Deaf art in an inclusive school: discussions on deafness mediated by painting of deaf artists

Authors

  • Adriana Moreira de Souza Corrêa Federal University of Campina Grande image/svg+xml
  • Rafaella Pereira Chagas Universidade do Estado do Rio Grande do Norte image/svg+xml
  • Aparecida Carneiro Pires Federal University of Campina Grande image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/19843178172021e0021

Keywords:

Visual arts, deaf art, early childhood education, art teaching

Abstract

This article dicusses the insertion of deaf culture in na inclusive school system, in both early childhood education and art teaching. We have looked at the work of deaf artist Nancy Rourke and selected eight of the diferente works of hers produced from 2010 to 2012, which have dealt with identity, otherness and difference. The present research is exploratory in nature, with a quantitative approach, besides to have a bibliographic character. The respective studies have allowed us to undestand art class as a privileged space that has produced rich opportunities of job with diferent characteristics of the human being. Therefore, it is relevant that teacher knows the Works of the artist and creates in his or her classrrom pedagogical and fair activities to each group, in order to allow their students, by means of art, know and discuss the human diversity portrayed on the painting. According to the view of above, we concluded that working with art teaching in early childhood education enables us to start the process of a esthetic appreciation and the formation of a more open society, and prepared for na experiency from the perspective of human diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Moreira de Souza Corrêa, Federal University of Campina Grande

Professora de Libras vinculada à Unidade Acadêmica de Letras, do Centro de Formação de Professores, da Universidade Federal de Campina Grande.

Rafaella Pereira Chagas, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade Estadual do Rio Grande do Norte.

Aparecida Carneiro Pires, Federal University of Campina Grande

Professora Adjunta da Unidade Acadêmica de Educação, do Centro de Formação de Professores, da Universidade Federal de Campina Grande.

References

BARBOSA, Ana Mae. Arte/Educação Contemporânea: Consonâncias Internacionais. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

BATAGLIN, M. Experiência visual e arte: elementos constituidores de subjetividades surdas. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL. 2012. Caxias do Sul. Anais...Caxias do Sul: UCS, 2012. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/919/757. Acesso em: 04 mar. 2019.

BATISTA, F. M. R. C.; NICODEM, M. F. M. Inclusão do aluno surdo no ensino de arte. Journal of Research in Special Educational Needs. vol. 16, n.1, 2016. p. 603–607. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/1471-3802.12192?scrollTo=references. Acesso em: 04 mar. 2019.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Resolução CEB nº 1, de 7 de abril de 1999. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=2321-rceb001-99&category_slug=dezembro-2009-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 03 fev. 2020.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Resolução nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Disponível em: http://www.seduc.ro.gov.br/portal/legislacao/RESCNE005_2009.pdf. Acesso em: 03 fev. 2020.

BRASIL. Lei de diretrizes e Bases da Educação Nacional n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei no 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei no 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Disponível em: https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/96150/decreto-5626-05. Acesso em: 04 mar. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2016. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#infantil. Acesso em: 12 abr. 2019.

CRUZ, A. N. R. da. Aula de arte com surdos: criando uma prática de ensino. 2016. Dissertação. Mestrado Profissional em Artes. Instituto de Artes. Universidade Estadual Paulista, São Paulo. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/143081/cruz_anr_me_ia.pdf?sequence=3. Acesso em: 17 mar. 2019.

FEIST, H. Pequena viagem pelo mundo da arte. São Paulo: Moderna, 1996.

FERREIRA, A. Arte, escola e inclusão: atividades artísticas para trabalhar com diferentes grupos. Petrópolis: Vozes, 2010.

GABRE, Solange de Fátima. A arte na educação infantil: uma reflexão a partir dos documentos oficiais RCNEI - DCNEI – BNCC. Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/linguagens/article/view/5980/3411. Acesso em: 27 jan. 2020.

HOLCOMB, T. K. Compartilhamento de Informações: um valor cultural universal dos surdos. In: KARNOPP, L.; KLEIN, M.; LUNARDI-LAZZARIN,M. L. (org.) Cultura Surda na Contemporaneidade: negociações, intercorrências, provocações. Canoas: Ed. Da ULBRA, 2013.

MACHADO, M. L. A. (org.) Encontros e desencontros em educação infantil. São Paulo: Cortez, 2002.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão Escolar: o que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Summus, 2015.

PERLIN, G. T. T. Identidades Surdas. In: SKLIAR, C. (Org.). A surdez. Porto Alegre: Mediação, 2013.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do Trabalho Científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. Ed. Novo Hamburgo: FEEVALE, 2013.

ROJO, R. Pedagogia dos Multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R.; MOURA, E. Multiletramentos na Escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

SANTOS, C. do S. C. dos. O ensino de arte para alunos surdos: uma pesquisa sobre metodologia. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso. Licenciatura em Artes Visuais. Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal.

SANTOS-NETO, D. N. dos S.; JESUS, L. P. de.; GOMES, A. R. Arte surda: interfaces entre cultura surda e cultura visual. Revista Virtual de Cultura Surda. ed. 21. 2017. p. 1 – 36. Disponível em: http://editora-arara-azul.com.br/site/admin/ckfinder/userfiles/files/1%C2%BA%20Artigo%20de%20Santos%20Neto%20%26%20Pereira%20de%20Jesus%20%20%26%20Gomes.pdf. Acesso em: 17 mar. 2019.

SILVA, J. R. da; MOREIRA, C. J. de M. Cultura e arte surda: incluir e educar alunos surdos para a cidadania. In: REUNIÃO REGIONAL DA SBPC. 2012. Oriximiná. Anais... Oriximiná: SBPC, 2012. Disponível em: http://www.sbpcnet.org.br/livro/oriximina/resumos/121.htm. Acesso em: 05 mar. 2019.

SOUZA, M. D. Artistas Surdos: um resgate de sua identidade e cultura através da arte. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E INCLUSÃO: Práticas Pedagógicas, Direitos Humanos e Interculturalidade. 2014. Anais... Campina Grande: Ed. Realize, 2012. Disponível em: http://editorarealize.com.br/revistas/cintedi/trabalhos/Modalidade_4datahora_29_10_2014_11_48_08_idinscrito_1890_a986861c377705159ff4642a723e1e62.pdf. Acesso em: 05 mar. 2019.

STROBEL, K. L. Imagens do outro sobre a cultura surda. Florianópolis: Editora da UFSC, 2008.

WOODWARD, K. Identidade e Diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, T. T da. (org.) Identidade e diferença. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2021-12-13

How to Cite

CORRÊA, Adriana Moreira de Souza; CHAGAS, Rafaella Pereira; PIRES, Aparecida Carneiro. Deaf art in an inclusive school: discussions on deafness mediated by painting of deaf artists. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 17, p. e0021, 2021. DOI: 10.5965/19843178172021e0021. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/17001. Acesso em: 22 nov. 2024.