Theater practices and elderly people: in search of resignification
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102512024e0202Keywords:
elderly, theater pedagogy, dramaturgy, biopoliticsAbstract
By focusing on the articulation between theatrical practices and elderly people, the first part of this research found a reiterative discursiveness of theater as an instrument for improving the quality of life of the elderly. Trying to problematize this, a theoretical dialogue was sought with Denis Guénoun (2004) and his urgencies for contemporary theater; and Michel Foucault (2010), regarding his notions of norm. In the second part of the research, through the proposition of an artistic-pedagogical practice, a reflection was made on the elderly in scenic action as a possibility for improving the “quality of life” of contemporary theater, resulting in multiple displacements and resignifications.
Downloads
References
ALMEIDA, E. B. D.; AZEVEDO-MARTINS, A. K.; NUNES, V. A. O corpo como espaço de aprendizagem: reflexões a partir das vivências de um grupo de teatro formado por adultos na maturidade. Pro-Posições, v. 24, n. 3, p. 201-217, set./dez. 2013.
BARBOSA, D. O. L.; BRITO, J. D. da S.; SOARES, A. P. B. da S.; COELHO, M. M. F.; BARBOSA, R. G. B. Teatro como uma ferramenta tecnológica para a promoção da saúde de idosos. Revista Tendências da Enfermagem Profissional, Ceará, v. 9, n. 3, 2017, p. 2228-2233.
BOAL, A. Jogos para atores e não-atores. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
CASTRO, E. Vocabulário de Foucault. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.
FIGUEIREDO, A. C. Teatro na Terceira Idade: Costurando vidas em cena. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Teatro) - Federal do Pará, Belém, 2017.
FOUCAULT, M. Em defesa da Sociedade: curso no Collège de France (1975-1976). São Paulo: WMF Editora Martins Fontes, 2010.
GUÉNOUN, D. O teatro é necessário? São Paulo: Perspectiva, 2004.
MARQUES, L. J. O ensino de teatro para idosas na periferia de Santa Maria/RS. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 16, n. 1, p. 295-306, 2020.
ROSA, A. L.; FALCÃO, D. V. da S.; GRAEFF, B.; CAMARGO, R. C. de; CHUBACI, R. Y. S. R. Teatro e pandemia da Covid-19: repercussões nas relações sociofamiliares de atores e atrizes idoso(a)s da USP 60+. Revista Kairós-Gerontologia, v. 23, n. 28, p. 647-667, 2020.
SANTOS, R. C. Coletivo de Teatro Bárbara Idade: engendramentos feministas na cena da mulher senescente. 2019. 168f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019.
SARAIVA, C. A. S. Projeto movimento teatral FEEVALE. Caderno de Resumos Salão de Extensão UFRGS/PROREXT, Porto Alegre, v. 14, 2013.
SILVA, R. P.; OLIVEIRA, L. C. S.; SOUSA, J. P. M. Maturidade (Em) Cena: arte e qualidade de vida na terceira idade. Raízes e Rumos, v. 9, n. 1, p. 51-70, 2021.
SIQUEIRA, C. L. O.; MARTINS, J. B. Envelhecimento Ativo em Questão-Reflexões a partir de uma Oficina de Teatro com Pessoas Idosas. Revista Kairós-Gerontologia, v. 22, n. 3, p. 153-174, 2019.
SOARES, C. Teatro Renascer: da pedagogia à poética da cena. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, 2011, n. 17, p. 29-36, set. 2011.
SOUZA, M. M. de. Jogos Teatrais e Consciência Corporal na Vida Adulta Tardia:
Uma Motivação para que o idoso brinque e crie. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2019.
SPOLIN, V. Improvisação para o teatro. São Paulo: Perspectiva, 2001.
VENÂNCIO, B. P. Breve dramaturgia da memória: oficina de teatro com idosos. Estudos Interdisciplinares sobre o Envelhecimento, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 291-300, 2008.
VENÂNCIO, B. P. Fotografia e memória de gestos cênicos: Estudo sobre velhice e linguagem teatral. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 27, p. 269-295, 2016.
VIEIRA, S. C. T.; GARCIA, K. R.; HENRIQUE, D. R.; KARNIKOWSKI, M. G. de O. A prática da dança-teatro na maturidade. Revista Kairós-Gerontologia, São Paulo, v. 21, n. 24, 2018, p. 6.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.