To write the History of Theater: between oral history, personal archives, and documentation centers
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0116Keywords:
oral history, memory, personal archive, theater collectionAbstract
This article aimed to establish connections between oral history and personal archives, with the goal of proposing a research methodology that integrates the various documentary collections related to the history of theater. The research conducted for the dissertation Na Ciranda da Memória: Maria Helena Lopes — Narratives on Teaching Career, Passion, and Theater Education at UFRGS (1967–1994)provided examples of the use of historical sources in writing the history of theater. Furthermore, the study highlighted the importance of documentation centers dedicated to the study of Brazilian theater history.
Downloads
References
ALMEIDA, Dóris. História da educação. ASPHE/FaE/UFPel, Pelotas, v. 13, n. 27, p. 211-243, jan./abr. 2009.
ARTIÈRES, Philippe. Arquivar a própria vida. Estudos Históricos, Rio de Janeiro: FGV, v. 11, n. 21, 1998, p. 9-34.
BELLOTTO, Heloísa. Arquivos permanentes: tratamento documental. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.
CAMARGO, Ana Maria de Almeida. Arquivos pessoais são arquivos. Revista do Arquivo Público Mineiro, Belo Horizonte, v. 2, p. 26-39, 2009.
CAMPOS, José Francisco Guelfi. Recortes de jornal em arquivos: origens de uma prática social. Em Questão, Porto Alegre, v. 27, n. 2, p. 52-75, abr./jun. 2021.
COELHO, Carmem Lenora Martins. Entrevista concedida à pesquisadora Juliana Wolkmer. (Arquivo da pesquisa). Porto Alegre, 2022.
FONTANA, Fabiana Siqueira. O que existe de permanente no reino do efêmero. Sala Preta, São Paulo, v. 17, n. 2, p. 11-25, 2017. Acesso em: 5 jun. 2025.
JOBIM, Danton. Espírito do jornalismo. São Paulo: EDUSP, 1992.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom; HOLANDA, Fabíola. História oral: como fazer, como pensar. São Paulo: Contexto, 2007.
PORTELLI, Alessandro. Tentando aprender um pouquinho: algumas reflexões sobre a ética na história oral. Projeto História, São Paulo, n. 15, p. 13-49, abr. 1997.
WOLKMER, Juliana. Formação em teatro na UFRGS (1960–1973): memórias de tempos de ousadia e paixão. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) –Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.
WOLKMER, Juliana. Na ciranda da memória, Maria Helena Lopes: narrativas sobre trajetória docente, paixão e ensino de teatro na UFRGS (1967–1994). Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.