Collective construction of a cultural mediation methodology for basic education
DOI:
https://doi.org/10.5965/19843178182022e0026Keywords:
Cultural mediation, Visual arts, Learning and teaching methodology, Formal education, Contemporary artAbstract
This article discusses guidelines for the construction of a cultural mediation methodology for basic education, taking as reference the results obtained in the classroom application of two educational materials focused on contemporary art: Sensation and Materiality: the work, its visual and sensory composition and Educational Curatorship for Videodance. Both were produced and tested within the scope of theteaching, research and extension Project Mediation of aesthetic experience at school, at the University of Minas Gerais State - UEMG. Based on a series of conceptual and methodological premises, the Project seeks to integrate aesthetic and ethical education, relying on the ideas of John Dewey, Michael Parsons, Teresinha Franz and George Geahigan, among other scholars. The two educational materials were applied in two public schools of Belo Horizonte between August and October 2017, involving two mediators of the project team, two teachers and six classes of elementar school, reaching approximately 150 students. At the end of the process, all participants evaluated the materials using instruments developed specifically for this purpose. The article relates the results achieved with the theoretical references of the project, seeking to identify guiding principles for cultural mediation in the teaching of visual arts.
Downloads
References
AGUIRRE, I. Imaginando um futuro para a educação artística. Trad. O. Rodriguez & D. de A. Clímaco. s/d. Disponível em: <http://pt.scribd.com/doc/60824348/I maginando-um-futuro-para-a-educacao-artistica-Imanol-Aguirre#scribd> Acesso em: 21 set. 2019.
ARTKIN. Arte contemporânea: isso é arte? Vídeo, s/d. Duração: 6’59”. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=c7WAbSnINuQ> Acesso em 02 abr. 2020.
BARBOSA, A. M. As mutações do conceito e da prática. In: _____. (Org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. 3ª Edição. São Paulo: Cortez Editora, 2007, p.13-25.
_____. Mediação cultural é social. In: _____; COUTINHO, R.G. (Orgs.). Arte/Educação como mediação cultural e social. São Paulo: Ed. Unesp, 2009, p.13-22.
BAY, D.M.D. Resgatando a arte, incluindo a arte. No prelo.
BEZERRA, P. F. B.; BARROS, J.D.V. Mediação da cultura visual no cenário contemporâneo: Diálogos propositivos. In: ENCONTRO NACIONAL DA ANPAP, 24, 2015, Santa Maria. Anais: Compartilhamentos na Arte: Redes e Conexões. Santa Maria: ANPAP, 2015, p. 1009-102.
BRASIL. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO FUNDAMENTAL. Parâmetros curriculares nacionais: Arte. Brasília: MEC/SEF, 1997.
______. Parâmetros curriculares nacionais: Arte (5a a 8a séries). Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, s/d.
BUCHANAN, Michael. Making Art and Critical Literacy: A Reciprocal Relationship. In:
COUTINHO, R. G. Questões sobre mediação e educação patrimonial. In: ENCONTRO DA ANPAP, 20, Rio de Janeiro, 2011. Anais... Rio de Janeiro: ANPAP, 2011, p. 1102 – 1114.
DEWEY, J. Arte como Experiência. Trad. Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
EFLAND, A. Cultura, sociedade, arte e educação em um mundo pós-moderno. In: A COMPREENSÃO E O PRAZER DA ARTE. 1998. São Paulo: Atas eletrônicas... São Paulo: SESC/SP, 1998. Disponível em: <http://www.sescsp.org.br/sesc/hotsites/arte/text_2.htm> Acesso em 10 mar. 2011.
FRANZ, T. S. Educação para uma compreensão crítica da arte. Florianópolis: Letras Contemporâneas. 2003.
______. Os Estudantes e a Compreensão Crítica da Arte. Imaginar, n.49. Setembro, 20, 2008, p. 4-11. Disponível em: <https://www.apecv.pt/revista/imaginar49web.pdf. Acesso em: 10 jan. 2020.
FREEDMAN, K. Currículo dentro e fora da escola: representações da Arte na cultura visual. In: BARBOSA, A. M. (Org.). Arte/Educação contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 2005, p.126-142.
GEAHIGAN,G. Extending the framework for response: Concept and skill instruction and student research. In: Wolff, T. & Geahigan, G. Art Criticism and Education. Urbana and Chicago: University of Illinois Press,1997, p. 225-247,.
HUGHES, A. The Copy, the Parod and the Pastiche: Observations on Practical Approaches to Critical Studies. In: THISTLEWOOD, D. (Ed.) Critical and contextual studies in art and design education. Harlow: Longman, 1989, p. 71-81.
JUNQUEIRA, F.M.; OLIVEIRA, B.J. Reflexões sobre mediação e arte contemporânea. In: ENCONTRO NACIONAL DA ANPAP, 24, 2015, Santa Maria. Anais: Compartilhamentos na Arte: Redes e Conexões. Santa Maria: ANPAP, 2015, p.793-804.
LANIER, Vincent. Devolvendo arte à arte-educação. In: BARBOSA, A. M. (Org.). Arte-Educação: leitura no subsolo. São Paulo: Cortez, 1999, p. 43-55.
MAKOWIECY, S. Por uma “política da arte” irredutível: o mundo com maior clareza. In: LAMPERT, J.; MACÊDO, S.B. (Orgs.). Arte e política: inquietações, reflexões e debates contemporâneos. Simpósio de Integração das Artes Visuais: arte e política, 2009. Florianópolis, SC, 2010, p. 73-89.
OSBOURN, R. J. Speaking, Listening and Critical Studies in Art. Journal of Art & Design Education, Vol.10, No.1, 1991, p.31-55.
PARSONS, M. J. Compreender a arte: uma abordagem à experiência estética do ponto de vista do desenvolvimento cognitivo. Lisboa: Editorial Presença,1992.
_____. Mudando direções na arte-educação contemporânea. A COMPREENSÃO E O PRAZER DA ARTE. São Paulo,1998. São Paulo. Atas eletrônicas... São Paulo: SESC/SP. Disponível em: <http://www.sescsp.org.br/sesc/hotsites/arte/text_5.htm> Acesso em: 20 set. 2011.
PERKINS, D. Talk about Art. Journal of Aesthetic Education. Special Issue: Research and Development in Aesthetic Education, 11( 2), 1997, p. 87-116.
PORTILHO, G. (Diretora). O que é Arte Contemporânea? O Exemplo da Bienal 2014. Vídeo, 9’04 min. São Paulo: Nova Escola. 2014. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=8-XltLNkOhs> Acesso em 30 mar. 2020.
RANGEL, V. B; FRANZ, T. S. Um instrumento de mediação para uma compreensão crítica da arte: Guernica (re)visitada. Invisibilidade (0). Beja, Portugal: Revista da Rede Íbero Americana de Educação Artística, 2009, p.73-85. Disponível em: <http://issuu.com/invisibilidades/docs/invisibilidades_0?mode=window&pageNumber=66> Acesso em: 15 de jan. 2020.
STIBBS, A. Language in art and art in language. Journal of Art & Design Education 17 (1), 1998, p. 201-209.
VEGA, M. 49 obras de arte contemporânea. Vídeo. Duração: 5’54”, s/d. Disponível em: < https://www.youtube.com/results?search_query=49+obras+de+arte+contemporaneo> Acesso em 2 abr. 2020.
VIANNA, R. S. O discurso na mediação em artes visuais. L. M. Arslan &, M. R. (Orgs.). Artes visuais e educação: Ensino e formação. Uberlândia (MG): EDUFU, 2017, p. 103- 125. Disponível em: < http://www.edufu.ufu.br/catalogo/ebooks-gratuitos/artes-visuais-e-educacao-ensino-e-formacao> Acesso em 30 mar. 2020.
VIANNA, R.S.; REZENDE, R. J. E. Mediação em artes visuais no contexto escolar: um estudo de caso e uma proposta de formação para professores de arte. Educação em Foco, ano 19, n. 29, set./dez. 2016, p. 61-82.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rachel de Sousa Vianna, Gerson Aquiles Mendes de Melo, Ana Carolina de Vasconcelos Ministério
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.