The Ponto de Partida Group: theatre and music unite communities in a restored silk factory in Barbacena
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101502024e0202Keywords:
artistic Practices, industrial heritage, sustainability, communityAbstract
Based on concepts from Nogueira and Cruz, Bezelga & Menezes, the article examines the practices of the theatre group that occupied an antique former Silk Factory in Barbacena, providing sustainability to the heritage. Once manufacturing activities were closed, government agencies occupied the buildings. However, in the 1990s, the mansions remained unoccupied until appropriation by the Ponto de Partida Theatre Group in 1998. To restore the deactivated industrial heritage, the Group involved the community of Barbacena in donations and competitions, and in 2004, it occupied Pavilion 1. After Pavilion 2´s restoration, the Bituca University of Popular Music was inaugurated, a tribute to Milton Nascimento, and, finally, the group installed the community library in Pavilion 3.
Downloads
References
BERTOLA, Regina. A cidade de Barbacena e o Ponto de Partida - Entrevista da diretora e encenadora Regina Bertola concedida a EBC. Empresa Brasil de Comunicação, Brasília, 28 ago. 2015. Disponível em: https://tvbrasil.ebc.com.br/artedoartista/post/a-cidade-de-barbacena-e-o-ponto-de-partida. Acesso em: 22 nov. 2023.
BRUZZI, Tereza. Entrevista da arquiteta e cenógrafa Tereza Bruzzi concedida a Evelyn Lima. Belo Horizonte, 18 mar. 2023.
CRUZ, Hugo; BEZELGA, Isabel; MENEZES, Isabel. Para uma tipologia da participação nas práticas artísticas comunitárias: A experiência de três grupos teatrais no Brasil e em Portugal. Revista Brasileira de Estudos da Presença, v. 10, n. 2, 2020.
FERNANDES, Fernanda. A cultura como recurso na criação do Grupo de Teatro Ponto de Partida. In Anais XXXII Congresso Brasileiro de Comunicação. Curitiba, PR – 4 a 7 de setembro de 2009, Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2009/resumos/R4-3594-1.pdf. Acesso em: 20 dez. 2023.
FREDERICK, Marianne; MARIUZZO, Patrícia. Grupo Ponto de Partida celebra 35 anos de cultura brasileira. Ciência e Cultura, vol. 67, no.3, 2015, São Paulo, Jul/Set. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/pdf/cic/v67n3/v67n3a20.pdf. Acesso em: 18 mar. 2023.
KERSHAW, Baz. The Politics of Performance: Radical Theatre as Social Intervention. Londres: Routledge, 1992.
NOGUEIRA, Marcia Pompeu. A Opção pelo Teatro em Comunidades: alternativas de pesquisa. Urdimento-Revista de Estudos em Artes Cênicas, n. 10, 2008, pp. 127-136.
NOGUEIRA, Marcia Pompeu. Tentando definir o Teatro na Comunidade. Anais da IV Reunião Científica de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas. Belo Horizonte: UFMG, 2007.
ROMANO, Dayane B. História local e patrimônio industrial: visitando e aprendendo com a Estação Sericícola de Barbacena. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História), Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro: UNIRIO, 2019.
RUFFORD, Juliet. Architecture, Theatre and Culture in the Late Capitalism. Conference Paper. Third International Conference in Architecture, Theatre and Culture. 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=92XP1XJtq-o&t=62s. Acesso em: 15 dez. 2023.
SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 10. ed. Rio de Janeiro: Record, 2003.
VALLE, Mônica G. M. Vida, Arte e Atitude: um estudo sobre o Grupo Ponto de Partida. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas), Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro: UNIRIO, 2005.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.