The benefits of using PECS by autistic people: a bibliographic study
DOI:
https://doi.org/10.5965/19843178182022e0023Keywords:
Autism, PECS, Alternative CommunicationAbstract
PECS is an alternative communication method used by autistc people who did not develope the language or who have speech deficits. The objective of this article is to perform a bibliographic research through the come after data bases: SciELO, PePSIC and the thesis and dissertations database CAPES, in order to answer the following question: What benefits has the PECS brought to people with autism? The date delimitation was between the years 2000 and 2016, only brazilian scientific studies which describe the intervention of the PECS and their respective results in autistic people were analyzed. Twenty-three scientific studies were found through the keywords: "PECS", "Alternative Communication", "Autism and PECS" in any field, however only eight met the criteria of the research. The results showed that PECS promotes communication and reduces typical autismo behaviors, but the low number of studies in three data bases over the sixteen-year period shows that the use of PECS in autistic individuals is a scarce subject requiring empirical studies that demonstrate the effects and experiences of this method.
Downloads
References
ALMEIDA, M. A.; PIZA, M. H. M.; LAMÔNICA, D. A. C. Adaptações do sistema de comunicação por troca de figuras no contexto escolar. Pró-Fono Revista de Atualização Científica, Barueri (SP), v. 17, n. 2, p. 233-240, maio-ago. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/%0D/pfono/v17n2/v17n2a11.pdf. Acesso em: 03 de novembro de 2016.
DELFRATE, C. B. ; SANTANA, A. P. ; MASSI, G. A. A Aquisição de linguagem em criança com autismo: um estudo de caso. Psicologia em Estudo, v. 14, n.2, p. 321-331, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pe/v14n2/v14n2a12.pdf. Acesso em: 04 de novembro de 2016.
EVARISTO, Fabiana Lacerda. Formação de aplicadores e interlocutores na utilização do PECS-Adaptado para crianças/adolescentes com autismo. 2016. 148f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) - Programa de Pós-Graduação em Educação Especial, UFSCar, São Carlos, 2016.Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/7475/DissFLE.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 04 de novembro de 2016.
FERREIRA, Patrícia Reis; TEIXEIRA, Eny Viviane da Silva; BRITTO, Denise Brandão de Oliveira e. Relato de caso: descrição da evolução da comunicação alternativa na pragmática do adulto portador de autismo. Rev. CEFAC, Jun 2011, vol.13, no.3, p.559-567. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rcefac/v13n3/87-09.pdf. Acesso em: 09 de fevereiro de 2017.
FIDALGO, A.P. ; GODOI J. ; GIOIA, P. S. Análise de um procedimento de comunicação funcional alternativa (picture exchange communication system ). Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, Belo Horizonte- MG, vol. 10, no.1, p. 51-66, 2008. Disponível em: http://www.usp.br/rbtcc/index.php/RBTCC/article/view/180/149. Acesso em: 03 de agosto de 2016.
GADIA, Carlos A ; TUCHMAN, Roberto ; ROTTA, N. T. Autismo e doenças invasivas de desenvolvimento. Jornal de Pediatria: Rio de Janeiro. Rio de Janeiro. Vol. 80, supl. 2 (2004), p. S83-94. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/jped/v80n2s0/v80n2Sa10.pdf. Acesso em: 17 de junho de 2016.
GOERGEN, Maria S. Sobre o diagnóstico em transtorno do espectro do autismo (TEA): considerações introdutórias à temática. In SCHMIDT, Carlo (Org.). Autismo, educação e transdisciplinaridade. Campinas: Ed. Papirus, 2013.
KLIN, A. Autismo e síndrome de Asperger: uma visão geral. Revista Brasileira de Psiquiatria. 2, 2003, p.103-109. Rev. Bras. Psiquiatr. 2006; 28(Supl I): S3-11. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbp/v28s1/a02v28s1.pdf. Acesso em: 30 de junho de 2016.
LAMPREIA, C. A Capacitação de Educadores para a Vigilância de Sinais Precoces de Autismo. In: Nunes, L.; Suplino, M.; Walter, C. (Org.). Ensaios sobre autismo e deficiência múltipla. 1ed.Marília, SP: ABPEE/ Marquezine Manzini, 2013, v. 1, p. 33-44.
LEITE, M.T.L. Aquisição e Generalização de Mandos em uma Criança com Autismo. 2005. 105 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia do Desenvolvimento). Departamento de Psicologia. Universidade Católica de Goiás, Goiânia. 2005. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/PGOI_7d93057231b538e334186e24d7887343. Acesso em 25 de janeiro de 2017.
NUNES, Débora R. P. Comunicação alternativa e ampliada para pessoas com autismo. In: SCHMIDT, Carlo. Autismo, educação e transdisciplinaridade. Campinas: Papirus, 2013. p.145-164.
NUNES, Débora Regina de Paula e SANTOS, Larissa Bezerra dos. Mesclando práticas em Comunicação Alternativa: caso de uma criança com autismo. Revista Psicologia Escolar e Educacional, v. 19, n.1, p. 59-69, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pee/v19n1/2175-3539-pee-19-01-00059.pdf. Acesso em: 18 de março de 2017.
OLIVEIRA, T. P.; JESUS, J. C. Análise de sistema de comunicação alternativa no ensino de requisitar por autistas. Psicologia da Educação (Online), n. 42, p. 23-33, 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psie/n42/n42a03.pdf. Acesso em: 04 de maio de 2017.
PALLARES, J.A e PAULA, Isabel. El autismo 70 años después de Leo Kanner y Hans Asperger. Rev. Asoc. Esp. Neuropsiq. vol.32 no.115 Madrid jul./sep. 2012. Disponível em: http://scielo.isciii.es/pdf/neuropsiq/v32n115/08.pdf. Acesso em: 17 de dezembro de 2016.
PIZZANI, L.; Silva, RC ; BELLO, S. F. ; HAYASHI, M. C. P. I. . A arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, v. 10, n.1, p. 53-66, 2012. Disponível em: http://www.brapci.ufpr.br/brapci/index.php/article/download/41085. Acesso em:11 de dezembro de 2016.
SANTOS-CARVALHO, L.H.Z. Transtorno do Espectro Autista e Sistema de Comunicação por Troca de Figuras (PECS): Aquisição e Generalização de Operantes Verbais e Extensão para Habilidades Sociais. 2016. 188 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2016. Disponível em: http://www.ppgpsi.ufscar.br/pdf/Teselhzsc_223716.pdf. Acesso em: 17 de fevereiro de 2017.
SILVA, Micheline e MULICK, James A. Diagnosticando o transtorno autista: aspectos fundamentais e considerações práticas. Psicol. cienc. prof. [online]. 2009, vol.29, n.1, pp.116-131. ISSN 1414-9893. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pcp/v29n1/v29n1a10.pdf. Acesso em: 06 de junho de 2016.
TAMANAHA, A. C. ; O uso da comunicação alternativa no autismo: baseando-se em evidências científicas para implementação do Picture Exchange Communication System. In: Leila Regina D'Oliveira de Paula Nunes; Miryam Bonadiu Pelosi; Cátia Crivelenti de Figueiredo. (Org.). Compartilhando Experiências: Ampliando a Comunicação Alternativa. Marília - SP. : ABPEE. 2011.p. 175-182.
TOGASHI, Cláudia Miharu e WALTER, Cátia Crivelenti de Figueiredo. As Contribuições do Uso da Comunicação Alternativa no Processo de Inclusão Escolar de um Aluno com Transtorno do Espectro do Autismo. Rev. bras. educ. espec. [online]. 2016, vol.22, n.3, p.351-366. ISSN 1413-6538. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbee/v22n3/1413-6538-rbee-22-03-0351.pdf. Acesso em: 06 de junho de 2016.
THOMAS, NELSON e SILVERMAN. Métodos de pesquisa em atividade física. 6ª ed. Porto Alegre. ARTMED. 2012, 478p.
WALTER, C.C.F. Os efeitos da adaptação do PECS associada ao Curriculum Funcional Natural em pessoas com Autismo Infantil. 2000. 100f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) – Programa de Pós-Graduação em Educação Especial, UFSCar, São Carlos, 2000. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/3043/2713.pdf?sequence=1. Acesso em: 07 de junho de 2016.
WALTER, C.C.F. O PECS-adaptado no ensino regular: uma opção de comunicação alternativa para alunos com autismo. In L. Nunes; P. Quiterio; C. Walter; C. Schirmer & P. Braun, (Orgs) Comunicar é preciso: em busca das melhores praticas na educação do aluno com deficiência. Marilia: ABPEE/FAPERJ, 2011, p.127-139.
WALTER, C. C. F, NUNES, L. R. O. P e TOGASHI, C. M. Quero conversar com você: comunicação alternativa para alunos com autismo no contexto escolar. In: Nunes, L. R. O. P, et al (org). Compartilhando experiências: ampliando a comunicação alternativa. Marília: ABPEE, 2011, p.149-160.
WALTER, C.C.F. Comunicação alternativa para pessoas com autismo: o que as pesquisas revelam sobre o uso do PECS por pessoas com autismo. In: DELIBERATO, D. et al. (Org.) Comunicação alternativa: teoria, prática, tecnologia e pesquisa. São Paulo: Memnon Edições Científicas, 2009. p.96-106.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Thamires Lima Barbosa, Flávia Barbosa Dutra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.