Physics teaching strategies for deaf students: a literaturereview

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19843178172021e0010

Keywords:

LIBRAS, inclusion of the deaf person, physics teaching, teaching methodologies

Abstract

The teaching and learning processes for deaf students have reached higher and better levels in the educational field in recente years, but the challenges are still prevalent. This research aimed to evaluate the strategies of teaching physics to deaf students based on documents already published. For this, a systematic review of the literature on the topic was carried out, and the search was limited to articles published between the years 2014 and 2019 from the Scientific Electronic Library Online (SciELO) and Google Scholar databases, with the following descriptors: 1) teaching; 2) Physics; 3) deaf; 4) inclusion; and 5) Pounds. It was evaluated how the teaching of Physics for the deaf student is treated, from the perspective of integral and omnilateral human formation, based on the authors Karl Marx and Gramsci. After evaluating the articles, it is observed that the teachers show interest and/or concern in the insertion of the deaf student in the discipline of Physics. Thus, the study points out factors that influence the insertion process of deaf students, such as insuficiente financial resources, lack of specialized professionals in the area of inclusive education to assist teachers and the need for continuing education by education professionalsin general.

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Author Biographies

Evaneide De Brito Feitosa Aguiar, Instituto Federal do Maranhão

Mestranda pelo Programa de Pós-Graducação em Educação profissional e Tecnológica - ProfEPT - IFTO Campus Palmas, Especialista em Atendimento Educacional Especializado, e Especializado em Libras, possui graduação em PEDAGOGIA pela Faculdade Geremário Dantas (2014). Atualmente é tradutor interprete de língua de sinais no Instituto Federal do Maranhão, e Professora de Libras pela Prefeitura de Imperatriz, tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Especial.

Weimar Silva Castilho, Instituto Federal do Tocantins

Possui Licenciatura em Física pela Universidade Federal de Goiás - (2003), pós-graduação Lato Sensu em Métodos e Técnicas de Ensino pela Universidade Salgado de Oliveira (2005), Mestre em Sistemas Mecatrônicos pela Universidade de Brasília (2008) e Doutor em Sistemas Mecatrônicos pela Universidade de Brasília (2016), na área de concentração de materiais funcionais e estruturas adaptativas, com o foco da pesquisa em ligas com memória de forma. Atualmente é professor do Instituto Federal do Tocantins IFTO, Campus Palmas, onde atua no Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) e Professor do curso do curso de Licenciatura em Física.

Rivadavia Porto Cavalcante, Instituto Federal do Tocantins

Doutor em Linguística e Práticas Sociais pela Universidade Federal da Paraíba ? (PROLING/UFPB). Estágio de Doutorado Sanduiche (PDSE/CAPES) - Boursier d?excelence - pela Universidade de Genebra (UNIGE), Suíça. Mestre em Linguística e Práticas Sociais (PROLING/UFPB), Especialista em métodos de Ensino/Aprendizagem da língua inglesa pela Faculdade de Educação São Luiz, Jabotical/SP, Especialista em Docência Universitária pela Universidade Estadual de Goiás (UEG). Licenciado e Bacharelado em Letras pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Atua como Pesquisador de práticas sociais da lingua(gem) e dos gêneros de texto que as representam, com ênfase em Linguística Aplicada e Políticas Linguísticas.

Jair José Maldaner, Instituto Federal do Tocantins

Possui Doutorado (2016) e Mestrado (2009) em Educação pela Universidade de Brasília, Licenciatura em Filosofia pela Universidade de Passo Fundo (1996), Especialização em Filosofia pela Universidade Católica de Brasília(1999) e Especialização em Gestão Educacional e Metodologias de Ensino - Educon (2006). Atualmente é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins -IFTO- Campus Palmas.

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Published

2021-07-27

How to Cite

AGUIAR, Evaneide De Brito Feitosa; CASTILHO, Weimar Silva; CAVALCANTE, Rivadavia Porto; MALDANER, Jair José. Physics teaching strategies for deaf students: a literaturereview. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 17, p. e0010, 2021. DOI: 10.5965/19843178172021e0010. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/16948. Acesso em: 22 dec. 2024.