Towards a critical theory of theatre: situating the expanded scene of theory in contemporary times
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102512024e0113Keywords:
theatrical theory, eurocentrism, situated thinking, reversal tacticsAbstract
This text discusses the hypothesis of a crisis in theatrical theory in contemporary times by reviewing the main assumptions of some of the critical perspectives of the West, in contrast to recent analytical contributions from new theoretical subjects who socially and temporally situate approaches considered “common”. They formulate cognitive horizons that inscribe in the debate the alterity of their bodies and their voices as theoretical subjects in a territory dialectically configured by the reverse tactics of coloniality hidden in “traditional” theory.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. A arte e as artes e Primeira Introdução à teoria estética. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2018.
ADORNO, Theodor W. Teoria Estética. São Paulo: Martins Fontes, 1982.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2012.
DAL FARRA, Alexandre Ferreira. A transe brasileira no teatro. Dinâmicas de diferenciação e ascensão autoritária vistas da cena. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Universidade de São Paulo, 2022.
DORT, Bernard. “A representação emancipada”. Sala Preta, São Paulo, v. 13, n.1, p. 47-55, jun. 2013.
DORT, Bernard. O teatro e sua realidade. São Paulo: Perspectiva, 2010.
FÉRAL, Josette. Além dos limites. São Paulo: editora Perspectiva, 2015.
FISCHER-LICHTE, Erika. Estética do performativo. Lisboa: editora Orfeu negro, 2019.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Ed. Loyola,1996.
KRISTEVA, Julia. Meu alfabeto: ensaios de literatura, cultura e psicanálise. São Paulo: Edições SESC, 2017.
LATOUR, Bruno. Sobre o culto moderno dos deuses fetiches, seguido de Iconoclash. São Paulo: Editora UNESP, 2021.
LEAL, Dodi T. B. Fabulações travestis sobre o fim. Conceição/Conception, Campinas, SP, p. 1-19, v.10, 2021.
LEHMANN, Hans-Thies. O teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac & Naif, 2007.
LEVI-STRAUSS, C. O pensamento selvagem. São Paulo: Papirus, 1989.
MARTINS, L. M. A cena em sombras. São Paulo: editor Perspectiva, 1995.
MARTINS, L. M. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Letras, (26), 63-81, 2003.
MARTINS, L. M. Performances em tempo espiralar. São Paulo: Perspectiva, 2021.
MARTINS, L. M. Afrografias da memória. O Reinado do Rosário no Jatobá. São Paulo: Perspectiva, 1997.
MUDIMBE, V. Y. A invenção da África: gnose, filosofia e ordem do conhecimento. Petrópolis: Vozes, 2019.
NANDY, Ashis. A imaginação emancipatória: desafios do século XXI. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.
PATROCINIO, Soraya Martins. Dramaturgias negras contemporâneas: um estudo sobre as várias possibilidades de pensar-ser-estar em cena. Tese (Universidade de Letras) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2021.
RYNGAERT, Jean-Pierre. Ler o Teatro Contemporâneo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
SAISON, Maryvonne. Les théâtres du réel. Paris: Harmattan, 1998.
SANSI, R. Feitiço e fetiche no Atlântico moderno. Revista de Antropologia, São Paulo, p. 123-153, v. 51, n.1, 2008.
SARRAZAC, Jean-Pierre. O futuro do drama. Porto: Campo das Letras, 2002.
SARRAZAC, Jean-Pierre. Poética do drama moderno. São Paulo: Perspectiva, 2017.
SAUSURRE, F. Curso de linguística geral. São Paulo: Cultrix, 1995.
SHOHAT, Ella; STAM, Robert. Crítica da imagem eurocêntrica. São Paulo: Cosac & Naify, 2006.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.