todos. In: SANTOS, W. L. P. dos.; MALDANER, O. A.; MACHADO, P. F. L. Ensino de Química em foco. 2. ed. Injuí: Ed. Unijuí, 2019. 312 p. (Coleção educação em química).

Published

2023-12-31

How to Cite

SILVA, Thanielle Souza; SÁ DA SILVA, Jackson Ronie; MARQUES, Clara Virgínia Vieira Carvalho Oliveira. Discourses on inclusion in scientific productions that address experimentation in the teaching of Chemistry: an analysis from ENEQ. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 187–206, 2023. DOI: 10.5965/198431781820232187. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/21674. Acesso em: 23 nov. 2024.