Crossing Orlan's mirror

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431782012024e0051

Keywords:

art, Orlan, body, mirror, identity

Abstract

The article brings reflections on the transmutations of the body in the performance manifesto A Arte Carnal (1990-95) by the French artist Orlan (1947-). Through performative actions in the media and physical space, in the theoretical field of the arts, this qualitative, bibliographical and exploratory research aims to relate standards imposed by the media and art materialized in Orlan's body. How are bodies affected within this relationship between body and identity canonized by art and fashion? In this show body, unnatural elements are incorporated, such as prostheses, real plastic surgeries and/or manipulated by computer programs. The body as corporeity is the subjective existence of the subject and through it it is possible to perceive the world and relate to others. Orlan reconstructs her self-portrait, manipulating her own flesh, through invasive procedures, questioning the media influences and the History of the Arts exerted on the body of contemporary women. Her body establishes itself as a social mirror, resulting in the understanding of the body as a consequence of social conflicts, misogynistic discourses, subjectivity and identity. Causing aesthetic enjoyment, she explores and problematizes these relationships in her own female body transformed into an art object in the service of art.

Downloads

References

ARAÚJO, Aline Cristina de. Os frascos nas gavetas de Vênus: um estudo das representações significantes da beleza feminina no século XX. Niterói. 2003.

BAUDELAIRE, C. Sobre a Modernidade: o Pintor da vida Moderna. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

COSTA, Jurandir Freire. O vestígio e a Aura: corpo e consumismo na moral do espetáculo. Olympio, 1993.

COHEN, Renato. Performance como linguagem. 2.ed. São Paulo: Perspectiva, 2004.

FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília. Escritos de artistas: anos 60 e 70. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2006.

FERREIRA, J., HAMILIN, C. Mulheres Negros e outros monstros: um ensaio sobre os corpos não civilizados. Estudos Feministas, Florianópolis, 2010. set/dez.8 (3) 811-836.

FREIRE, Cristina. Arte Conceitual. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

GUINOT, Olga e GUARDIOLA, Juan G. Orlam 1964-2001. Artium; Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2002.

GLUSBERG, Jorge. A arte da performance. São Paulo: Perspectiva, 2003.

GOLDBERG, Roselee. A arte da performance. São Paulo: Martins Fontes, 2006. (1 ed. 1979, Londres).

GONÇALVES, E. D. Orlan do outro lado do espelho. Biblioteca on line de Ciencias da Comunicação. São Paulo, 2009. Disponível em: < http://www.bocc.ubi.pt/pag/Duarte-Eunice-Orlan.html>. Acesso em: 2 Jan. 2018.

JEUDY, Henry-Pierre. O corpo como objeto de arte. Trad. Tereza Lourenço-São Paulo: Estação Liberdade, 2002.

MEDEIROS, M. Beatriz. MONTEIRO, Marianna e MATSUMOTO K. Roberta. (Org.). Tempo e Performance. 1a. ed. Brasília, DF: Editora da Pós-graduação em Arte da Universidade de Brasília, 2007.

MERLEAU-PONTY.O Olho e o Espírito. Pref. de Claude Lefort. [Lisboa] : Vega, 1992.

_________________.O Olho e o Espírito. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.

_________________. O visível e o Invisível. São Paulo: Perspectiva. São Paulo, 1971.

_________________. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

PROST, Antoine e VICENT, G. História da vida Privada. São Paulo: Companhia das Letras .2001.

TUCHERMAN, Ieda. Breve história do corpo e dos seus monstros. Edições Vega, Lisboa. 1999.

Published

2024-01-01

How to Cite

PIAZZA, Rosana Dalla. Crossing Orlan’s mirror. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 20, n. 1, p. e0051, 2024. DOI: 10.5965/198431782012024e0051. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/19786. Acesso em: 25 may. 2025.