Analysis of two brazilian methods for collective teaching of bow instruments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431781820231e0039

Keywords:

collective teaching of musical instruments, didactic manuals or methods, music education

Abstract

The article proposes to analyze two collective teaching methods for bow instruments. In the last few years, we have seen significant growth in relation to the use and research of collective teaching of musical instruments in our country, but when the string teacher seeks to carry out his work using a method that uses Brazilian repertoire, he finds many problems, because there are few, if any, options on the market, which also have no tradition in the commercialization of music teaching materials. Specifically, the proposal was to carry out an analysis focused on technical and cultural issues, which used the guide-oriented notation procedure for data collection and, in the interpretation, organization and presentation of the data obtained, descriptive statistics and the pattern matching process. The two methods analyzed in this article can contribute to enrich the initial process of teaching music, offering a good option to include the Brazilian repertoire, formed by songs and folk themes, in the initiation of students of violin, viola, cello and double bass.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wilson Rogério Santos, Federal University of Tocantins

Doutor em Música pela UFBA. Mestre em Artes - Música pela UNESP. Bacharel pela UNICAMP em Composição (1994) e Regência (1997). Atualmente é Professor Adjunto da Universidade Federal do Tocantins. Realiza estudos nas áreas de ensino em grupo de instrumentos musicais, música e desenvolvimento humano e social, musicologia e etnomusicologia.

Ana Roseli Paes dos Santos, Federal University of Tocantins

Doutora pela Universidade do Minho/PT, na especialidade de Educação Musical. É Professora Adjunta da Universidade Federal do Tocantins e coordenadora do Gabinete de Investigação em Educação Musical. Desenvolve estudos nas áreas do ensino de instrumentos musicais, Educação Musical, formação de professores de música e etnopedagogia musical.

References

BARBOSA, Joel L. da S. Da capo: an adaptation of American band instruction methods to Brazilian music education, using Brazilian melodies. 1994. 267p. Tese (Doutorado em Artes Musicais) – University of Washington, Seattle, 1994.

BARBOSA, Joel L. da S. Da Capo: Instrumentos de arco. Método elementar para o ensino coletivo de instrumentos de arco (livro do professor - regência). 2011. 60p. Não publicado.

BARBOSA, Joel Luis da S. Prefácio. In: NASCIMENTO, Marco A. T.; STERVINOU, Adeline A. M. (org.). Ensino e aprendizagens musicais no mundo: formação, diversidade e currículo com ênfase na formação humana. Sobral: Sobral Ed., 2018, p. 13-17.

BRAZIL, Marcelo A. Leitura musical para iniciantes em aulas coletivas de violão: uma visão através da teoria da autoeficácia. 2017. 288p. Tese (Doutorado em Música - Educação Musical) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017.

FARIAS, Ulisses W. V. Memorial do Programa Cordas da Amazônia e sua contribuição cultural. 2009. 83p. Monografia (Licenciatura em Música) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2009.

KRUGER, Linda L.; PEIXOTO, Anamaria. Iniciando cordas através do folclore: violino-viola-violoncelo-contrabaixo. Belém: Universitária UFPA, 1991. 201p.

PEIXOTO, Anamaria. Iniciando cordas através do folclore. Opus, Porto Alegre, v. 2, n.º 2, p. 15-20, jun. 1990.

ROMINGER, Laurie. Musicianship in Beginning Level String Pedagogy: A Content Analysis of Class Method Books. 2016. 112p. Tese (doutorado em Música) – Escola de Música, Universidade do Estado da Louisiana, Baton Rouge (LA), 2016.

SANTOS, Wilson R. Educação musical coletiva com instrumentos de arco: uma proposta de sistema em níveis didáticos. 2016. 498p. Tese (Doutorado em Música - Educação Musical) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2016.

SANTOS, Wilson R. Situação e perspectivas da pesquisa sobre ensino coletivo de instrumentos no Brasil: uma análise do período compreendido entre 1990 e 2013. Revista Vórtex, Curitiba, v.7, n.º 3, p.1-26, 2019.

Published

2023-07-12

How to Cite

SANTOS, Wilson Rogério; SANTOS, Ana Roseli Paes dos. Analysis of two brazilian methods for collective teaching of bow instruments. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. e0039, 2023. DOI: 10.5965/198431781820231e0039. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/17147. Acesso em: 22 dec. 2024.