Politics and poetics of contemporary circus in Sisma, Tra Tra and corpo-árvore

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102472023e0106

Keywords:

Circus arts, Contemporary circus, Poetics of circus

Abstract

Analyzing three scenic works that are part of the so-called contemporary circus, the article seeks to contribute to the deepening of knowledge about this way of doing, and about the very representations and practices that support such a classification in circus arts. The analysis and observation categories reside in the intersection zone between the poetic and political dimensions. The scenic works are conceived and performed by women artists or non-binary people, so that the study also touches issues of gender discussion. The research involved field work with interviews with the authors as well as empirical and/or participant observation in the process of creation or other spaces where works have been discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Carolina Vasconcelos Oliveira, São Paulo State University

Pós-doutorado pelo Instituto de Artes/Unesp. Doutora pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (FFLCH-USP). Mestre pela FFLCH-USP. Artista circense, pesquisadora e professora assistente do Departamento de Artes do Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp).

References

BARBOSA, Diocélio e VASCONCELOS OLIVEIRA, Maria Carolina. Pluralidade dramatúrgica nos circos contemporâneos. In: BARBOSA, Diocélio e VASCONCELOS-OLIVEIRA, Maria Carolina (org). Circo e comicidade: reflexões e relatos sobre as artes circenses em duas diversas expressões. São Paulo: Paco Editorial, 2021.

BOLOGNESI, Mario Fernando. O novo-velho circo. Moringa: Artes do Espetáculo, João Pessoa, v. 9 n. 2, p. 55-62, jul./dez. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.22478/ufpb.2177-8841.2018v9n2.43624. Acesso em: 26 jul. 2023.

BOLOGNESI, Mario Fernando. Philip Astley e o circo moderno: Romantismo, guerras e nacionalismo. O Percevejo online, v.1, n.1, 2009. Disponível em: http://seer.unirio.br/opercevejoonline/article/view/496. Acesso em: 26 jul. 2023.

BOLOGNESI, Mario Fernando. O riso no circo: a paródia acrobática. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 7, p. 67-74, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.5965/1414573101072005067. Acesso em: 26 jul. 2023.

CALDAS, Paulo e GADELHA, Ernesto (ed). Dança e dramaturgia(s). Fortaleza, Nexus, 2016.

COSTA, Isabel Alves. As artes do circo. In: Sinais de cena, 3, 2005.

CULLER, Johnatan. Structuralist poetics: structuralism, linguistics and the study of literature. London/NY: Routledge, 2004 [1975].

FABIÃO, Eleonora. Performance e teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. Sala Preta, São Paulo, v. 8, p. 235-246, nov. 2008. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v8i0p235-246. Acesso em: 26 jul. 2023.

FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. São Paulo, Perspectiva, 2013.

HABLEMOS DE CIRCO. Poéticas circenses expandidas y políticas. Temporada 3, capítulo 2. Disponível em: https://open.spotify.com/episode/55Hx2Shwzvs4Wdz36xoZUz?si=60a4d6fd82ef41bf. Acesso em: 26 jul. 2023.

HARAWAY, Donna. Seguir con el problema. Generar parentesco en el Chtuluceno. Bilbao: Consonni, 2019.

GUY, Jean-Michel. Les langages de cirque contemporain. In: Ministre de la Jeunesse, de l'Žducation nationale et de la recherche. L’école en piste, les arts du cirque à la rencontre de l’école. Avignon, 2001.

GUY, Jean-Michel. "Canguru, inveja, pia entupida, gengibre". Tradução de Erica Stoppel. In: Panis e Circus, 2017. Disponível em: https://panisecircus.com.br/canguru-inveja-pia-entupida-gengibre-conferencia-do-artista-jean-michel-guy-discute-processo-de-transformacao-de-escola-de-circo-em-espaco-de-arte/?fbclid=IwAR3z-

INFANTINO, Julieta. A contemporary history of circus arts in Buenos Aires, Argentina: the post-dictatorial resurgence and revaluation of circus as a popular art. In: TAIT, Peta and LAVERS, Kate (org). The Routledge Circus Studies Reader. Londres/Nova Iorque: Routledge, 2016.

KAOUKI, Xristos. Entrevista concedida à Maria Carolina Vasconcelos Oliveira, em 4 de agosto de 2021.

LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. Trad. Pedro Süssekind. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

LEONARDELLI, Patrícia; FERRACINI, Renato. Dramaturgia do invisível, dramaturgia do possível, dramaturgia da imanência: apontamento para uma potente dramaturgia microscópica. Urdimento, Florianópolis, v. 1, n. 20, p. 151-158, jan. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5965/1414573101202013151. Acesso em: 26 jul. 2023.

LEPECKI, André. Exaurir a dança: performance a política do movimento. São Paulo: Annablume, 2017.

LIEVENS, Bauke. Second open letter to the circus: The myth called circus. In: Etcetera, 7 de dezembro de 2016. Disponível em: http://e-tcetera.be/the-myth-called-circus/

LOUPPE, Laurence. Poética da dança contemporânea. Portugal, Orfeu Negro, 2012.

MATHEUS, Rodrigo. As produções circenses dos ex-alunos das escolas de circo de São Paulo na década de 1980 e a constituição do Circo Mínimo. 2016. Dissertação (Mestrado em Artes) - Instituto de Artes, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São Paulo, 2016. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/141937. Acesso em: 26 jul. 2023.

NOBRE, Lis. Entrevista concedida à Maria Carolina Vasconcelos Oliveira, em 4 de agosto de 2021.

PAPO DE PICADEIRO. Papo de Picadeiro com Noel Rosas. 7 de julho de 2021. São Paulo: Instituto de Artes, Unesp.

PAUTILLA, Juliana. Entrevista concedida à Maria Carolina Vasconcelos Oliveira, em 4 de agosto de 2021.

PRECIADO, Paul. Testo junkie: sexo, drogas e biopolítica na era farmacopornográfica. São Paulo: n-1 Edições, 2018.

ROSEMBERG, Julien. Arts du Cirque: esthétiques et évaluation. Paris: L'Harmattan, 2004.

SILVA, Erminia. Circo-teatro. Benjamim de Oliveira e a teatralidade circense no Brasil. São Paulo: Atlana, 2007.

VASCONCELOS-OLIVEIRA, Maria Carolina. Reflexões sobre o circo (que se reivindica como) contemporâneo. Revista do Centro de Pesquisa e Formação, São Paulo, n. 14, jul. 2022. Disponível em: https://www.sescsp.org.br/reflexoes-sobre-o-circo-que-tem-sido-reivindicado-como-contemporaneo/. Acesso em: 26 jul. 2023.

VASCONCELOS-OLIVEIRA, Maria Carolina. Reflexões sobre o circo contemporâneo: subjetividade e o lugar do corpo. Repertório, Salvador, n. 34, p. 63-89, nov. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revteatro/article/view/35556. Acesso em: 26 jul. 2023.

VASCONCELOS-OLIVEIRA, Maria Carolina; BARBOSA, Diocélio. Por um circo extemporâneo ou da urgência [ou: por que fazemos circo?]. Grafias circenses. São Paulo: Sesc, 2021. Disponível em: https://circos.sescsp.org.br/2021/08/30/grafias-circenses-publicacao-reune-artigos-sobre-a-linguagem-do-circo/. Acesso em: jan 2023.

WILLIAMS, Raymond. Política do Modernismo: contra os novos conformistas. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

Published

2023-07-24

How to Cite

OLIVEIRA, Maria Carolina Vasconcelos. Politics and poetics of contemporary circus in Sisma, Tra Tra and corpo-árvore. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 47, p. 1–29, 2023. DOI: 10.5965/1414573102472023e0106. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23196. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II