Timeless virtualities between Goya and Ai Weiwei: heterochonism in dialogues about art and politics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431782112025e0072

Keywords:

Francisco de Goya, Ai Weiwei, arte política

Abstract

The invention of putting into dialogue Francisco de Goya and Ai Weiwei, two artists and their works absolutely distinct and distant in history, is playing with the temporal virtuality that governs acting and remaining forces even after death, in 'eternal return'. Thus, this text is proposed here as a narrative construction that seeks to circumvent historical contiguity in the intention of reopening problems, which can always be perceived under new looks and perspectives, in order to find facets still unexplored of artistic language. Art and politics establish their productions that negotiate, administer and potentiate the forces that operate on the bodies in diverse flows of deformation, mutation and rearrangements in the confluence of heterogeneous times.

Downloads

Author Biography

Ana Paula Sabiá, Santa Catarina State University

Doutora em Artes Visuais, linha processos artisticos contemporâneos.

References

AGAMBEM, Giorgio. La potenza del pensiero: Saggi e conferenze. Vicenza, Neri Pozza, 2005.

________________. O que é o contemporâneo. Trad. Vinícius Honesko. Chapecó, Argos, 2009.

________________. O fogo e o relato. Ensaios sobre criação, escrita, arte e livros. Trad. A. Santurbano e P. Peterle. São Paulo, Boitempo, 2018.

BATAILLE, Georges. El erotismo. Buenos Aires: Sur, 1964.

BENJAMIM, Walter. Magia e técnica, arte e política (Obras escolhidas, Vol. I). Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo, Brasiliense, 1985.

DELEUZE, Gilles e Guatarri, Felix. Mil Platôs: Capitalismo e Esquizofrenia, Vol. 3, Tradução Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Cláudia Leão e Suely Rolnik, coleção TRANS, São Paulo: Editora 34, 1996.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente. História da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro, Contraponto, 2013.

______________________. Semelhança informe: ou o gaio saber visual segundo Georges Bataille. Trad. Caio Meira, Fernando Scheibe e Marcelo Jacques de Moraes. Rio de Janeiro, Contraponto, 2015.

______________________. O que vemos, O que nos olha, São Paulo, Editora 34, 1998.

______________________. Sobrevivência dos vaga-lumes. Trad. Vera C. Nova e M. Arbex. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2011.

______________________. ”Pensamento por imagem, pensamento dialético, pensamento alterante : a infância da arte segundo Georges Bataille". Trad. M. Amazonas e Annateresa Fabris. In FABRIS, A. e Maria Lúcia Bastos Kern - Imagens e conhecimento. São Paulo, Edusp, 2006, p. 75-112.

______________________. ”Coisa pública, coisa dos povos, coisa plural". Trad. João Pedro Cachopo. A República por Vir. Arte, Política e Pensamento para o Século XXI. Lisboa, Fundaçâo Calouste Gulbenkian, 2011, p. 39-70.

FREUD, Sigmund. O inquietante (1919). In: Obras completas volume 14: História de uma neurose infantil (“O homem dos lobos”), Além do princípio do prazer e outros textos (1917-1920). São Paulo: Companhia das Letras, 2010. p. 329-376.

GOYA, Francisco. Figura 02. Fonte: <https://www.museodelprado.es/en/the-collection/art-work/saturn/18110a75-b0e7-430c-bc73-2a4d55893bd6 > acesso em janeiro de 2019.

_______________. Figuras 04.Fonte: <https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/el-3-de-mayo-en-madrid-o-los-fusilamientos/5e177409-2993-4240-97fb-847a02c6496c?searchid=73af6940-0c43-3b9b-5439-d5c6a406301d>. Acesso em janeiro 2019

(CONJUNTO). Gravuras da série “Os desastres da guerra” (1810 e 1815).

Fonte: < https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/murio-la-verdad-desastres-de-la-guerra-79/8c3b0257-606f-4d0b-af9e-73f05de59697?searchid=5d5d1717-814e-6239-a368-ba79577ca2c9 > Acesso em janeiro 2019. 2 Fonte: < https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/tampoco/ea76b5ed-b37d-4acc-ac95-e077d92e70bd?searchid=46a420f3-da97-2a8c-19d5-7bfa9e1df9e6 ­­­­­­

_________________.Figuras 06. (CONJUNTO). Fonte: <https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/no-hay-quien-nos-desate-capricho-75/a5db03be-5ede-4ced-b011-1378713d07a7?searchid=aede5544-7a8b-f7ee-43b3-da2d613f2ee6> Acesso em janeiro 2019

Fonte: <https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/que-biene-el-coco-capricho-3/b405fe71-0a95-401d-8e01-530a9fef7285?searchid=c06d9935-4dfc-686d-c568-f3bb04d576b2 > Acesso em janeiro de 2019

Fonte: < https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/si-sabra-mas-el-discipulo/2652e5e9-1e17-4df4-ae8f-8f294a39bd83?searchid=5e23fa76-00c5-8784-149b-b99827c14f72 > Acesso em janeiro 2019

Fonte: < https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/mucho-hay-que-chupar/67b6ca83-4bad-4375-b47e-92766adde7ae?searchid=056a7854-a99f-0a02-d375-155291823f0b > Acessado em janeiro de 2019

Fonte: < https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/brabisimo/5c350fc3-9f78-4a4e-b6c3-a8d903d41232?searchid=862d5541-0c51-b548-e2f0-ed23bebf5f34 > Acesso em janeiro de 2019

Fonte: <https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/de-que-mal-morira/884d3156-08c2-42a7-aee3-caae7d7ca106?searchid=53a71643-f054-39ff-2099-2fa76aa62e50> acesso em janeiro 2019.

___________________. Figura 08. (CONJUNTO)

Fonte: < https://art-y-cultura.blogspot.com/2015/10/goya-toda-una-vida-en-autorretratos.html > Acesso em janeiro

de 2019 2.1795-97, Fonte: <https://art-y-cultura.blogspot.com/2015/10/goya-toda-una-vida-en-autorretratos.html> Acesso em janeiro

de 2019. 3.1790, 1793 -1795. Fonte: <https://www.slobidka.com/goya/263-francisco-de-goya-autorretrato-en-el-taller.html> Acesso janeiro de

4. Fonte: <https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/autorretrato/a3bf3226-62ba-44f2-9b94-

aa7155c3c488?searchid=220ddea5-f497-0a7e-6e01-113fc71c07bc > 5. Autorretrato, https://www.pinterest.com.au/pin/470626229793062753/

GURGEL, Thais. Mel e abelha na boca Ai Weiwei no Brasil. Dantas Marcello (Org.), in “Raiz: Ai Weiwei”, São Paulo: UBU, 2018

NIETZSCHE, Friedrich. A gaia ciência. São Paulo: Companhia das letras, 2001

WEIWEI, Ai. Figura 01. Fonte:<http://www.infoartsp.com.br/noticias/exposicao-ai-weiwei-raiz-ja-levou-70-mil-visitantes-a-oca-ibirapuera/> acesso em fevereiro de 2019.

_____________, Figura 3. Fonte: < https://www.lissongallery.com/artists/ai-weiwei/gallery/11434 > Acesso em janeiro de 2019.

_____________. Figuras 07 (CONJUNTO).

Fonte: < https://publicdelivery.org/ai-weiwei-study-of-perspective/ > Acesso em janeiro de 2019

__________________. Figura 09. (CONJUNTO)

Fonte: <https://publicdelivery.org/ai-weiwei-dropping-a-han-dynasty-urn/> acesso em janeiro 2019

Fonte: <https://www.artbasel.com/catalog/artwork/22071/Ai-Weiwei-Illumination> acesso em janeiro de 2019

“Portrait, 2015”; “S.A.C.R.E.D.”, 2011-2013

<https://www.publico.pt/2016/02/01/culturaipsilon/noticia/ai-weiwei-recria-imagem-de-menino-sirio-comoalerta-para-a-crise-dos-refugiados-1722000> Acesso em janeiro de 2019

Fonte: <https://www.ngv.vic.gov.au/exhibition/andy-warhol-ai-wei-wei/> acesso em janeiro de 2019

<https://www.hypeness.com.br/2018/11/arte-e-ativismo-do-chines-ai-weiwei-ocupam-oca-do-ibirapuera/> Acesso em janeiro 2019

Fonte:<https://www.sescsp.org.br/online/artigo/6861_A+ARTE+DA+GUERRA+DE+AI+WEIWEI

Published

2025-05-19

How to Cite

SABIÁ, Ana Paula. Timeless virtualities between Goya and Ai Weiwei: heterochonism in dialogues about art and politics. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 21, n. 1, p. e0072, 2025. DOI: 10.5965/198431782112025e0072. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/16196. Acesso em: 14 aug. 2025.