They who say yes: Brechtian reflections on teaching practices of two female and one male teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101542025e303

Keywords:

epic theater, theater of the oppressed, performing arts practices, teaching practices, teaching-learning

Abstract

This article analyzes artistic and pedagogical experiences with Bertolt Brecht’s Epic Theater, where critical distance and aesthetic estrangement play a central role. The study of these concepts fostered the production of an educational video, reflections on Brechtian elements in a university musical theater production, and the implementation and evaluation of a workshop-class that proposed the friction of one of his didactic plays with games from Augusto Boal’s Theater of the Oppressed. The lasting impact of Brecht’s work in teaching practices are fundamental to social transformation and the critical development of students, highlighting theater as a tool for reflection and change.   

Downloads

Author Biographies

Bárbara Tavares dos Santos, Universidade Federal do Tocantins

Doutorado em Artes pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Mestrado em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Bacharelado em Interpretação Teatral pela Universidade de Brasília (UnB). Licenciatura em Artes Cênicas (Proform) pela Universidade Católica de Brasília (UCB). Professora adjunta da Universidade Federal do Tocantins (UFT).

Bárbara Carneiro Maciel, Universidade Federal do Tocantins

Graduação em Teatro pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Especialização em Docência na Educação Inclusiva pelo Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG). Professora de Arte na Secretaria Estadual da Educação do Estado do Tocantins (SEDUC-TO).

Heitor Martins Oliveira, Universidade Federal do Tocantins

Doutorado em Música (Composição) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestrado em Música (Composição) - Texas State University - San Marcos (EUA) . Bacharelado em Música (Regência) e Licenciatura em Educação Artística pela Universidade de Brasília (UnB). Professor adjunto da Universidade Federal do Tocantins (UFT).

References

BOAL, Augusto. Teatro do Oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRECHT, Bertolt. Estudos sobre teatro. Trad. Fiama Pais Brandão. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1978.

CARVALHO, Sérgio. Aspectos da Dialética no Teatro do Oprimido. Revista Terceira Margem 30, ano XVIII, jul.-dez. 2014, pp. 159-172.

CARVALHO, Sérgio de. Questões sobre a atualidade de Brecht. Sala Preta, São Paulo, v. 6, 2006, p. 167-173. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v6i0p167-173, acesso em 09 fev. 2025.

CONCILIO, Vicente. BadenBaden: modelo de ação e encenação no processo com peça didática de Bertolt Brecht. Jundiaí: Paco Editorial, 2016.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder (1978). 4ª ed. Trad. Roberto Machado. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2016.

KOUDELA, Ingrid Dormien. Brecht: um jogo de aprendizagem. São Paulo: Perspectiva, 2010.

MACIEL, Bárbara Carneiro. Brecht na contemporaneidade: experimentos de teatro épico durante e após a pandemia. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Teatro) - Universidade Federal do Tocantins, Palmas, TO, 2022.

MALETTA, Ernani. Atuação polifônica: princípios e práticas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016.

MATE, Alexandre (Org.). Teatro de grupo na cidade de São Paulo e na grande São Paulo: criações coletivas, sentidos e manifestações em processo de lutas e de travessias. 1a. ed. Outros organizadores: Marcio Aquiles, Elen Londero, Ivam Cabral, Joaquim Gama. São Paulo: Lucias, 2020.

ROSENFELD. Anatol. Teatro Épico. 6a. edição. São Paulo: Perspectiva, 2008.

ROUBINE, Jean-Jacques. A linguagem da encenação teatral. Tradução e apresentação: Yan Michalski. 2ª edição. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1998.

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. (Org..) Epistemologias do Sul. São. Paulo: Editora Cortez, 2010.

SANTOS, Bárbara Tavares dos. Poéticas da Encenação: tessituras de experiências cênicas em abordagem feminina da encenação no ensino superior. Tese (Doutorado em Artes) – Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2019.

Published

2025-04-28

How to Cite

SANTOS, Bárbara Tavares dos; MACIEL, Bárbara Carneiro; OLIVEIRA, Heitor Martins. They who say yes: Brechtian reflections on teaching practices of two female and one male teacher. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 54, p. 1–27, 2025. DOI: 10.5965/1414573101542025e303. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26835. Acesso em: 4 jun. 2025.