From the circus arena to the classrooms, memories and reflections on circus learning and its pedagogical reverberations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102472023e0107

Keywords:

Circus, Clown, Pedagogy, Performing arts

Abstract

This article addresses memories and reflections on the language of circus clowns, based on the author's experience as a member of the Brazilian company Circo Udi Grudi, investigating possible contributions to the pedagogy of performing arts today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cecilia Borges, University of Brasília

Doutora em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestre em Artes pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Graduação em Educação Artística pela Universidade de Brasília (UnB). Professora na graduação em Artes Cênicas na Universidade de Brasília (UnB).

References

BAKHTIN, Mikhail. Cultura Popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec; Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 2008.

BENÍCIO, Eliene. Saltimbancos urbanos: o circo e a renovação teatral no Brasil 1980-2000. São Paulo: Perspectiva, 2018.

BOLOGNESI, Mário. Palhaços. O Percevejo, Rio de Janeiro, ano 8, n. 8, 2000.

BOLOGNESI, Mário. Palhaços. São Paulo: Editora UNESP, 2003.

BOLOGNESI, Mário. Circos e palhaços brasileiros. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.

BORGES, Cecília de Almeida. Quatro ensaios sobre uma tese: entre o circo e o butô, erro e errâncias em processos de criação e ensino-aprendizagem nas artes da cena. Tese (Doutorado em Artes Cênicas. Universidade Federal da Bahia, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/34213. Acesso em: 26 jul. 2023.

FERREIRA, Marco Francisco Nery. No vertiginoso picadeiro soviético. Repertório, Salvador, ano 13, n. 15, jul. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revteatro/article/view/5208. Acesso em: 26 jul. 2023.

FREIXE, Guy. A improvisação e o jogo com máscara na formação do ator. Cena, Porto Alegre, n. 23, p.184-193, set./dez. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.22456/2236-3254.70441. Acesso em: 26 jul. 2023.

FREUD, Sigmund. Os chistes e sua relação com o inconsciente. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1996.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 1999.

THAIS, Maria. Na cena do Dr. Dapertutto: poética e pedagogia em V. E. Meierhold. São Paulo: Perspectiva/FAPESP, 2009.

Published

2023-07-24

How to Cite

BORGES, Cecilia. From the circus arena to the classrooms, memories and reflections on circus learning and its pedagogical reverberations. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 47, p. 1–21, 2023. DOI: 10.5965/1414573102472023e0107. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23232. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II