Towards a critical theory of theatre: situating the expanded scene of theory in contemporary times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102512024e0113

Keywords:

theatrical theory, eurocentrism, situated thinking, reversal tactics

Abstract

This text discusses the hypothesis of a crisis in theatrical theory in contemporary times by reviewing the main assumptions of some of the critical perspectives of the West, in contrast to recent analytical contributions from new theoretical subjects who socially and temporally situate approaches considered “common”. They formulate cognitive horizons that inscribe in the debate the alterity of their bodies and their voices as theoretical subjects in a territory dialectically configured by the reverse tactics of coloniality hidden in “traditional” theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Stephan Arnulf Baumgartel, Santa Catarina State University

Pós-doutorado na Universidade de São Paulo (USP). Pós-doutorado na Universidad Nacional de Colômbia – Bogotá. Doutorado em Literaturas da Língua Inglesa  pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestrado  na Ludwig-Maximilians-Universität, LUM, Alemanha. Professor doutor assistente da graduação e pós-graduação (mestrado e doutorado) em Artes Cênicas da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC).

Paulo Maciel, Federal University of Ouro Preto

Pós-doutorado pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Doutorado em Artes Cênicas pela UNIRIO. Mestrado em Artes Cênicos pela UNIRIO. Graduação em História pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professor doutor da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP).

References

ADORNO, Theodor W. A arte e as artes e Primeira Introdução à teoria estética. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2018.

ADORNO, Theodor W. Teoria Estética. São Paulo: Martins Fontes, 1982.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2012.

DAL FARRA, Alexandre Ferreira. A transe brasileira no teatro. Dinâmicas de diferenciação e ascensão autoritária vistas da cena. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Universidade de São Paulo, 2022.

DORT, Bernard. “A representação emancipada”. Sala Preta, São Paulo, v. 13, n.1, p. 47-55, jun. 2013.

DORT, Bernard. O teatro e sua realidade. São Paulo: Perspectiva, 2010.

FÉRAL, Josette. Além dos limites. São Paulo: editora Perspectiva, 2015.

FISCHER-LICHTE, Erika. Estética do performativo. Lisboa: editora Orfeu negro, 2019.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Ed. Loyola,1996.

KRISTEVA, Julia. Meu alfabeto: ensaios de literatura, cultura e psicanálise. São Paulo: Edições SESC, 2017.

LATOUR, Bruno. Sobre o culto moderno dos deuses fetiches, seguido de Iconoclash. São Paulo: Editora UNESP, 2021.

LEAL, Dodi T. B. Fabulações travestis sobre o fim. Conceição/Conception, Campinas, SP, p. 1-19, v.10, 2021.

LEHMANN, Hans-Thies. O teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac & Naif, 2007.

LEVI-STRAUSS, C. O pensamento selvagem. São Paulo: Papirus, 1989.

MARTINS, L. M. A cena em sombras. São Paulo: editor Perspectiva, 1995.

MARTINS, L. M. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Letras, (26), 63-81, 2003.

MARTINS, L. M. Performances em tempo espiralar. São Paulo: Perspectiva, 2021.

MARTINS, L. M. Afrografias da memória. O Reinado do Rosário no Jatobá. São Paulo: Perspectiva, 1997.

MUDIMBE, V. Y. A invenção da África: gnose, filosofia e ordem do conhecimento. Petrópolis: Vozes, 2019.

NANDY, Ashis. A imaginação emancipatória: desafios do século XXI. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

PATROCINIO, Soraya Martins. Dramaturgias negras contemporâneas: um estudo sobre as várias possibilidades de pensar-ser-estar em cena. Tese (Universidade de Letras) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2021.

RYNGAERT, Jean-Pierre. Ler o Teatro Contemporâneo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

SAISON, Maryvonne. Les théâtres du réel. Paris: Harmattan, 1998.

SANSI, R. Feitiço e fetiche no Atlântico moderno. Revista de Antropologia, São Paulo, p. 123-153, v. 51, n.1, 2008.

SARRAZAC, Jean-Pierre. O futuro do drama. Porto: Campo das Letras, 2002.

SARRAZAC, Jean-Pierre. Poética do drama moderno. São Paulo: Perspectiva, 2017.

SAUSURRE, F. Curso de linguística geral. São Paulo: Cultrix, 1995.

SHOHAT, Ella; STAM, Robert. Crítica da imagem eurocêntrica. São Paulo: Cosac & Naify, 2006.

Published

2024-07-24

How to Cite

BAUMGARTEL, Stephan Arnulf; MACIEL, Paulo. Towards a critical theory of theatre: situating the expanded scene of theory in contemporary times. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 51, p. 1–25, 2024. DOI: 10.5965/1414573102512024e0113. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25526. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: O que fazer com a teoria teatral?