Ode to the national musical theater in four steps, a prologue and an epilogue

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0104

Keywords:

Musical theater, History of Brazilian theatre, Theatrical genres

Abstract

This article presents the historical path of the “brazilianness” of operetta and “end of the year revue”, to the composition of new stage genres, in order to point out its extreme importance for the constitution of Brazilian theater. The paper presents this path in order to demonstrate the immense musical motivation of Brazilian theater of all times and how, in fact, popular musical theater was never a peripheral type of scenic art when compared to "literary" or "modern" theater, but it is the center, the motivator, perhaps the most prominent theatre genre for the conformation of the national theatre.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Larissa de Oliveira Neves, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)

Pós-Doutorado pela Université Sorbonne Nouvelle (Paris 3) (2016), e Universidade Estadual de Campinas - Unicamp (2008-09). Doutorado em Teoria e História Literária pela Universidade Estadual de Campinas  (Unicamp - 2006), mestrado em Teoria e História Literária pela  mesma Universidade (2002).  Professora de dramaturgia, história e teoria do teatro no Departamento de Artes Cênicas, Instituto de Artes, Unicamp (SP), desde março de 2009.

References

ABREU, Márcia; DEAECTO, Marisa Midori (org.). Circulação transatlântica dos impressos [recurso eletrônico]. Campinas – SP: Unicamp/IEL/Setor de Publicações, 2014. Disponível em:

https://issuu.com/marciaabreu/docs/circulacao_transatlantica_dos_impre Acesso em: 01 out. 2019.

ABREU, Martha Campos. O império do Divino: festas religiosas e cultura popular no Rio de Janeiro (1830-1900). Tese (Doutorado em História) – IFCH, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1996.

ALENCAR, José de. A comédia brasileira. Diário do Rio de Janeiro, 14 de setembro de 1857.

ALMEIDA, Paulo Roberto de. A presença negra no teatro de revista dos anos 1920. Dissertação (Mestrado em História Social) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2016.

ANDRADE, Mário. Danças dramáticas do Brasil. 3 vols. 2. ed. Belo Horizonte: Itatiaia / INL, 1982.

AZEVEDO, Artur. Teatro de Artur Azevedo. Rio de Janeiro: Funarte, 2002.

BRITO, Rubens José de Souza. A linguagem teatral de Artur Azevedo. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1989.

BRUYAS, Florian. Histoire de l'opérette en France. Emmanuel Vitte, 1974.

CASCUDO, Câmara. Dicionário do folclore brasileiro. 11. ed. São Paulo: Global, 2002.

CHIARADIA, Filomena. A Companhia do Teatro São José: a Menina-dos-Olhos de Paschoal Segreto. São Paulo: Hucitec, 2012.

COSTA-LIMA NETO, Luís de França. Música, teatro e sociedade nas comédias de Luiz Carlos Martins Penna (1833-1846): entre o lundu, a ária e a aleluia. Tese (Doutorado em Música) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.

DURTREUTRE, Benoît. L'opérette en France. Paris: Fayard, 2009.

FARIA, João Roberto. Ideias teatrais: o século XIX no Brasil. São Paulo: Perspectiva, 2001.

FARIA, João Roberto (dir.). História do teatro brasileiro. São Paulo: Perspectiva/SESC-SP, 2012.

FARIA, João Roberto. O teatro realista no Brasil: 1855-1965. São Paulo: Perspectiva, 1993.

FERREIRA, Aléxia Lorrana Silva. Jacinto Heller: Repertório de um empresário teatral (1875-1885). Cadernos Letra e Ato, Campinas, v.6, Jul., 2016. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/letraeato/article/view/585/551. Acesso em: 30 abr. 2021.

FONTENELE, Wesley. O Bumba-meu-Boi de Parnaíba (PI) em diferentes espaços: a rua, a arena e as lives juninas. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, ago./set. 2020. Disponível em:

https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18089/11926 Acesso em: 03 jun.2021

FREYRE, Gilberto. Casa grande e senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. Rio de Janeiro: José Olympio, 1973.

GUINSBURG, J; FARIA, João Roberto; LIMA, Mariângela Alves de. Dicionário do teatro brasileiro: temas, formas, conceitos. São Paulo: SESC/SP; Perspectiva, 2006.

HOLANDA. Sérgio Buarque. Raízes do Brasil. 26ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

LEVIN, Orna Messer. Offenbach e a disputa pelo público brasileiro (1840-1870). In: ABREU, Márcia; DEAECTO, Marisa Midori. A circulação transatlântica dos impressos [recurso eletrônico]. Campinas: IEL, Unicamp, Setor de Publicações, 2014, p. 299-310. Disponível em:

https://issuu.com/marciaabreu/docs/circulacao_transatlantica_dos_impre. Acesso em: 28 maio 2021

MACHADO, Antônio de Alcântara. Palcos em foco: crítica de espetáculos / ensaios sobre teatro (1923-1933), tentativas no campo da dramaturgia. São Paulo: Edusp, 2009.

MACIEL, Paulo, RABETTI, Maria de Lourdes. O teatro de opereta no Brasil: gênero e história. In: Anais do Encontro Nacional da ANPUH, Rio de Janeiro, 2010. Disponível em:

http://www.encontro2010.rj.anpuh.org/resources/anais/8/1276743123_ARQUIVO_texto_para_publicacao_-_Paulo_MacieleMariadeLourdesRabetti.pdf

Acesso em: 30 abr. 2021.

MAYOR, Mariana Soutto. O teatro do século XVIII no Brasil: das festas públicas às casas de ópera. Revista Aspas, São Paulo, v. 5, n.2, jul., p. 103-110, dez. 2015.

MAYOR, Mariana Soutto. A Casa da Ópera de Vila Rica através do estudo de duas cartas de João de Souza Lisboa. Sala Preta, São Paulo, v.17, n.2, p. 236-248, 2017.

MENCARELLI, Fernando Antonio. Cena aberta: a absolvição de um bilontra e o teatro de revista de Arthur Azevedo. Campinas – SP: Editora da Unicamp, 1999.

MENCARELLI, Fernando Antonio. A voz e a partitura: teatro musical, indústria e diversidade cultural no Rio de Janeiro (1868-1908). 2003. Tese (Doutorado em História) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.

NAVARRO, Grácia; Martini, Andréa. Carnaval Brasileiro: do legado colonial à pluralidade de linguagens na contemporaneidade brasileira - o caso do Bloco BerraVaca! In: CRUZ, Hugo; BEZELGA, Isabel; RODRIGUES, Paulo Simões (org.). Práticas artísticas comunitária. Porto: PELE – Espaço de Contacto Social e Cultural; CHAIA – Centro de História da Arte e Investigação Artística da Universidade de Évora; FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia, p. 351 – 366, 2017.

NEVES, Larissa de Oliveira. A opereta francesa: alguns apontamentos para compreender sua história. Ephemera, Ouro Preto, v. 1, n. 1, p. 41-60, dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/ephemera/article/view/1662 Acesso em: 30 abr. 2021

NEVES, Larissa de Oliveira. A filha de Maria Angu e a cultura popular no teatro oitocentista. Cadernos Letra e Ato, Campinas, v. 6, n. 6, jul. 2016. p. 42-53. Disponível em:

https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/letraeato/issue/view/40/showToc Acesso em: 30 abr. 2021.

NEVES, Larissa. As comédias de Artur Azevedo: em busca da história (1894-1908). 2006. Tese (Doutorado em Teoria e História Literária) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006.

PEIXOTO, Luiz; BETTENCOURT, Carlos. Forrobodó. Revista de Teatro. SBAT. Rio de Janeiro, n. 322, jul.-ago.,1961.

PRADO, Décio de Almeida. A evolução da literatura dramática. In: COUTINHO, Afrânio (org.). A literatura no Brasil. 2ª ed. Rio de Janeiro, RJ : Sul Americana, 1968-1971. p. 7 – 17.

PRADO, Décio de Almeida. História concisa do teatro brasileiro. São Paulo: Perspectiva, 1999.

RABETTI, Beti. Teatro e comicidades 2: modos de produção do teatro ligeiro carioca. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2007.

RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. 2[ ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

SCHWARCZ, Lilia M.; STARLING, Heloisa M. Brasil: uma biografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

SIMAS, Luiz Antonio. O corpo encantado das ruas. 6ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2020.

SOUSA, Raimundo Expedito dos Santos; SILVEIRA, Éderson Luís; TOLENTINO, Magda Veloso Fernandes de. Do Teatro de Revista às incorporações da Broadway em palcos tupiniquins: singularidades, inspirações e desafios na história do Teatro Musical brasileiro. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 7, n.1, p. 159-182, 2018. Disponível em: http://revistas.ufcg.edu.br/ch/index.php/RLR/article/view/887

Acesso em: 09 fev. 2021.

VENEZIANO, Neyde. Não adianta chorar: teatro de revista brasileiro... Oba!. Campinas, SP: Unicamp, 1996.

VENEZIANO, Neyde. O teatro de revista no Brasil: dramaturgia e convenções. 2. ed. São Paulo, SP: SESI (São Paulo), 2013.

VENEZIANO, Neyde. Teatro Musical: da tradição ao contemporâneo. Revista Poiésis. Niterói, n. 16, p. 09-11, dez. 2010. Disponível em:

https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/26967/15671 Acesso em: 22 fev. 2021

Published

2021-09-14

How to Cite

NEVES, Larissa de Oliveira. Ode to the national musical theater in four steps, a prologue and an epilogue. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1–25, 2021. DOI: 10.5965/1414573102412021e0104. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20378. Acesso em: 24 nov. 2024.