Experience, art and education from Dewey's analytical perspective
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267922023152Keywords:
education, art, experience, DeweyAbstract
The text consists of seven parts starting from an introduction in which the bibliographical proposal is presented, basically developing through John Dewey's references that deal with the theme involving art and education, based on the concept of experience. After exposing some theoretical and biographical information about the author, we start with the problem of dualisms present in our culture, since the Greeks, which led to a disregard of experience in favor of the dimension of theory, privileged locus of truth. In this sense, art being in the context of human practice, it developed in empiricism, locating itself in a dimension of inferiority compared to the noble activities of the spirit, whose contemplation was understood as the source of true scientific knowledge. This understanding of human knowledge generated difficulties that are still observed in a markedly elitist and prejudiced unfair classification. Such prejudices demand urgent formative work from education so that Dewey's prophecy does not come true, according to which, if workers do not appropriate the fundamentals of their activities, they will easily become mere appendages of technology and the machines that operate. Intending to make the philosophy of education essentially accessible and closely linked to pedagogical practices, Dewey starts from the experience vitally associated with human and social development, as long as it presents an aesthetic quality that makes it unique and is a guarantee of procedural, constant and truly educational growth. We realize the importance of art in education alongside science and philosophy, for the improvement of increasingly advanced thinking to face the problems present in the world of experiences.
Downloads
References
DEWEY, John. Democracia e educação. 2 a . ed. Trad. Godofredo Range & Anísio Teixeira. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1952.
DEWEY, John. Reconstruction in philosophy. Enlarged edition. Boston: Beacon Press, 1957.
DEWEY, John. Experiência e natureza – Textos selecionados. Trad. Murilo Otávio R. P. Leme. São Paulo: Abril S.A. Cultural e Industrial, 1974.
DEWEY, John. Experiência e educação. 3 a . ed. Trad. Anísio Teixeira. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979.
DEWEY, John. Cultura e indústria na educação. In: BARBOSA, Ana M. John Dewey e o ensino da arte no Brasil. 3 a . ed. Trad. Ângela Fontes. São Paulo: Editora Cortez, 2001, p. 23-32.
DEWEY, John. A arte como experiência. Trad. Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
SOUZA, R. A de; MARTINELI, T. A. P. Considerações históricas sobre a influência de John Dewey no pensamento pedagógico brasileiro. Revista HISTEDBR on-line, Campinas, n. 35, p. 160-162, set. 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Leoni Maria Padilha Henning
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores de trabalhos submetidos à Revista APOTHEKE autorizam sua publicação em meio físico e eletrônico, unicamente para fins acadêmicos, podendo ser reproduzidos desde que citada a fonte. Os mesmos, atestam sua originalidade, autoria e ineditismo.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações
acadêmicas e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Apotheke. O(s) autor(es) se compromete(m) a sempre que publicar material referente ao artigo publicado na Revista Apotheke mencionar a referida publicação da seguinte forma:
"Este artigo foi publicado originalmente pela revista Apotheke em seu volume (colocar o volume), número (colocar o número) no ano de (colocar o ano) e pode ser acessado em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index"
É responsabilidade dos autores a obtenção da permissão por escrito para usar em seus artigos materiais protegidos pela Lei de Direitos Autorais. A revista Apotheke não é responsável por quebras de direitos autorais feitas por seus colaboradores.
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob Licença Creative Commons do tipo atribuição BY-NC:
Atribuição (BY): os licenciados têm o direito de copiar, distribuir, exibir e executar a obra e fazer trabalhos derivados dela, conquanto que deem créditos devidos ao autor ou licenciador, na maneira especificada por estes.
Uso Não comercial (NC): os licenciados podem copiar, distribuir, exibir e executar a obra e fazer trabalhos derivados dela, desde que sejam para fins não comerciais.
Após a publicação dos artigos, os autores permanecem com os direitos autorais e de republicação do texto.