Brazilian political theater movements: from the 1960s to confrontations with neoliberalism
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101542025e108Keywords:
political theater, social movements, epic theater, Nuestra America NetworkAbstract
The research articulates two moments of Brazilian political theater: the rise of epic theater in conjunction with the popular struggles of the 1960s and, with the impact of the 1964 coup and the dictatorship, the subsequent regressive position of theater in the country's cultural system while television rose as a means of information and entertainment. The second moment addresses the period after the dictatorship, the struggle of group theater workers in resistance to neoliberalism, and since the beginning of the 21st century, articulating experiences of social movements, theater collectives and university groups. The case study addresses the experiences of collective Terra em Cena articulated with the network that makes it up.
Downloads
References
BASTOS, M.; VILLAS BÔAS, R.; CORREA, A.; CASTRO, D.; HESS, B. & Borges. Estética e Educação do Campo: movimentos formativos na área de habilitação em Linguagens da LEdoC. In: MOLINA, M.; Sá, L. (Org.). Licenciaturas em Educação do Campo: registros e reflexões a partir das experiências piloto. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011, p. 179-210.
BETTI, Maria Sílvia. Vianinha. São Paulo: Edusp, 1997.
BRECHT, Bertolt. Teatro dialético. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1967.
CARVALHO, C. A; MARTINS, A. A. Práticas artísticas do campo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.
COSTA, Iná Camargo. A hora do teatro épico no Brasil. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
FREDERICO, Celso. A política cultural dos comunistas. In: MORAES, João Quartim de (Org.). História do Marxismo no Brasil: teorias, interpretações. v. 3. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1998.
GARCIA, Silvana. Teatro da militância: a intenção do popular no engajamento político. São Paulo. Perspectiva: Editora da Universidade de São Paulo, 2004.
KRUPSKAYA, N. K.; FREITAS, Luiz Carlos; CALDART, Roseli Salete (org.). A construção da pedagogia socialista: escritos selecionados. 1. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2017.
PEIXOTO, Fernando. O melhor teatro do CPC da UNE. Rio de Janeiro: Global, 1989.
PINTO, Viviane Cristina; VILLAS BÔAS, Rafael Litvin; ROSA, Simone Menezes da; SILVA, Adriana Gomes. Cultura e Política: narrativas da Escola de Teatro Político e Vídeo Popular do Distrito Federal. Brasília, DF: Simpoiese Projetos Culturais, 2023.
RIDENTI, Marcelo. Em busca do povo brasileiro. Rio de Janeiro: Record, 2000.
ROCHA, E. N.; VILLAS BÔAS, R. L.; PEREIRA, M. P.; BORGES, A. R. Teatro Político, Formação e Organização Social. São Paulo: Outras Expressões, 2015.
ROCHA, Glauber. Revolução do Cinema Novo. Rio de Janeiro: Alhambra/ EMBRAFILME, 1981.
ROSA, Simone; VILLAS BÔAS, Rafael; NAVES, Melissa; SILVA, Ricardo César. A rede da Escola de Teatro Político e Vídeo Popular do Distrito Federal: uma experiência agregadora de cultura política e educação popular. In: Escola e Arte: Discursos, práticas e políticas educacionais. 1. ed. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2020. v.1.
SCHWARZ, Roberto. Altos e baixos da atualidade de Brecht. Sequências brasileiras: ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
VILLAS BÔAS, Rafael Litvin. MST conta Boal: do diálogo das Ligas Camponesas com o Teatro de Arena à parceria do Centro do Teatro do Oprimido com o MST. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Brasil, n. 57, p. 277-298, 2013. Acesso em: 14 fev. 2025. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i57p277-298
VILLAS BÔAS, R. L.; CANOVA, F. Quando Camponeses entram em Cena: trabalho teatral do MST e a interface com a linguagem audiovisual. Revista Brasileira De Estudos Da Presença, Porto Alegre, 9(4), 01–29, 2022. Acesso em: 14 fev. 2025. https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/91022
VILLAS BÔAS, Rafael; PINTO, Viviane; ROSA, Simone Menezes. A Escola de Teatro Político e Vídeo Popular do Distrito Federal: formação pela práxis. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 34, p. 36-47, 2019. Acesso em: 14 fev. 2025. DOI: http:/dx.doi.org/10.5965/1414573101342019036
VILLAS BÔAS, Rafael Litvin; ESTEVAM, Douglas. Trabalho teatral latino-americano: pedagogias dissonantes em dois tempos históricos. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, ago./set. 2020. Acesso em: 14 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.5965/14145731023820200039
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.