Deaf art in an inclusive school: discussions on deafness mediated by painting of deaf artists
DOI:
https://doi.org/10.5965/19843178172021e0021Keywords:
Visual arts, deaf art, early childhood education, art teachingAbstract
This article dicusses the insertion of deaf culture in na inclusive school system, in both early childhood education and art teaching. We have looked at the work of deaf artist Nancy Rourke and selected eight of the diferente works of hers produced from 2010 to 2012, which have dealt with identity, otherness and difference. The present research is exploratory in nature, with a quantitative approach, besides to have a bibliographic character. The respective studies have allowed us to undestand art class as a privileged space that has produced rich opportunities of job with diferent characteristics of the human being. Therefore, it is relevant that teacher knows the Works of the artist and creates in his or her classrrom pedagogical and fair activities to each group, in order to allow their students, by means of art, know and discuss the human diversity portrayed on the painting. According to the view of above, we concluded that working with art teaching in early childhood education enables us to start the process of a esthetic appreciation and the formation of a more open society, and prepared for na experiency from the perspective of human diversity.
Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae. Arte/Educação Contemporânea: Consonâncias Internacionais. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
BATAGLIN, M. Experiência visual e arte: elementos constituidores de subjetividades surdas. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL. 2012. Caxias do Sul. Anais...Caxias do Sul: UCS, 2012. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/919/757. Acesso em: 04 mar. 2019.
BATISTA, F. M. R. C.; NICODEM, M. F. M. Inclusão do aluno surdo no ensino de arte. Journal of Research in Special Educational Needs. vol. 16, n.1, 2016. p. 603–607. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/1471-3802.12192?scrollTo=references. Acesso em: 04 mar. 2019.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Resolução CEB nº 1, de 7 de abril de 1999. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=2321-rceb001-99&category_slug=dezembro-2009-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 03 fev. 2020.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Resolução nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Disponível em: http://www.seduc.ro.gov.br/portal/legislacao/RESCNE005_2009.pdf. Acesso em: 03 fev. 2020.
BRASIL. Lei de diretrizes e Bases da Educação Nacional n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei no 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei no 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Disponível em: https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/96150/decreto-5626-05. Acesso em: 04 mar. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2016. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#infantil. Acesso em: 12 abr. 2019.
CRUZ, A. N. R. da. Aula de arte com surdos: criando uma prática de ensino. 2016. Dissertação. Mestrado Profissional em Artes. Instituto de Artes. Universidade Estadual Paulista, São Paulo. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/143081/cruz_anr_me_ia.pdf?sequence=3. Acesso em: 17 mar. 2019.
FEIST, H. Pequena viagem pelo mundo da arte. São Paulo: Moderna, 1996.
FERREIRA, A. Arte, escola e inclusão: atividades artísticas para trabalhar com diferentes grupos. Petrópolis: Vozes, 2010.
GABRE, Solange de Fátima. A arte na educação infantil: uma reflexão a partir dos documentos oficiais RCNEI - DCNEI – BNCC. Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/linguagens/article/view/5980/3411. Acesso em: 27 jan. 2020.
HOLCOMB, T. K. Compartilhamento de Informações: um valor cultural universal dos surdos. In: KARNOPP, L.; KLEIN, M.; LUNARDI-LAZZARIN,M. L. (org.) Cultura Surda na Contemporaneidade: negociações, intercorrências, provocações. Canoas: Ed. Da ULBRA, 2013.
MACHADO, M. L. A. (org.) Encontros e desencontros em educação infantil. São Paulo: Cortez, 2002.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão Escolar: o que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Summus, 2015.
PERLIN, G. T. T. Identidades Surdas. In: SKLIAR, C. (Org.). A surdez. Porto Alegre: Mediação, 2013.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do Trabalho Científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. Ed. Novo Hamburgo: FEEVALE, 2013.
ROJO, R. Pedagogia dos Multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R.; MOURA, E. Multiletramentos na Escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
SANTOS, C. do S. C. dos. O ensino de arte para alunos surdos: uma pesquisa sobre metodologia. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso. Licenciatura em Artes Visuais. Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal.
SANTOS-NETO, D. N. dos S.; JESUS, L. P. de.; GOMES, A. R. Arte surda: interfaces entre cultura surda e cultura visual. Revista Virtual de Cultura Surda. ed. 21. 2017. p. 1 – 36. Disponível em: http://editora-arara-azul.com.br/site/admin/ckfinder/userfiles/files/1%C2%BA%20Artigo%20de%20Santos%20Neto%20%26%20Pereira%20de%20Jesus%20%20%26%20Gomes.pdf. Acesso em: 17 mar. 2019.
SILVA, J. R. da; MOREIRA, C. J. de M. Cultura e arte surda: incluir e educar alunos surdos para a cidadania. In: REUNIÃO REGIONAL DA SBPC. 2012. Oriximiná. Anais... Oriximiná: SBPC, 2012. Disponível em: http://www.sbpcnet.org.br/livro/oriximina/resumos/121.htm. Acesso em: 05 mar. 2019.
SOUZA, M. D. Artistas Surdos: um resgate de sua identidade e cultura através da arte. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E INCLUSÃO: Práticas Pedagógicas, Direitos Humanos e Interculturalidade. 2014. Anais... Campina Grande: Ed. Realize, 2012. Disponível em: http://editorarealize.com.br/revistas/cintedi/trabalhos/Modalidade_4datahora_29_10_2014_11_48_08_idinscrito_1890_a986861c377705159ff4642a723e1e62.pdf. Acesso em: 05 mar. 2019.
STROBEL, K. L. Imagens do outro sobre a cultura surda. Florianópolis: Editora da UFSC, 2008.
WOODWARD, K. Identidade e Diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, T. T da. (org.) Identidade e diferença. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Adriana Moreira de Souza Corrêa, Rafaella Pereira Chagas, Aparecida Carneiro Pires
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.