Archive as Record and Proposition: creative processes in scenic dance in Acre

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0117

Keywords:

dance archive, scenic memory, artistic cartography

Abstract

This article presents the creation process of the Cartography of Dance Archive in Acre, a continued action of research and documentation of scenic dance in the state. Based on experiences in the Western Amazon and mapping initiated during the author's PhD, the study analyzes the impacts of the absence of archives, the recording strategies adopted, and the challenges faced by local artists. The archive is discussed as a device for memory, education, and aesthetic proposition, in dialogue with other initiatives across the country. It is concluded that the productions still point to distant horizons, largely separated from the social and political reality that surrounds and distinguishes them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valeska Alvim, Universidade Federal do Acre

Doutorado em Artes pela Universidade de Brasília (UnB). Mestrado em Artes da Cena pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Graduação em Dança pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Professora na Graduação e Pós-Graduação em Artes Cênicas na Universidade Federal do Acre ((UFAC).

Felipe Barbosa, Universidade Federal do Acre

Master’s degree in Performing Arts (2019–2022) from the Federal University of Acre (UFAC). Bachelor’s degree (2012–2016) and Licentiate degree (2016–2021) in Physical Education from the same institution. Substitute teacher at the UFAC Laboratory School (Colégio de Aplicação) from 2022 to 2024. Dancer and choreographer with the group Nóis da Casa and researcher with the group Poéticas do Corpo, Memória e Performatividade (PCMP/CNPq).

References

ALMEIDA, Márcia. Arte coreográfica: plasticidade corporal e conhecimento sensível. ALMEIDA, Márcia (Org.). A cena em foco: artes coreográficas em tempos líquidos. Brasília: IFB, 2015. p. 89-116.

ALVIM, Valeska Ribeiro. Dança cênica no Acre: por uma inserção na cartografia nacional. Tese (Doutorado em Artes) – Universidade de Brasília, 2018.

ALVIM, Valeska Ribeiro. A dramaturgia na dança contemporânea brasileira: as experiências de colaboração entre coreógrafa e dramaturgista nos trabalhos de Lia Rodrigues e Silvia Soter. 2012. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012.

BELLOTTO, Heloísa Liberalli. Arquivos: estudos e reflexões. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2014.

BIANCHI, Oaloma; KREIN, Ana. O que diz respeito ao pinheiro: experimentações coreográficas, composição e imagem. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 48, p. 1-19, set. 2023. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23135. Acesso em: 27 jul. 2025.

BOLLINA, Noel. A composição coreográfica: estratégias de fabulação. 2007. Disponível em: http://idanca.net/a-composicao-coreografica-estrategias-de-fabulacao/4085. Acesso em: 10 jun. 2025.

BRITTO, Fabiana Dultra (Org.). Cartografia da dança: criadores-intérpretes brasileiros. São Paulo: Itaú Cultural, 2001.

CARTOGRAFIA DA DANÇA DO ACRE. Companhia Garatuja de Artes Cênicas [Acre], 2018. Disponível em: http://cartografiadadancadoacre.com.br/?p=139. Acesso em: 05 jan. 2025.

CARVALHO, Sérgio de. Chico Mendes, a história se repete. Mídia Ninja, 29 nov. 2017. Disponível em: https://medium.com/@MidiaNINJA/chico-mendes-mais-uma-vez-e7819bf0ebcd. Acesso em: 10 jun. 2025.

CERBINO, Beatriz. Críticas de Dança: Considerações preliminares, aproximações possíveis. In: NORA, Sigrid. Temas para a Dança Brasileira. São Paulo. Edição Sesc SP, 2010. p. 19-40.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Editora Escuta, 1998.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 17. ed. São Paulo: Graal, 2002.

IMPACTO global de enchentes pode triplicar até 2030. O Globo, 05 mar. 2015. Disponível em: https://oglobo.globo.com/sociedade/ciencia/impacto-global-de-enchentes-pode-triplicar-ate-2030-15508121. Acesso em: 10 jun. 2025.

INCÊNDIO criminoso destrói Departamento de Patrimônio Histórico do Acre. Blog Olhos Da Amazônia, 2016. Disponível em: http://olhosdaamazonia.blogspot.com.br/2016/08/incendio-criminoso-destroi-departamento.html. Acesso em: 10 jun. 2025.

JARDIM, Arison. Número de atingidos pelas enchentes no Acre supera proporcionalmente os do Rio de Janeiro e Santa Catarina. Agência Notícias do Acre, 28 fev. 2012. Disponível em: http://www.agencia.ac.gov.br/numero-de-atingidos-pelas-enchentes-no-acre-supera-proporcionalmente-os-do-rio-de-janeiro-e-santa-catarina/. Acesso em: 10 jun. 2025.

KATZ, Helena. Apresentação. In: XAVIER, Jussara; MEYER, Sandra; TORRES, Vanessa. Tubo de ensaio: experiências em dança e arte contemporânea. Florianópolis: Editora do Autor, 2006.

MARINHO, Nirvana. Estudo no corpo da gestão cultural. Curadoria Vídeos Dança, 2011. Disponível em:

http://curadoriavideosdanca.files.wordpress.com/2011/06/artigo-acervo-grude-semin-polit.pdf. Acesso em: 04 set. 2018.

NASCIMENTO, Luciano Ferreira. Rio Acre continua a subir e nível já alcança 17,84 m acima do leito. Agência Brasil, 05 mar. 2024. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2024-03/rio-acre-continua-subir-e-nivel-ja-alcanca-1784-m-acima-do-leito. Acesso em: 10 jun. 2025.

NEGREIROS, Geisy. Rio Acre sobe 1 cm por hora e ultrapassa 18 metros em Rio Branco. G1 ACRE, 2015. Disponível em: http://g1.globo.com/ac/acre/noticia/2015/03/rio-acre-sobe-de-1-cm-por-hora-e-ultrapassa-18-metros-em-rio-branco.html. Acesso em: 10 jun. 2025.

OITICICA, Hélio. Museu é o mundo. Rio de Janeiro: Beco do Azougue Editorial, 2011.

PAIS, Ana. O Discurso da Cumplicidade – dramaturgias contemporâneas. Lisboa: Colibri, 2004.

PARRA, Sandra. Dramaturgia: do texto para a cena, da ação para o sentido. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 48, p. 1-24, set. 2023. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23132. Acesso em: 27 jul. 2025.

RIBEIRO, Veriana. Incêndio destrói uma das casas mais antigas de Rio Branco. G1, 2013. Disponível em: http://g1.globo.com/ac/acre/noticia/2013/08/incendio-destroi-uma-das-casas-mais-antigas-de-rio-branco.html. Acesso em: 10 jun. 2025.

ROCHELLE, Heloísa. Memória e registro dos arquivos do corpo: questões para museus da dança. Revista Cena, Porto Alegre, n. 25, p. 67-74, 2018.

SANTOS, Rosana G. dos. Arquivos de dança no Brasil e a performatividade do passado. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, v. 11, n. 1, 2024.

VICENTE, Valéria Ribeiro. Entre a memória e a historiografia: apontamentos para refletir sobre a geração da dança no começo dos anos 2000. In: VICENTE, Valéria Ribeiro; MARQUES, Rebeca. Acordes e traçados historiográficos: a dança no Recife. Recife: Editora UFPE, 2016.

Published

2025-08-31

How to Cite

ALVIM, Valeska; BARBOSA, Felipe. Archive as Record and Proposition: creative processes in scenic dance in Acre. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 55, p. 1–24, 2025. DOI: 10.5965/1414573102552025e0117. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/27427. Acesso em: 1 sep. 2025.

Issue

Section

Dossiê Temático: Acervos Ex-cêntricos: as materialidades diversas da documentação nas Artes Cênicas