Art education practice in school classrooms: introductory questions for an increasingly necessary debate
DOI:
https://doi.org/10.5965/244712671022024230Keywords:
art, education, art Education, teacher education, practiceAbstract
The text presents the initial results of an exercise to dismantle the relationship between art, education and teacher training in the visual arts. This methodological attitude takes as its principle the investigative approaches known as post-critical. When working on the disengagement of the knowledge that constitutes art teaching in the context of basic education, I came across a theme that has been left out of our discussions: practice. Without trying to point out a path to be followed, I’m interested in presenting the questions that have been raised on the subject, while at the same time pointing out ways that can offer us clues to recovering a possible poetic dimension to art teaching at school, less technical and more inventive, less instrumentalizing and more open to experimentation. At the end of the text, questions are presented that seek to broaden this debate interested in understanding the place of practice in art teaching.
Downloads
References
BARBIERI, Stela. Territórios da invenção: ateliê em movimento. São Paulo: Jujuba, 2021.
BRASIL, Parecer 570, de 10 de fevereiro de 1977, do Conselho Federal de Educação. Sobre o tratamento a ser dado aos componentes curriculares previstos no artigo 7º da Lei 5.692/1971. Rio de Janeiro. Disponível em: https://periodicos.fgv.br/fe/article/view/87401/82214 . Acesso em: 01 de março de 2024
BRASIL, Lei 12.287, de 13 de julho de 2010. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, no tocante ao ensino da arte. Brasília: Presidência da República, 2010. Disponível: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12287.htm Acesso em: 28 de fevereiro de 2024.
BRASIL, Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. Normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/images/comissoes/conep/documentos/NORMAS-RESOLUCOES/Resoluo_n_510_-_2016_-_Cincias_Humanas_e_Sociais.pdf . Acesso em: 15 de fevereiro de 2024 .
BRASIL, Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília: Presidência da República, 2017. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm . Acesso em: 01 de março de 2024
BRASIL, Projeto de Lei 5983/2023. Altera a Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996, para dispor sobre o ensino de arte no âmbito da educação básica. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2412556 . Acesso em: 01 de março de 2024
DE DUVE, Thierry. Cinco reflexões sobre o julgamento estético, Revista Porto Arte, Porto Alegre, v. 16, n. 27, p. 43-65, nov. 2009.
GARCIA, Maria Manuela Alves. Políticas curriculares e profissionalização: saberes da prática na formação inicial de professores. Educação em Revista, v. 32, p. 131-155, 2016.
NÖRNBERG, Marta. Políticas conservadoras e (dês)intelectualização da docência. Práxis Educativa, v. 15, p. 1-14, 2020.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
LOPONTE, Luciana Gruppelli. Artes visuais como plataforma para pensar e viver: outros espaços para a docência. In: Sílvia Nogueira Chaves; Maria dos Remédios de Brito. (Org.). Formação, ciência e arte: autobiografia, arte e ciência na docência. 1 ed. São Paulo: Livraria de Física, 2016, p. 71-88.
MONCLÚS, Glória Jové. Maestras contemporáneas. Lleida: Ediciond de la Universitat de Lleida, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Daniel Bruno Momoli

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.