Teaching knowledge of the pedagogical-musical practice of the final years of Fundamental Education
DOI:
https://doi.org/10.5965/198431781722021025Keywords:
teaching knowledge, pedagogical-musical practice, music teacher, final years of elementary schoolAbstract
This article aimed to understand which are and how they are articulate the teaching knowledge of the musical-pedagogical practice of the licensed teacher in Music, of the curricular component Art, of the final years of Elementary Education, in schools of the Mossoró (RN) state education system. For this study, we chose to adopt the qualitative approach, appropriating the case study. The data were constructed through semi-structured interviews, documentary research and observations. The theoretical framework of the research is based on studies on teaching knowledge by Tardif (2014), on some studies in the area of education, such as Freire (1996) and Pimenta (1996), and music education, such as Beineke (2000) and Beaumont (2003). The results demonstrate that the knowledge present in the pedagogical-musical practice of the final years of Elementary Education is diverse. Such knowledge is acquired through pre-professional training, which includes the knowledge of family experience; school life and musical trajectory; professional training for teaching, including initial and continuing training courses; they come from textbooks, as well as produced and validated by the teaching practice itself. It was noticed that knowledge is integrated into teaching practice in different ways and is mobilized according to the situations of the teaching profession.
Downloads
References
ALMEIDA, Jéssica de. Quando em dois somos muitos: histórias de vida dialogadas e a atuação do professor de música na educação básica. Santa Maria, 2016. 97/98f. Dissertação (Mestrado em Educação). Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Maria, 2016.
ARAÚJO, José Magnaldo de Moura. Saberes docentes na prática do professor de música do Projeto SESC Cidadão. Natal, 2016. 197f. Dissertação (Mestrado em Música). Escola de Música, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2016.
ARAÚJO, Rosane Cardoso de. Formação docente do professor de música: reflexividade, competências e saberes. Revista Música Hodie, v. 6, n. 2, p. 141-152, 2006.
BEAUMONT, Maria. Paisagens polifônicas da música na escola: saberes e práticas docentes. Uberlândia, 2003. 122f. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia, 2003.
BEINEKE, Viviane. O conhecimento prático do professor de música: três estudos de caso. Porto Alegre, 2000. 202f. Dissertação (Mestrado em Música). Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2000.
BRASIL. Lei nº 11.769, de 18 de agosto de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, Lei de Diretrizes e Bases da Educação, para dispor sobre a obrigatoriedade do ensino da música na educação básica. Diário Oficial da União, 18 de agosto de 2008, Seção 1, p.1.
BRASIL. Lei nº 13.278, de 2 de maio de 2016. Altera o § 6o do art. 26 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que fixa as diretrizes e bases da educação nacional, referente ao ensino da arte. Diário Oficial da União, Brasília, 03 de maio de 2016, Seção 1, p.1.
DEL BEN, Luciana Marta. Concepções a ações de educação musical escolar: três estudos de caso. Porto Alegre, 2001. 340f. Tese (Doutorado em Música). Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2001.
DEL BEN, Luciana Marta. Sobre ensinar música na educação básica: ideias de licenciandos em música. Revista da ABEM, Londrina. v. 20, n. 29, p. 51-61, 2012.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, v. 5, n. 61, 2002.
GOMES, Carolina Chaves. O ensino de música na educação infantil da cidade de Natal: concepções e práticas docentes. João Pessoa, 2011. 185f. Dissertação (Mestrado em Música). Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal da Paraíba, 2011.
HENTSCHKE, Liane; AZEVEDO, Maria Cristina de Carvalho C. de; ARAÚJO, Rosane Cardoso de. Os saberes docentes na formação do professor: perspectivas teóricas para a educação musical. Revista da ABEM, Porto Alegre, V. 15, 49-58, set. 2006.
LOUREIRO, Alícia Maria Almeida. A educação musical como prática educativa no cotidiano escolar. Revista da ABEM, Porto Alegre, V. 10, 65-74, mar. 2004.
MACHADO, Daniela Dotto. Competências docentes para a prática pedagógico-musical no ensino fundamental e médio: visão dos professores de música. Porto Alegre, 2003. 147f. Dissertação (Mestrado em Música). Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2003.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio da pesquisa social. In: DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu; MINAYO, Maria Cecília de Souza (organizadora). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. Ed. – Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2009.
NUNES, Célia Maria Fernandes. Saberes docentes e formação de professores: um breve panorama da pesquisa brasileira. Educação & Sociedade. Ano XXII, nº 74, abr. 2001.
PENNA, Maura. Desafios para a educação musical: ultrapassar oposições e promover o diálogo. Revista da ABEM, Porto Alegre, V. 13, 35-43, mar. 2006.
PENNA, Maura. Não basta tocar? Discutindo a formação do educador musical. Revista da ABEM, Porto Alegre, V. 16, 49-56, mar. 2007.
PENNA, Maura. Professores de música nas escolas públicas de ensino fundamental e médio: uma ausência significativa. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 7, n. 7, p. 7-19, 2002.
PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar: convite à viagem. Porto Alegre, Artmed, 2000.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação, v. 22, n. 2, p. 72-89, 1996.
QUEIROZ, Luis Ricardo Silva; MARINHO, Vanildo Mousinho. Educação musical nas escolas de educação básica: caminhos possíveis para a atuação de professores não especialistas. Revista da ABEM, Porto Alegre, V. 17, 69-76, set. 2007.
SILVA, Lisa de Lisieux Dantas da. A construção dos saberes docentes: saberes dos professores de arte das séries finais do ensino fundamental das escolas públicas em PE. Recife, 2007. 171f. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, 2007.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Gustavo Gomes Pereira, Giann Mendes Ribeiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.