A look at the impact of theater experience in the exercise of alterity and in the child socialization process in educational contexts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431781642020143

Keywords:

experiência teatral, corpo, materialidades, alteridade, contexto educacional.

Abstract

The reflections that follow here dialogue with the post-doctoral research carried out at the Center for the History of Art and Artistic Research (CHAIA), which sought to deepen the idea that the intentional use of different materialities in the paths of theatrical creation mobilizes those involved helping to react to the established experiences, facilitating the interaction between the participants. The article is divided into two central parts: the first contains a presentation of an excerpt of the teaching experience lived with the students of the Basic Education Degree course at the University of Évora, in the discipline Workshop on Integration of Expressions; and the second is dedicated to issues raised by the theatrical work developed with children, in the context of basic education 1st cycle at Escola da Cruz da Picada. The multiple possibilities offered by the materialities at play in the two contexts, open perspectives to participants thinking and doing, to be more inventive and sensitive. As the learning process passes through your body and the other's body, it allows you to experience new forms of community, conceiving alterity in a broader way. The results obtained are aimed at improving the training of teachers and researchers in theater pedagogy in the Brazilian and Portuguese context, building new collaborations. 

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Author Biographies

Celida Salume Mendonça, Universidade Federal da Bahia

Professora auxiliar do Departamento de Técnicas do Espetáculo da Escola de Teatro da UFBA, do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas (PPGAC) e do ProfArtes – Mestrado Profissional em Artes. Coordena o Grupo CELULA (Centro Lúdico Laboratorial de Processos Criativos) e é integrante dos grupos G-PEC - Grupo de Pesquisa em Poéticas e Pedagogias da Encenação Contemporânea e vice-líder do GIPE-CIT - Grupo Interdisciplinar de Pesquisa e Extensão em Contemporaneidade, Imaginário e Teatralidade. Doutora em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia e Mestre em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina, cursando Pós-doutorado no CHAIA - Universidade de Évora (UEVORA) em Portugal. Atua na linha de pesquisa Processos Educacionais em Artes Cênicas desenvolvendo o projeto "Materialidade afetiva em jogo: processos de experimentação, aprendizagem e criação teatral na escola ".

Isabel Maria Gonçalves Bezelga, Universidade de Évora

Professora Auxiliar da Universidade de Évora. Leciona nos Departamentos de Artes Cénicas e de Pedagogia e Educação sendo Diretora de Curso da Licenciatura em Teatro. Doutorada em Estudos Teatrais e Especialização em Teatro e Educação e Metodologias Artísticas Interculturais, desenvolve investigação e publica a nível nacional e internacional em Teatro/Performance, Património e Comunidade no Centro de História de Arte e Intervenção Artística (CHAIA-UE). Colabora igualmente com IELT- Universidade Nova de Lisboa e  CIEP-UE. É membro da Direção da Associação Menuhin Portugal - Projeto MUS-E, da rede IDEA-Europe (International Drama/Theatre in Education Association) e Rede Ibero Americana de Educação Artística. Tem desenvolvido atividade como: Atriz; Docente; Formadora; Membro da Comissão de Acompanhamento e Avaliação D.R.C.Alentejo (Teatro); Consultora e Criadora das Orientações Curriculares de Teatro no Ensino Básico e Secundário no Ministério da Educação; Coordenadora e Animadora de projetos socioculturais, educacionais e artísticos.

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Published

2020-10-01

How to Cite

MENDONÇA, Celida Salume; BEZELGA, Isabel Maria Gonçalves. A look at the impact of theater experience in the exercise of alterity and in the child socialization process in educational contexts. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 16, n. 4, p. 143–165, 2020. DOI: 10.5965/198431781642020143. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/17957. Acesso em: 4 dec. 2024.