Crossing Orlan's mirror

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431782012024e0051

Keywords:

art, Orlan, body, mirror, identity

Abstract

This article brings a reflection on the performance The Carnal Art, Orlan's manifesto, a self-portrait work focusing on understanding the processes of reconfiguring the status of the body through the approximation of art with technology and aesthetics body deconstruction. The body as corporeality is the subject's subjective existence and through this body it is possible to perceive the world and relate to others. For this reflective proposal, we approach the representations that explore and problematize the relationships of the female body transformed into an object by art, in which unnatural elements are incorporated, such as prostheses, plastic surgeries, image manipulation by computer programs, among others. In this approach, Orlan's artistic trajectory stands out, whose works are analyzed here from the understanding of the body as a consequence of social conflicts and the place of questions regarding the discourses on sexuality, gender, subjectivity and identity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Aline Cristina de. Os frascos nas gavetas de Vênus: um estudo das representações significantes da beleza feminina no século XX. Niterói. 2003.

BAUDELAIRE, C. Sobre a Modernidade: o Pintor da vida Moderna. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

COSTA, Jurandir Freire. O vestígio e a Aura: corpo e consumismo na moral do espetáculo. Olympio, 1993.

COHEN, Renato. Performance como linguagem. 2.ed. São Paulo: Perspectiva, 2004.

FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília. Escritos de artistas: anos 60 e 70. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2006.

FERREIRA, J., HAMILIN, C. Mulheres Negros e outros monstros: um ensaio sobre os corpos não civilizados. Estudos Feministas, Florianópolis, 2010. set/dez.8 (3) 811-836.

FREIRE, Cristina. Arte Conceitual. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

GUINOT, Olga e GUARDIOLA, Juan G. Orlam 1964-2001. Artium; Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2002.

GLUSBERG, Jorge. A arte da performance. São Paulo: Perspectiva, 2003.

GOLDBERG, Roselee. A arte da performance. São Paulo: Martins Fontes, 2006. (1 ed. 1979, Londres).

GONÇALVES, E. D. Orlan do outro lado do espelho. Biblioteca on line de Ciencias da Comunicação. São Paulo, 2009. Disponível em: < http://www.bocc.ubi.pt/pag/Duarte-Eunice-Orlan.html>. Acesso em: 2 Jan. 2018.

JEUDY, Henry-Pierre. O corpo como objeto de arte. Trad. Tereza Lourenço-São Paulo: Estação Liberdade, 2002.

MEDEIROS, M. Beatriz. MONTEIRO, Marianna e MATSUMOTO K. Roberta. (Org.). Tempo e Performance. 1a. ed. Brasília, DF: Editora da Pós-graduação em Arte da Universidade de Brasília, 2007.

MERLEAU-PONTY.O Olho e o Espírito. Pref. de Claude Lefort. [Lisboa] : Vega, 1992.

_________________.O Olho e o Espírito. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.

_________________. O visível e o Invisível. São Paulo: Perspectiva. São Paulo, 1971.

_________________. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

PROST, Antoine e VICENT, G. História da vida Privada. São Paulo: Companhia das Letras .2001.

TUCHERMAN, Ieda. Breve história do corpo e dos seus monstros. Edições Vega, Lisboa. 1999.

Published

2024-01-01

How to Cite

PIAZZA, Rosana Dalla. Crossing Orlan’s mirror. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 20, n. 1, p. e0051, 2024. DOI: 10.5965/198431782012024e0051. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/19786. Acesso em: 12 may. 2024.