The voice in the Suzuki Training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103422021e0301

Keywords:

Suzuki training, Tadashi Suzuki, Adriana Cavarero, Voice, Contemporary Theater

Abstract

This article explores the matter of voice in Tadashi Suzuki's training and directing work, establishing relationships between the fundamentals of the Japanese director's practice and Adriana Cavarero's thoughts on the theme. This work is the result of the interaction between the hands-on experience with Suzuki training and the reflection based on Cavarero's concepts, especially in regards to the aspect of unity and voice's relational and corporeal nature. It has been observed how the voice in Suzuki's training and in his performances ends up being understood in its universal dimension where, without the ties of semantics, the elements of voice can affect and generate interaction with one another - performers and audience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Glauce Priscila Ribeiro de Carvalho, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - (UNESP)

Mestranda em Artes Cênicas pelo Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), bolsista CAPES.  Atriz, professora e pesquisadora, graduada em História.

Wânia Mara Agostini Storolli, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - (UNESP)

Pós-Doutorado na Escola de Artes Dramática – Universidade de São Paulo (ECA-USP).  Doutorado e Mestrado em Processo de Criação Musical (ECA-USP). Graduado em Música (ECA-USP). Professora da área de corpo e voz dos cursos de Artes Cênicas e professora orientadora do Programa de Pós-Graduação na Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – (UNESP). NESP).

References

AVANCINI, Atílio; HASHIMOTO CORDARO, Madalena; OKANO, Michiko (Org.). Conceitos Estéticos: do transtemporal ao espacial na arte japonesa. Guarulhos: EFLCH-UNIFESP, 2021.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BERTOLD, Margot. História Mundial do Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2001.

BOGART, ANNE 1 video (43.28). Live Internacional: Fabiano Lodi conversa com Anne Bogart. Publicado pelo canal Leneus Produtora de Arte, 2020. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=fheLpvUoKpg&t=1815s>. Acesso em: 29 out. 2020.

BÖHME, Gernot. Die Stimme im Leiblichen Raum. In: KOLESCH, Doris. PINTO, Vito. SCHRÖDL, Jenny (Hg.). Stimm-Welten: Philosophische, medientheoretische und ästhetische Perspektiven. Bielefeld: Transcript, 2009, p.23-32.

CAVARERO, Adriana. Vozes Plurais: Filosofia da expressão vocal. Belo Horizonte: UFMG, 2011.

KUSANO, Darci Yasuko. O que é Teatro Nô. São Paulo: Brasiliense,1984.

LODI, Fabiano. A prática do treinamento como atividade sagrada na SCOT: Tadashi Suzuki e o teatro como modo de vida. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 25, p.34-48, 2015.

MONTEIRO, Juliana. Quando a Técnica transborda em poesia: Tadashi Suzuki e suas disciplinas de atuação. São Paulo, 2009. Dissertação (Mestrado) – ECA – Escola Comunicação e Arte - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

SUZUKI, Tadashi. Culture is the Body: the Theatre Writings of Tadashi Suzuki. New York: TCG, 2015.

SUZUKI TADASHI / SUZUKI COMPANY OF TOGA. Japão. Disponível em: https://www.scot-suzukicompany.com/en/profile.php. Acesso em: 15 ago. 2021.

Published

2021-12-13

How to Cite

CARVALHO, Glauce Priscila Ribeiro de; STOROLLI, Wânia Mara Agostini. The voice in the Suzuki Training . Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 42, p. 1–16, 2021. DOI: 10.5965/1414573103422021e0301. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20937. Acesso em: 22 dec. 2024.