They who say yes: Brechtian reflections on teaching practices of two female and one male teacher
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101542025e303Keywords:
epic theater, theater of the oppressed, performing arts practices, teaching practices, teaching-learningAbstract
This article analyzes artistic and pedagogical experiences with Bertolt Brecht’s Epic Theater, where critical distance and aesthetic estrangement play a central role. The study of these concepts fostered the production of an educational video, reflections on Brechtian elements in a university musical theater production, and the implementation and evaluation of a workshop-class that proposed the friction of one of his didactic plays with games from Augusto Boal’s Theater of the Oppressed. The lasting impact of Brecht’s work in teaching practices are fundamental to social transformation and the critical development of students, highlighting theater as a tool for reflection and change.
Downloads
References
BOAL, Augusto. Teatro do Oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRECHT, Bertolt. Estudos sobre teatro. Trad. Fiama Pais Brandão. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1978.
CARVALHO, Sérgio. Aspectos da Dialética no Teatro do Oprimido. Revista Terceira Margem 30, ano XVIII, jul.-dez. 2014, pp. 159-172.
CARVALHO, Sérgio de. Questões sobre a atualidade de Brecht. Sala Preta, São Paulo, v. 6, 2006, p. 167-173. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v6i0p167-173, acesso em 09 fev. 2025.
CONCILIO, Vicente. BadenBaden: modelo de ação e encenação no processo com peça didática de Bertolt Brecht. Jundiaí: Paco Editorial, 2016.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder (1978). 4ª ed. Trad. Roberto Machado. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2016.
KOUDELA, Ingrid Dormien. Brecht: um jogo de aprendizagem. São Paulo: Perspectiva, 2010.
MACIEL, Bárbara Carneiro. Brecht na contemporaneidade: experimentos de teatro épico durante e após a pandemia. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Teatro) - Universidade Federal do Tocantins, Palmas, TO, 2022.
MALETTA, Ernani. Atuação polifônica: princípios e práticas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016.
MATE, Alexandre (Org.). Teatro de grupo na cidade de São Paulo e na grande São Paulo: criações coletivas, sentidos e manifestações em processo de lutas e de travessias. 1a. ed. Outros organizadores: Marcio Aquiles, Elen Londero, Ivam Cabral, Joaquim Gama. São Paulo: Lucias, 2020.
ROSENFELD. Anatol. Teatro Épico. 6a. edição. São Paulo: Perspectiva, 2008.
ROUBINE, Jean-Jacques. A linguagem da encenação teatral. Tradução e apresentação: Yan Michalski. 2ª edição. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1998.
SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. (Org..) Epistemologias do Sul. São. Paulo: Editora Cortez, 2010.
SANTOS, Bárbara Tavares dos. Poéticas da Encenação: tessituras de experiências cênicas em abordagem feminina da encenação no ensino superior. Tese (Doutorado em Artes) – Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.