Rodrigo García, politics and the rhapsodic drive in The story of Ronald, the McDonald's clown

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102512024e0115

Keywords:

theater theory, dramaturgy, rhapsodic drive, capistalism, McDonald's

Abstract

Based on fragments of the crisis that has marked theatrical language over the last two centuries, this article aims to understand how approaches between theater and politics are reconfigured through the rhapsodic drive in the play The Story of Ronald, the McDonald's Clown, by the playwright Spanish-Argentine Rodrigo García. It was possible to see that the work uses the juxtaposition and overflow of dramatic, lyrical and epic modes to compose a look that puts into tension the influence of large companies such as the American fast food chain on contemporary consumption. A dramaturgical language that reinvents paradigms and dialogues with the poetics of post-modernity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Paulo Wandscheer, Federal University of Rio Grande do Sul

Doutorando em Comunicação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Pesquisa sobre cinema queer brasileiro e, há aproximadamente seis anos, tem experiência como ator.

João Claudio Petrillo Miranda, Federal University of Rio Grande do Sul

Mestrando  em Artes Cênicas pela UNiversidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Bacharel em Teatro  pela UFRGS.

Clóvis Dias Massa, Federal University of Rio Grande do Sul

Pós-doutorado na Université Sorbonne Nouvelle – Paris3, Paris 3, França. Doutorado em Teoria da Literatura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Mestrado em Artes Cênicas pela Universidade de São Paulo (USP). Bacharelado em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).  Professor Titular Graduação e na Pós-graduação em Artes Cênicas da UFRGS.

References

A HISTÓRIA de Ronald, o palhaço do McDonald's [La historia de Ronald, el payaso de McDonald’s]. Texto de Rodrigo García. Encenação de Rodrigo García. Atuação: Ruben Ametlle ou Ion Munduate, Juan Loriente e Juan Navarro. Realização: La Carnicería Teatro. Espanha, 2002. Disponível em: <https://rodrigogarcia.es/ronald> Acesso em: 25 de abr. 2024.

BIET, Christian. Rencontre avec Rodrigo García sur le spectacle Evel Knievel contre Macbeth na terra do finado Humberto. Université de Nanterre/Théâtre des Amandiers. Nanterre, 04 abril 2019 (registro em áudio).

KINCHELOE, Joe L. The Sign of the Burger: McDonald's and the Culture of Power. Philadelphia: Temple University Press, 2002.

MASSA, Clóvis Dias. Tensões e interações entre dramaturgia e escritura dramática. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 40, 2021. DOI: 10.5965/1414573101402021e0209. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19250. Acesso em: 17 jun. 2024.

OROZCO, Lourdes. Rodrigo García and La Carnicería Teatro / Boucherie Théâtre. In: DELGADO, Maria M.; REBELATTO, Dan (org.). Contemporary European Theatre Directors. Abingdon e New York: Routledge, 2020. p. 407- 420.

PIGNON, Rafaëlle Jolivet. La représentation rhapsodique: quand la scène invente le texte. Montpellier: L'Entretemps, 2015.

RANCIÈRE, Jacques. As distâncias do cinema. Rio de Janeiro: Contraponto, 2016.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Editora WWF Martins Fontes, 2014.

RITZER, George. The McDonaldization Thesis: explorations and extensions. Londres: SAGE Publications Ltd, 1998.

SANCHES, João Alberto Lima. Dramaturgia e Pós-Modernidade: a rapsódia como estratégia pós-moderna para o drama. Revista Cena, Porto Alegre, n. 23, p. 101-110, set./dez. 2017.

SARRAZAC, Jean-Pierre. Poética do drama moderno. São Paulo: Perspectiva, 2017.

SARRAZAC, Jean-Pierre e DANAN, Joseph. Atelier d'écriture théâtrale. Arles: Actes Sud – Papiers, 2012.

SILVA, Camila Damasceno. A dramaturgia performativa de Rodrigo García e a produção de corporeidades. 2015. 107 f. Dissertação (Mestrado em Artes da Cena) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2015.

STRANGER, Inés. ”Rodrigo García: entre drame et performance". In SARRAZAC, Jean-Pierre & NAUGRETTE, Catherine (Org.). La réinvention du drama (sous l’influ- ence de la scène). Études Théâtrales, nº 38-39, 2007. p. 173-176.

SZONDI, Peter. Teoria do drama moderno [1880-1950]. São Paulo: Cosac & Naif, 2001.

TACKELS, Bruno. Rodrigo García: écrivains de plateau IV. Besançon: Les Solitaires Intempestifs, 2006.

Published

2024-07-24

How to Cite

WANDSCHEER, João Paulo; MIRANDA, João Claudio Petrillo; MASSA, Clóvis Dias. Rodrigo García, politics and the rhapsodic drive in The story of Ronald, the McDonald’s clown. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 51, p. 1–27, 2024. DOI: 10.5965/1414573102512024e0115. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25522. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: O que fazer com a teoria teatral?