Different traditions, lives that intertwine: The meeting of two artists in Manaus
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101432022e0112Keywords:
Indigenous People, Performance, Women artists, TraditionAbstract
Two women artists from different traditions - the indigenous artist-performer and the non-indigenous artist-performer - met for the first time when performing an artistic performance together and discovered affinities that led them to tread a path where life and art intertwine, establishing a dialogue between the different knowledges of each one, seeking new possibilities of creation for their poetic practices, reinventing themselves with each new challenge that presents itself, such as the COVID-19 pandemic.
Downloads
References
BORDIN, V. B. Contadores de histórias – Um relato da criação de espaços a partir dos encontros com os Tikuna no Parque das Tribos. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1-31, 2020. Acesso em: 20 dez. 2021. DOI: http:/dx.doi.org/10.5965/14145731023820200027
GONÇALVES, Luiz Davi Vieira. Estudos étnicos no teatro: A Metodologia Kõkamõu como Perspectiva Simétrica para o Processo de Pesquisa e Criação em Arte. Revista Arte da Cena, Porto Alegre, v.4, n.1, jan.-jun. 2018. Acesso: 10 de out. 2021. DOI: https://doi.org/10.5216/ac.v4i1.52454
GONÇALVES, Luiz Davi Vieira. O(s) corpo(s) Kõkamõu: a performatividade do pajé-hekura Yanonami da região Maturacá. Tese (Doutorado em Antropologia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2019.
GROTOWSKI, Jerzy. O Teatro Laboratório de Jerzy Grotowski 1959-1969. São Paulo: Perspectiva: SESC, 2007.
KAMBEBA, Márcia Wayna. O lugar do Saber. São Leopoldo/RS: Casa Leiria, 2020.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
LAGROU, Els. A fluidez da forma: arte, alteridade e agência em uma sociedade amazônica (Kaxinawa, Acre). Rio de Janeiro: Topbooks, 2007.
LAGROU, Els. Arte indígena no Brasil: agência, alteridade e relação. Editor: Fernando Pedro da Silva; Coordenação: Fernando Pedro da Silva e Marília Andrés Ribeiro; Orientações Pedagógicas: Lucia Gouvêa Pimentel e William Resende Quintal. Belo Horizonte: Editora C / Arte, 2009.
MATAREZIO FILHO, Edson Tosta. A Festa da Moça Nova: ritual de iniciação feminina dos índios Ticuna. Tese (Doutorado em Antropologia) - Universidade de São Paulo, 2015.
MOTTA, Cristiane Madeira. O corpo que somos na experiência de cantar tradições. Tese (Doutorado em Artes) - Universidade de São Paulo, 2019.
ORTEGA, Vanda. “Evento: Diálogo com as Mulheres Indígenas”. (Fala). Manaus: UEA, 2018.
TAYLOR, Diana. O arquivo e o repertório. Performance e memória. Belo Horizonte: UFMG, 2013.
VIDAL, Lux. Grafismo indígena: estudos de antropologia estética. 2ª edição – São Paulo: Studio Nobel: Fapesp, 2000.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Os pronomes cosmológicos e o perspectivismo ameríndio. Rio de Janeiro: Mana 2 (UFRJ), 1996.
ZUMTHOR. Paul. Performance, recepção e leitura. 2ª ed. São Paulo: Cosac Naify, 2002.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.