Sociodrama with students from a public school: an study about bonds

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19843178172021e0013

Keywords:

public school, sociodrama, child education

Abstract

The present research sought to investigate the relations among children from 5 to 12 years old who study in a local public school. In the literature we can see that the creation of these relations can be inhibit or empower the learning process. This is a qualitative research carried out through a sociodramatic methodology. Thirty-six children divided by age in six groups were part of it, It was carried out ten sessions with each group, which were transcribed, and underwent content analysis. The choice of the children was given by the school's indication. The data analysis shows that children talk about important relations, especially with their family, because they have both relations of acceptance and rejection in the familiar scope. Older children talk more intensely than the younger ones about themes related to their relations at school, which happened to be mostly of rejection. The media becomes an important factor in linking children to the world. With the passing of interventions, we observed the development of relation with nature and with the group of children, being these factors of motivation for the children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bettina Menezes dos Santos, University of São Paulo

Psicóloga, em formação em Psicodrama e mestranda em Psicologia pela USP de Ribeirão Preto, com tema voltado para a área de Psicologia escolar.

Daniela de Figueiredo Ribeiro, University of São Paulo

Docente do Departamento de Psicologia e Programa de Pós Graduação em Desenvolvimento Regional do Centro Universitário Municipal de Franca - Uni-FACEF. Possui doutorado direto em Psicologia pela Universidade de São Paulo (2004). Psicóloga pela Universidade de São Paulo; Psicodramatista Supervisora Didata pela Federação Brasileira de Psicodrama.

Antônio dos Santos Andrade, University of São Paulo

Psicólogo, mestre e doutor em Psicologia pela USP. Professor aposentado pela USP. Professor e orientador do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da FFCLRP/USP.

References

BAREICHA, Paulo. Psicodrama, teatro e educação: em busca de conexões. Linhas Críticas, [s.l.], v. 4, n. 7-8, p. 121-136, 1999.

BRITO, V.; MERENGUÉ, D.; MONTEIRO, A. M. Pesquisa Qualitativa e Psicodrama. São Paulo, SP: Ágora, 2006.

CASTILHO, Sabrina Simões. Relações afetivas e processos identitários de crianças e adolescentes em programas de acolhimento institucional: uma pesquisa com oficinas de grupo. 2013. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – PPGPS, Universidade Federal de São João Del-Rei, São João Del-Rei, 2013. Disponível em: http://www.ufsj.edu.br/. Acesso em: 8 mar. 2019.

CASTRO, L. R.; BESSET, V. L. Pesquisa e Intervenção na infância e juventude. Rio de Janeiro, RJ: Nau, 2008.

DESSEN, M. A.; POLONIA, A. C. A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 17, n. 36, p. 21-32, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2007000100003. Acesso em: 8 mar. 2019.

LICINIO, L.; SANTOS, C. P. Políticas públicas para o ensino fundamental: Parâmetros Curriculares Nacionais e Sistema Nacional De Avaliação (SAEB). [edição especial] Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 346-367, 2002.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

MINISTÉRIO DE DESENVOLVIMENTO SOCIAL. Concepção de Convivência e Fortalecimento de Vínculos. Brasília, DF: Secretaria Nacional de Assistência Social Departamento de Proteção Social Básica (MDS), 2013.

NERY, Maria da Penha. Vínculo e afetividade: caminhos das relações humanas. São Paulo: Ágora, 2014.

PINHO, G. S. A.; RIBEIRO, H. B. A.; SOUZA, R. R. Quem cabe na escola? – Instituições de ensino e as práticas de exclusão. Mnemosine, v. 5, n. 2, p. 249-259, 2009.

RAMOS, Antonia Lucia Leite. Vínculo na prática educativa escolar: um estudo com base na ludicidade e no sociodrama. Revista Brasileira de Psicodrama, [s.l.] v.19, n.18, p. 73-84, 2011.

RIBEIRO, Daniela de Figueiredo. Os bastidores da relação família e escola. 2004. Tese (Doutorado em Psicologia) – Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2004.

SETTON, Maria da Graça Jacintho. Família, escola e mídia: um campo com novas configurações. Educação e pesquisa, [s.l], Revista da Faculdade de Educação da USP, v. 28, n. 1, p. 107-116, 2002.

SIQUEIRA, L. A.; ANDRIATTE, A. M. Um estudo observacional sobre o vínculo afetivo de bebês abrigados em instituições. Boletim de iniciação científica em Psicologia, [s.l.], v. 2, n. 1, p. 8-25, 2001.

WECHSLER, M. P. F. et al. Psicodrama com crianças: das intervenções clínicas às psicossociais [s.n]. Revista Brasileira de Psicodrama, São Paulo, v. 22, n. 2, 2014, p. 25-35. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicodrama/v22n2/n2a04.pdf. Acesso em: 8 mar. 2019.

Published

2021-12-02

How to Cite

SANTOS, Bettina Menezes dos; RIBEIRO, Daniela de Figueiredo; ANDRADE, Antônio dos Santos. Sociodrama with students from a public school: an study about bonds. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 17, p. e0013, 2021. DOI: 10.5965/19843178172021e0013. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/15484. Acesso em: 22 dec. 2024.