Singularities on stage: how to subvert the logic of normalization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19843178182022e0029

Keywords:

Inclusion, Normalization, The exoticized body, Singularity, Contemporary dance

Abstract

When discussing studies on inclusive practices, we can often form a narrative as to how the inclusion of disability has been understood at different times: through segregation, the insertion of disabled individuals in social spaces, and through inclusive strategies that actively recognize the needs of each individual. Lately, another perspective has increasingly been in evidence: that of coopting disability and treating it as a product. Work by Mitchell and Snyder (2015) and Pelbart (2013) are of fundamental importance to understand this trend. The present article centers on examples from contemporary dance by artists such as Jérôme Bel and Claire Cunningham, intending to reflect on how normalization has affected the universe of body arts. Many dance troupes still work through a lens which reaffirms overcoming one’s limitations and erasing the singularity of one’s condition – by copying unimpaired bodies. Thus, we seek to identify normalizing processes, which have been recurring tropes in dance, but also to showcase those pieces which have succeeded in retaining the diversity of the differently-abled on stage. One hopes that this can lend support to studies of inclusion and the arts, by highlighting the creative potential of disabled artists when they are left unrestricted by normalization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Virgínia Laís de Souza, University of São Paulo

Possui Doutorado (2017) e Mestrado (2013) em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Graduação em Comunicação das Artes do Corpo (2008) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, com habilitação em dança e performance, e Graduação em Pedagogia (2013) pela Universidade de São Paulo. Atualmente é docente de graduação na Faculdade Estácio de Santo André e na pós graduação da PUC/SP, no curso de Especialização na Técnica Klauss Vianna.

References

BARROS, Manoel de. Livro sobre nada. São Paulo: Alfaguara, 2016.

BIANCHI, Paloma. Corporeidades dissonantes: reflexões sobre o espetáculo Disabled Theater. Revista Sala Preta, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 145-156, 2016.

BRASIL. Declaração de Salamanca. Brasília: Coordenadoria Nacional para Integração da Pessoa Portadora de Deficiência, 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf Acesso em: 17 mar. 2020.

COLLINS, Patricia Hill. What’s in a name? Womanism, Black feminism and beyond. The black scholar, vol. 26, n. 1, p. 9-17, 1996.

COURTINE, Jean-Jacques. Decifrar o corpo: pensar com Foucault. Trad. Francisco Morás. Petrópolis: Vozes, 2013.

MITCHELL, David T.; SNYDER, Sharon L. The biopolitics of Disability – neoliberalism, ablenationalism, and peripheral embodiment. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2015.

MUNHOZ, Angelica Vier. Jérôme Bel e o grau zero: dançar, ensinar, viver. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 28, p 844-856, 2018.

PELBART, Peter Pál. O avesso do niilismo – cartografias do esgotamento. São Paulo: n-1, 2013a.

PELBART, Peter Pál. Viver não é sobreviver: para além da vida aprisionada. In: Seminário Internacional Educação Medicalizada: reconhecer e acolher as diferenças, 2013b, São Paulo. Conferência de abertura. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=qaHSIm91OII Acesso em: 17 mar. 2020.

SÃO PAULO (estado). Relatório mundial sobre a deficiência. World Health Organization, The World Bank. Trad.: Lexicus Serviços Linguísticos. São Paulo: SEDPcD, 2012. 334 p. Disponível em: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44575/9788564047020_por.pdf?sequence=4 Acesso em: 17 mar. 2020.

SOUZA, Virgínia Laís. Quando o monstro convoca a resistência biopolítica: estratégias comunicativas na arte e na vida. 2017. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2017.

Published

2022-06-29

How to Cite

SOUZA, Virgínia Laís de. Singularities on stage: how to subvert the logic of normalization. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 18, p. e0029, 2022. DOI: 10.5965/19843178182022e0029. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/17464. Acesso em: 17 jul. 2024.