Deconstruction of compulsory bipedal in dance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19843178164202059%20

Keywords:

Corpomídia, Dança, Bipedia Compusória

Abstract

The presence of any kind can trigger a series events to the body. The body as corpomedia, that is, media of its state, of each moment of its state, the poetic discourses that emerge there are understood as historically produced and corresponds to the experiences that constitute the body. Considering this, the investigation of the construction of the dance in multiple bodies, the propriety of the body as a living, cognitive and self-organizing process becomes evident. However, when it comes to the disable body dances, the kickback about that body. The sovereignty of bipedal thinking that excludes these people as unfit and unproductive, regardless of any advance in the field of dance, is evident.  The dance in this context, is a clipping (micro space) that reveals, in itself, all social behavior (macro space). We understand that this field of knowledge construction that is dance will collaborate in intersectionality whit other areas, based on how it establishes and understands body relations.  Considering Dance and body that dances as a clipping o four social structure, it is possible to perceive discourses of hegemonic thinking that maintain exclusive functional and body patterns in relation to people with disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGAMBEN, Giorgio. Homo Sacer, o poder soberano e a vida nua. Belo Horizonte: UFMG, 1999.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.

CARMO, Carlos E. O. Desnudando um corpo perturbador: a “bipedia compulsória” e o fetiche pela deficiência na Dança. Revista Tabuleiro de Letras (PPGEL/UNEB), Salvador, v. 13, n. 2, p. 75-89, 2019.

CASTRO, Fátima C.D. CorpoSitiado..., A comunicação invisível. Dança, Rodas e Poéticas. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) - Pontifícia Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

CHURCHLAND, Paul M. Matéria e Consciência. São Paulo: Unesp. 2004.

DAMÁSIO, Antonio. O Mistério da Consciência. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

DEWEY, John. Arte como Experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

GREINER, Christine; KATZ, Helena. Arte e cognição. Corpomídia, Comunicação,

Política. São Paulo: Annablume, 20015.

HERNANDEZ, Fernando. Educación y Cultura Visual. Barcelona: Octaedro, 2010.

KATZ, Helena. UM, DOIS, TRÊS. A dança é o pensamento do corpo. Belo Horizonte: FID, 2005.

LLINÁS, Rodolfo. El Cérebro y el mito del Yo. Bogotá: Germiis, 2003.

LOBO, Lilia Ferreira. Os infames da história: pobres, escravos e deficientes no Brasil Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.

LOUPPE, Laurence. Poética da dança contemporânea. Lisboa: Orfeu Negro, 2012.

MCRUER, Robert. Crip Theory: Cultural Signs of Queerness and Disability. New York: New York University Press, 2006.

MIGNOLO, Walter D. Desobediência epistêmica: a opção descolonizar e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF: Dossiê: Literatura, língua e identidade, Niterói, n. 34, p. 287-324, 2008.

NOË , Alva. Action in Perception. Massachusetts: Massachusetts Institute of Technology, 2004.

SENNETT, Richard. Juntos. Os rituais, os prazeres e a política da cooperação. Rio de Janeiro: Record, 2012.

SILVA, Tomaz Tadeu. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais (org.). Stuart Hall, Katrhyn Woodward, 15 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

VIEIRA, Jorge Albuquerque. Ciência-formas de conhecimento: arte e ciência – uma visão a partir da complexidade. Fortaleza: Expressão, 2006

ZOBOLI, F.; BARRETO, S. J. A Corporeidade como fator de inclusão de alunos com necessidades especiais nas aulas de Educação física. In: RODRIGUES, D. Atividade motora adaptada: a alegria do corpo. São Paulo: Artes Médicas, 2006.

Published

2020-10-01

How to Cite

DO CARMO, Carlos Eduardo Oliveira; DE CASTRO, Fatima Campos Daltro. Deconstruction of compulsory bipedal in dance. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 16, n. 4, p. 059–084, 2020. DOI: 10.5965/19843178164202059 . Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/17998. Acesso em: 17 jul. 2024.