Cultural equipment of Grande Vitória-ES/Brasil: documentation and artistic-cultural production and local education

Authors

  • Margarete Sacht Góes Federal University of Espírito Santo image/svg+xml
  • Leiliana Zucoloto Macedo Federal University of Espírito Santo image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/19843178182022e0030

Keywords:

Art, Education, Art systems, Art from Espírito Santo

Abstract

This article is the result of research carried out during 2019 and 2020 on the documentation of Espírito Santo cultural devices. In this sense, making a survey, through a bibliographic search and the narratives of the subjects that occupy the cultural facilities of Grande Vitória – ES/BRASIL, is the objective of this text. It also analyzes the relevance of these equipments (museums, galleries and homespaces) when understanding them as spaces aimed at teacher and student training, as well as the locus for artists/researchers/teachers to be inspired, create, research, produce and exhibit their work enhancing local artistic-cultural and educational production. Reflects on educational actions through the educational materials produced in these spaces and their applicability to/in educational institutions. Therefore, it is theoretically based on the studies of Bakhtin (2006), Moreira and Candau (2008), Gabre (2019), Irwin (2008) and Canton (2009). He concludes by proposing, from the dialogue between Art and Education, the relevance of these equipments for the aesthetic-cultural-educational formation of the Espírito Santo population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Margarete Sacht Góes, Federal University of Espírito Santo

Doutora em Educação na linha de pesquisa Educação e Linguagens pela Universidade Federal do Espírito Santo – UFES. Atualmente é professora da Universidade Federal do Espírito Santo, no Departamento de Linguagens Cultura e Educação, do Centro de Educação. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre o Ensino da Arte na Educação infantil (GEPAEI) e realiza pesquisas sobre o ensino da Arte para esse segmento da Educação Básica, além de produzir materiais educativos e teóricos que contribuem para a formação inicial e continuada de professores. 

Leiliana Zucoloto Macedo, Federal University of Espírito Santo

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Espírito Santo - UFES.

References

BAKHTIN, Mikhail; VOLOSHINOV, Valentin Nikoláievitch. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2006.

BARBOSA, Ana Mae. Interterritorialidade na Arte/Educação e na Arte. In: BARBOSA, Ana Mae; AMARAL, Lilian (org.). Interterritorialidade: mídias, contextos e educação. São Paulo; Editora Senac São Paulo: Edições SESC SP, 2008. p.23-44.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A educação como cultura São Paulo: Brasiliense, 1986.

CAMNITZER, Luis. Introdução. In: BARREIRO, G. P.; CAMNITZER, L. (orgs.). Educação para a arte, arte para a educação. Porto Alegre: Fundação Bienal do Mercosul, 2009.

CANTON, Katia. Do Moderno ao Contemporâneo. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.

GABRE, Solange. O museu de arte e sua dimensão educativa: em defesa da criança pequena como público. Atos de Pesquisa em Educação - ISSN 1809-0354 Blumenau, v.14, n.1, p.145-168, jan./abr. 2019 DOI: http://dx.doi.org/10.7867/1809-0354.2019v14n1p145-168.

IRWIN, Rita. A/r/tografia: uma mestiçagem metomínica. In: BARBOSA, Ana Mae; AMARAL, Lilian (org.). Interterritorialidade: mídias, contextos e educação. São Paulo; Editora Senac São Paulo: Edições SESC SP, 2008. p.87-104.

MOREIRA, Antônio Flavio; CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 2. ed.- Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

NOGUEIRA, Monique Andries. Experiências estéticas em curso de didática: a formação cultural dos futuros professores. XIV ENDIPE - Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino, Porto Alegre: PUCRS, 2008.

RICHTER, Ivone Mendes. Arte e interculturalidade: possibilidades na educação contemporânea. In: BARBOSA, Ana Mae; AMARAL, Lilian (org.). Interterritorialidade: mídias, contextos e educação. São Paulo; Editora Senac São Paulo: Edições SESC SP, 2008. p.105-111.

SASSO, Leísa. Livro-objeto a/r/tográfico: práticas de pedagogia cultural na periferia de Brasília. 252 f.: il.; 30 cm. Dissertação (mestrado) - Universidade de Brasília, Instituto de Artes, Departamento de Artes Visuais, Programa de Pós -Graduação em Arte, 2014.

Published

2022-06-29

How to Cite

GÓES, Margarete Sacht; MACEDO, Leiliana Zucoloto. Cultural equipment of Grande Vitória-ES/Brasil: documentation and artistic-cultural production and local education. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 18, p. e0030, 2022. DOI: 10.5965/19843178182022e0030. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/17726. Acesso em: 21 dec. 2024.