The attitudinal accessibility construction process in courses of the community university health area: contributions of School Psychology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19843178182022e0025

Keywords:

School Psychology, Inclusive Education, Attitudinal Accessibility

Abstract

This research aimed to comprehend how the courses in the health area of a Community university in the interior of Rio Grande do Sul have been building and incorporating into the training of students the discussion on attitudinal accessibility. In this regard, seven semi-structured interviews were carried out about the theme with coordinators of the health area of the Community University. The interviews, recorded and transcribed with the consent of the participants, were examined from the Thematic Content Analysis. Of this analysis, three categories resulted from it: 1) Conceptions on inclusion and attitudinal accessibility in higher education; 2) The strategies of the courses in the construction of attitudinal accessibility; and 3) Challenges and perspectives in building a culture of accessibility within the university. From this study, the coordinators had the opportunity to rethink some practices and/or incorporate strategies that they had not previously thought about.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Moises Romanini, Federal University of Rio Grande do Sul

Doutor em Psicologia Social e Institucional. Professor Adjunto do Departamento de Psicologia Social e Institucional da UFRGS.

Milena Maceda, University of Santa Cruz do Sul

Graduação em Psicologia (UNISC).

References

ALCOBA, Susie de Araújo Campos. Estranhos no ninho: a inclusão de alunos com deficiência na Unicamp, 2008, 231f. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, São Paulo, 2008. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=vtls000441387. Acesso em: 12 set. 2016.

ALMEIDA, L. S.; SOARES, A. P. C.; FERREIRA, J. A. G. Adaptação, rendimento e desenvolvimento dos estudantes no ensino superior: construção do questionário de vivências acadêmicas. Methodus: revista científica e cultural, Portugal, v. 3, n. 5, p. 3-20, 2001. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/12082/1/Almeida%2c%20Soares%20%26%20Ferreira%2c%202001.pdf. Acesso em: 14 abr. 2020.

BISINOTO, C.; MARINHO-ARAÚJO, C. M. Estruturação de um programa de intervenção psicológica na Educação Superior: contribuições do Brasil e de Portugal. In: II CONGRESSO NACIONAL DA RESAPES-AP. Apoio Psicológico no Ensino Superior: Um Olhar sobre o Futuro. Lisboa: RESAPES, 2012. p. 20-30.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Diretoria de Avaliação da Educação Superior. Referências de acessibilidade na educação superior e a avaliação in loco do sistema nacional de avaliação da educação superior (SINAES): Parte I – Avaliação de cursos da graduação. Brasília: MEC, 2013, p. 1-51. Disponível em: http://www.forplad.andifes.org.br/sites/default/files/forplad/Coordenacaonacional/Referenciais%20de%20Acessibilidade%20da%20Educacao%20Superior.pdf. Acesso em: 14 set. 2016.

FERREIRA, S. L. Ingresso, permanência e competência: uma realidade possível para universitários com necessidades educacionais especiais. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 13, n. 1, p. 43-60, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141365382007000100004. Acesso em: 17 set. 2016.

FLEITH, D. S. A Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva: desafios para o Psicólogo Escolar. In: GUZZO, R. S. L.; MARINHO-ARAÚJO, C. M. (Orgs.). Psicologia Escolar: Identificando e Superando Barreiras. Campinas, SP: Editora Alínea, 2011. p. 33-46.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de Pesquisa. Série Educação à Distância. Porto Alegre: UAB/UFRGS, SEAD/UFRGS, 2009.

GIL, A. C. Como classificar as pesquisas? In: GIL, A. C. (Org.). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002. p. 41-57.

GOLDENBERG, M. Pesquisa qualitativa em ciências sociais. In: GOLDENBERG, M. (Org.). A arte de pesquisar. Rio de Janeiro: Record, 1997. p. 16-24.

LIMA, U. T. S. de. Inclusão do aluno com deficiência no ensino superior em saúde nas universidades públicas do estado de Alagoas: atores, realidades e práticas. Revista Eletrônica de Educação da Faculdade Araguaia, Mato Grosso, v. 7, n. 7, p. 272-289, 2015. Disponível em: http://www.fara.edu.br/sipe/index.php/renefara/article/view/338. Acesso em: 21 ago. 2016.

MACHADO, Adriana Marcondes; ALMEIDA, Izabel; SARAIVA; Luís Fernando O. Rupturas necessárias para uma prática inclusiva, In ANACHE, A. (org.), Educação Inclusiva: Experiências Profissionais em Psicologia. Brasília: Conselho Federal de Psicologia, 2009, p. 21-36.

MARIAN, A. L.; FERRARI, D.; SEKKEL, M. C. Educação Inclusiva no Ensino Superior: Um Novo Desafio. Psicologia, Ciência e Profissão, Brasília, v. 27, n. 4, p. 636-647, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932007000400006. Acesso em: 22 mai. 2016.

MARTÍNEZ, A. M. O que pode fazer o psicólogo na escola? Revista Eletrônica Em Aberto, Brasília, v. 23, n. 83, p. 39-56, 2010. Disponível em: http://www.rbep.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/2250. Acesso em: 22 mai. 2016.

MINAYO, M. C. de S. Ciência, Técnica e Arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. de S. (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Rio de Janeiro: Vozes, 2002. p. 9-30.

MOREIRA, L. C.; BOLSANELLO, M. A.; SEGER, R. G. Ingresso e Permanência na Universidade: alunos com deficiência em foco. Educar em Revista, Curitiba, n. 41, p. 125-146, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602011000300009. Acesso em: 24 mai. 2016.

OLIVEIRA, C. B. E.; ARAÚJO, C. M. M. Psicologia Escolar: Cenários atuais. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p. 648-663, 2009. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-42812009000300007. Acesso em: 08 abr. 2017.

PONTE, A. S.; SILVA, L. C. A acessibilidade atitudinal e a percepção das pessoas com e sem deficiência. Caderno de Terapia Ocupacional, São Carlos, v. 23, n. 2, p. 261-271, 2015. Disponível em: http://www.cadernosdeterapiaocupacional.ufscar.br/index.php/cadernos/article/view/851. Acesso em: 01 jun. 2016.

SAMPAIO, S. M. R. A psicologia na educação superior: ausências e percalços. Revista Em Aberto, Brasília, v. 23, n. 83, p. 95-105, 2010. Disponível em: http://www.rbep.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/2253. Acesso: 02 ago. 2016.

SANTANA, A. C.; PEREIRA, A. B. M.; RODRIGUES, L. G. Psicologia Escolar e Educação Superior: possibilidades de atuação profissional. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 18, n. 2, p.229-237, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pee/v18n2/1413-8557-pee-18-02-0229.pdf. Acesso em: 10 set. 2016.

SASSAKI, R. K. Os desafios da educação à inclusão. In: SASSAKI, R. K. (Org.). Inclusão: construindo uma sociedade para todos. Rio de Janeiro: WVA, 1997. p. 111-136.

______. Inclusão: acessibilidade no lazer, trabalho e educação. Revista Nacional de Reabilitação (Reação), São Paulo, p. 10-16, 2009. Disponível em: https://acessibilidade.ufg.br/up/211/o/SASSAKI_-_Acessibilidade.pdf?1473203319. Acesso em: 21 set. 2016.

SCHLEICH, A. L. R. Integração na educação superior e satisfação acadêmica de estudantes ingressantes e concluintes: um estudo sobre relações. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, São Paulo, 2006. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=vtls000380399. Acesso em: 10 set. 2016.

UTFPR. Orientações para a Elaboração dos Projetos Pedagógicos de Cursos na UTFPR. Curitiba: UTFPR, 2011. Disponível em: http://www.utfpr.edu.br/curitiba/estruturauniversitaria/diretorias/dirgrad/deped/comites/ccpc/orientacoes-para-a-elaboracao-dos-projetos-pedagogicos-de-cursos-na-utfpr. Acesso em: 20 out. 2016.

VEIGA-NETO, Alfredo; LOPES, Maura Corcini. Inclusão e governamentalidade. Revista Educação Social, Campinas, v. 28, n. 100, p. 947 – 963, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v28n100/a1528100.pdf. Acesso em: 14 set. 2016.

Published

2022-04-12

How to Cite

ROMANINI, Moises; MACEDA, Milena. The attitudinal accessibility construction process in courses of the community university health area: contributions of School Psychology. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 18, p. e0025, 2022. DOI: 10.5965/19843178182022e0025. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/16513. Acesso em: 17 jul. 2024.