Dance, disability, accessible education and teacher training: experiences and theorizations in process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19843178164202085

Keywords:

Dança. Deficiência. Educação acessível. Formação de professores.

Abstract

This text presents the experiences and reflections of a teacher working in disciplines dedicated to inclusive perspectives on theory and practice in undergraduate dance courses. Over the course of two decades, the author's perceptions of changes in the political-educational scenario within educational and artistic contexts are the motivation for constant reflection on concepts, themes for study, methodologies and proposals to be developed with students who are destined to become teachers. These experiences bring to light the ethical, political, aesthetic, poetic, artistic and pedagogical foundations that guide the composition of the curriculum, the potential of practice as a curricular component that orientates the teaching-learning processes, the importance of collaborations between the academic space and other social segments and, the classroom as a space for compositions and encounters in diversity. It is concluded that despite significant advances, studies on dance, disability and accessible education, are still necessary, underlining the relevance of space-times of experiences and critical reflection in dance teacher training courses.

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Author Biography

Ana Maria Rodriguez Costas, UNICAMP

Nome artístico Ana Terra. Professora-doutora do Instituto de Artes (IA)/Universidade Estadual de Campinas. Pós-doutorado (2016) no Programa de Pós-Graduação da ECA/USP, sob supervisão da Profa. Dra. Maria Lúcia de Souza Barros Pupo com a pesquisa Processos de criação e pedagogia da dança: configurações de um ideário relacional. Doutora em Educação (2010) e Mestre em Artes (1997) pela UNICAMP. Graduada em Ciências Sociais pela USP. Foi professora (1999-2014) e coordenadora (1998-2002) do Curso de Graduação em Dança na Universidade Anhembi Morumbi/SP. Foi a 1a Secretária da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas (ABRACE) na gestão 2013-2014. Tem experiência nas áreas da Educação e de Artes, com ênfase em Dança, principalmente nos seguintes temas: abordagens somáticas; processos de criação; pedagogia da dança; ensino da dança, diversidade e inclusão. É membro do comitê editorial da Revista Conceição/Conception. Foi consultora em dança da SEE/SP para a elaboração dos currículos de artes de 1a a 5a séries do ensino fundamental. Como artista da dança, no momento, concentra-se na colaboração artística em processos de criação de grupos e companhias de dança contemporânea, em especial, daqueles inseridos na vertente da dança em contexto ou site specific.

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Published

2020-10-01

How to Cite

COSTAS, Ana Maria Rodriguez. Dance, disability, accessible education and teacher training: experiences and theorizations in process. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 16, n. 4, p. 085–114, 2020. DOI: 10.5965/19843178164202085. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/18313. Acesso em: 18 jul. 2024.

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