Timeless virtualities between Goya and Ai Weiwei: heterochonism in dialogues about art and politics
DOI:
https://doi.org/10.5965/198431782112025e0072Keywords:
Francisco de Goya, Ai Weiwei, arte políticaAbstract
The invention of putting into dialogue Francisco de Goya and Ai Weiwei, two artists and their works absolutely distinct and distant in history, is playing with the temporal virtuality that governs acting and remaining forces even after death, in 'eternal return'. Thus, this text is proposed here as a narrative construction that seeks to circumvent historical contiguity in the intention of reopening problems, which can always be perceived under new looks and perspectives, in order to find facets still unexplored of artistic language. Art and politics establish their productions that negotiate, administer and potentiate the forces that operate on the bodies in diverse flows of deformation, mutation and rearrangements in the confluence of heterogeneous times.
Downloads
References
AGAMBEM, Giorgio. La potenza del pensiero: Saggi e conferenze. Vicenza, Neri Pozza, 2005.
________________. O que é o contemporâneo. Trad. Vinícius Honesko. Chapecó, Argos, 2009.
________________. O fogo e o relato. Ensaios sobre criação, escrita, arte e livros. Trad. A. Santurbano e P. Peterle. São Paulo, Boitempo, 2018.
BATAILLE, Georges. El erotismo. Buenos Aires: Sur, 1964.
BENJAMIM, Walter. Magia e técnica, arte e política (Obras escolhidas, Vol. I). Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo, Brasiliense, 1985.
DELEUZE, Gilles e Guatarri, Felix. Mil Platôs: Capitalismo e Esquizofrenia, Vol. 3, Tradução Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Cláudia Leão e Suely Rolnik, coleção TRANS, São Paulo: Editora 34, 1996.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente. História da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro, Contraponto, 2013.
______________________. Semelhança informe: ou o gaio saber visual segundo Georges Bataille. Trad. Caio Meira, Fernando Scheibe e Marcelo Jacques de Moraes. Rio de Janeiro, Contraponto, 2015.
______________________. O que vemos, O que nos olha, São Paulo, Editora 34, 1998.
______________________. Sobrevivência dos vaga-lumes. Trad. Vera C. Nova e M. Arbex. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2011.
______________________. ”Pensamento por imagem, pensamento dialético, pensamento alterante : a infância da arte segundo Georges Bataille". Trad. M. Amazonas e Annateresa Fabris. In FABRIS, A. e Maria Lúcia Bastos Kern - Imagens e conhecimento. São Paulo, Edusp, 2006, p. 75-112.
______________________. ”Coisa pública, coisa dos povos, coisa plural". Trad. João Pedro Cachopo. A República por Vir. Arte, Política e Pensamento para o Século XXI. Lisboa, Fundaçâo Calouste Gulbenkian, 2011, p. 39-70.
FREUD, Sigmund. O inquietante (1919). In: Obras completas volume 14: História de uma neurose infantil (“O homem dos lobos”), Além do princípio do prazer e outros textos (1917-1920). São Paulo: Companhia das Letras, 2010. p. 329-376.
GOYA, Francisco. Figura 02. Fonte: <https://www.museodelprado.es/en/the-collection/art-work/saturn/18110a75-b0e7-430c-bc73-2a4d55893bd6 > acesso em janeiro de 2019.
_______________. Figuras 04.Fonte: <https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/el-3-de-mayo-en-madrid-o-los-fusilamientos/5e177409-2993-4240-97fb-847a02c6496c?searchid=73af6940-0c43-3b9b-5439-d5c6a406301d>. Acesso em janeiro 2019
(CONJUNTO). Gravuras da série “Os desastres da guerra” (1810 e 1815).
Fonte: < https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/murio-la-verdad-desastres-de-la-guerra-79/8c3b0257-606f-4d0b-af9e-73f05de59697?searchid=5d5d1717-814e-6239-a368-ba79577ca2c9 > Acesso em janeiro 2019. 2 Fonte: < https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/tampoco/ea76b5ed-b37d-4acc-ac95-e077d92e70bd?searchid=46a420f3-da97-2a8c-19d5-7bfa9e1df9e6
_________________.Figuras 06. (CONJUNTO). Fonte: <https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/no-hay-quien-nos-desate-capricho-75/a5db03be-5ede-4ced-b011-1378713d07a7?searchid=aede5544-7a8b-f7ee-43b3-da2d613f2ee6> Acesso em janeiro 2019
Fonte: <https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/que-biene-el-coco-capricho-3/b405fe71-0a95-401d-8e01-530a9fef7285?searchid=c06d9935-4dfc-686d-c568-f3bb04d576b2 > Acesso em janeiro de 2019
Fonte: < https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/si-sabra-mas-el-discipulo/2652e5e9-1e17-4df4-ae8f-8f294a39bd83?searchid=5e23fa76-00c5-8784-149b-b99827c14f72 > Acesso em janeiro 2019
Fonte: < https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/mucho-hay-que-chupar/67b6ca83-4bad-4375-b47e-92766adde7ae?searchid=056a7854-a99f-0a02-d375-155291823f0b > Acessado em janeiro de 2019
Fonte: < https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/brabisimo/5c350fc3-9f78-4a4e-b6c3-a8d903d41232?searchid=862d5541-0c51-b548-e2f0-ed23bebf5f34 > Acesso em janeiro de 2019
Fonte: <https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/de-que-mal-morira/884d3156-08c2-42a7-aee3-caae7d7ca106?searchid=53a71643-f054-39ff-2099-2fa76aa62e50> acesso em janeiro 2019.
___________________. Figura 08. (CONJUNTO)
Fonte: < https://art-y-cultura.blogspot.com/2015/10/goya-toda-una-vida-en-autorretratos.html > Acesso em janeiro
de 2019 2.1795-97, Fonte: <https://art-y-cultura.blogspot.com/2015/10/goya-toda-una-vida-en-autorretratos.html> Acesso em janeiro
de 2019. 3.1790, 1793 -1795. Fonte: <https://www.slobidka.com/goya/263-francisco-de-goya-autorretrato-en-el-taller.html> Acesso janeiro de
4. Fonte: <https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/autorretrato/a3bf3226-62ba-44f2-9b94-
aa7155c3c488?searchid=220ddea5-f497-0a7e-6e01-113fc71c07bc > 5. Autorretrato, https://www.pinterest.com.au/pin/470626229793062753/
GURGEL, Thais. Mel e abelha na boca Ai Weiwei no Brasil. Dantas Marcello (Org.), in “Raiz: Ai Weiwei”, São Paulo: UBU, 2018
NIETZSCHE, Friedrich. A gaia ciência. São Paulo: Companhia das letras, 2001
WEIWEI, Ai. Figura 01. Fonte:<http://www.infoartsp.com.br/noticias/exposicao-ai-weiwei-raiz-ja-levou-70-mil-visitantes-a-oca-ibirapuera/> acesso em fevereiro de 2019.
_____________, Figura 3. Fonte: < https://www.lissongallery.com/artists/ai-weiwei/gallery/11434 > Acesso em janeiro de 2019.
_____________. Figuras 07 (CONJUNTO).
Fonte: < https://publicdelivery.org/ai-weiwei-study-of-perspective/ > Acesso em janeiro de 2019
__________________. Figura 09. (CONJUNTO)
Fonte: <https://publicdelivery.org/ai-weiwei-dropping-a-han-dynasty-urn/> acesso em janeiro 2019
Fonte: <https://www.artbasel.com/catalog/artwork/22071/Ai-Weiwei-Illumination> acesso em janeiro de 2019
“Portrait, 2015”; “S.A.C.R.E.D.”, 2011-2013
<https://www.publico.pt/2016/02/01/culturaipsilon/noticia/ai-weiwei-recria-imagem-de-menino-sirio-comoalerta-para-a-crise-dos-refugiados-1722000> Acesso em janeiro de 2019
Fonte: <https://www.ngv.vic.gov.au/exhibition/andy-warhol-ai-wei-wei/> acesso em janeiro de 2019
<https://www.hypeness.com.br/2018/11/arte-e-ativismo-do-chines-ai-weiwei-ocupam-oca-do-ibirapuera/> Acesso em janeiro 2019
Fonte:<https://www.sescsp.org.br/online/artigo/6861_A+ARTE+DA+GUERRA+DE+AI+WEIWEI
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Paula Sabiá

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.