Letters to young students: questions to reflect upon the school in contemporaneity
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984317818220227Keywords:
School, Youth, CreationAbstract
This experience's report aims to reflect upon provocations originated in the project “Objects to think about”, through workshops offered to teachers, graduate, and undergraduate students. Writing is presented as a practice report, and it proposes an intertwining between the elements awakened in the participants and the discussions about the relationship between the youngsters and schools in the contemporaneity. The theoretical framework is based on the contributions that encompass the space of the youth in schools (DAYRELL, 2003; 2007) and time-space focusing on studies (LARROSA, 2018). The outcomes, throughout discursive textual analysis (MORAES; GALIAZZI, 2011) constitute themes about the impacts of the Object on the workshop participants and the ways of perceiving the youth times in the school venue, which may limit and restrict students regarding the possibility of distinct creations. Finally, the relevance of discussions whose protagonists are the students is highlighted, with the latter as inhabitants of the school space and, due to it, having a great deal to think and to say about this venue.
Downloads
References
BLACK, D. O trono do estudar. Brasil: 12 Dólares (SP), Marini (RJ) e Rockit (RJ) por Fabio Pinczowski. 2015. (4 min 57 s). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v= q4-SE_tJ4OM>. Acesso em: 13 ago. 2020.
DAYRELL, J. A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1105-1128, out. 2007.
DAYRELL, J. O sujeito como social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 24, p. 40-52, set./dez. 2003.
DAYRELL, J.; CARRANO, P. Juventude e Ensino Médio: quem é este aluno que chega à escola. In: DAYRELL, J.; CARRANO, P.; MAIA, C. L. (orgs.). Juventude e Ensino Médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: UFMG, 2014. p. 101-133.
LARROSA, J. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.
LEÃO, G.; CARMO, H. C. do. Os jovens e a escola. In: CORREIA, L. M.; ALVES, M. Z.; MAIA, C. L. (orgs.). Cadernos Temáticos: Juventude Brasileira e Ensino Médio. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. p. 11-44.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C.. Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.
MUNHOZ, A. V.; OLEGARIO, F.; HATTGE, M. D.; SCHWERTNER, S. F. (orgs.). Objetos de Pensar: exercícios para a docência. Lajeado: Editora Univates, 2020. Disponível em: < https:// www.univates.br/editora-univates/media/publicacoes/316/pdf_316.pdf>. Acesso em: 26 ago. 2020.
RANCIÈRE, J. L’école de la démocratie. Paris: Edilig, 1998.
SCHWERTNER, S. F. Fotografias em discurso: as funções da escola em foco. Reflexão e Ação, v. 27, n.1, p. 133-150, jan./abr. 2019. Disponível em: <https://online.unisc.br/seer/ index.php/reflex/article/view/10930/pdf>. Acesso em: 13 ago. 2020.
SCHWERTNER, S. F.; CONRAD, J. M. Um click na escola: olhares e discursos de jovens estudantes sobre a instituição escolar contemporânea. Caderno Pedagógico, v. 13, n. 2, p. 28-46, 2016. Disponível em: <http://www.univates.br/revistas/index.php/cadped/article/ view/1126/1015>. Acesso em: 13 ago. 2020.
SCHWERTNER, S. F.; CONRAD, J. M.; DIESEL, D.; WEBER, D. M. O livro é de papel, e a imaginação rola solta: a biblioteca escolar na ótica de jovens estudantes. Educação em Foco, v. 20, n. 31, p. 95-114, set. 2017. Disponível em: <http://revista.uemg.br/index.php/ educacaoemfoco/article/view/1894/1422>. Acesso em: 13 ago. 2020.
SCHWERTNER, S. F.; MUNHOZ, A.V. Imagens da escola e as suas funções na contemporaneidade: o discurso de estudantes concluintes do Ensino Médio. Imagens da Educação, v. 7, n. 1, p. 58-69, jan. 2017. Disponível em: <http://periodicos.uem.br/ojs/ index.php/ImagensEduc/article/view/30285/pdf>. Acesso em: 13 ago. 2020.
SILVA, C. A.; ZANELATTO, E.; SCHWERTNER, S. F. Grupos focais: desafios e possibilidades na pesquisa educativa. Debates em Educação, v. 11, p. 1-13, 2019. Disponível em: <https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/6852/pdf>. Acesso em: 13 ago. 2020.
TEIXEIRA, I. Uma carta, um convite. In: DAYRELL, J.; CARRANO, P.; MAIA, C. L. (orgs.). Juventude e Ensino Médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: UFMG, 2014. p. 11-42.
VILLAS, S.; NONATO, S. Juventude e projetos de futuro. In: CORREIA, L. M.; ALVES, M. Z.; MAIA, C. L. (orgs.). Cadernos Temáticos: Juventude Brasileira e Ensino Médio. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. p. 11-45.
WELLER, W. Jovens no Ensino Médio: projetos de vida e perspectivas de futuro. In: DAYRELL, J.; CARRANO, P.; MAIA, C. L. (orgs.). Juventude e Ensino Médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: UFMG, 2014, p. 135-156.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Bianca Isabel Pederiva, Suzana Feldens Schwertner
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.